Dagens PS

CATL-bossen hånar Musk – "Han vet inget om batterier"

Journalister fotograferar ivrigt CATL:s nya Freevoy Super Hybrid-batteri under lanseringseventet i Peking. (Foto: Ng Han Guan/TT)
Journalister fotograferar ivrigt CATL:s nya Freevoy Super Hybrid-batteri under lanseringseventet i Peking. (Foto: Ng Han Guan/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 nov. 2024Publicerad: 18 nov. 2024

Världens största batteritillverkare, CATL, riktar skarp kritik mot Teslas vd Elon Musk och hans satsning på 4680-batteriet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

CATL:s grundare och vd, Robin Zeng, har i en intervju med Reuters öppet ifrågasatt Elon Musks kompetens inom batteriteknik.

Zeng menar att Musks fokus på cylindriska celler, särskilt 4680-modellen, är ett misstag. Han ska ha sagt till Musk personligen att 4680-batteriet “kommer att misslyckas och aldrig bli framgångsrikt”.

Bakgrund

Tesla introducerade sitt 4680-batteri under ett stort “Battery Day”-evenemang 2020. Musk hävdade då att det nya batteriet skulle mer än halvera produktionskostnaderna för elbilsbatterier. Detta var en viktig del i Teslas plan att bygga en instegsmodell för 25 000 dollar (cirka 265 000 kronor).

Trots att Tesla påstås ha tillverkat 100 miljoner 4680-celler har instegsmodellen försenats. Zengs kritik sätter ytterligare press på Tesla och väcker frågor om företagets batteristrategi.

ANNONS

Senaste nytt

Olika tekniker

CATL använder sig främst av LiFePO4-celler i påsformat, vilka är lättare och har högre prestanda än de metallhöljda cylindriska celler som Tesla traditionellt har producerat. Zengs uttalanden kan ses som ett försök att stärka CATL:s position på marknaden och lyfta fram fördelarna med deras egen teknik.

“Han överdriver”

Zeng klagade också på Musks orealistiska tidslinjer och tendens att lova för mycket. Enligt Zeng har Musk sagt att han alltid sätter en tvåårsgräns för nya projekt för att “motivera och fokusera Tesla-anställda”. Han menar att allt utöver två år “lika gärna kan vara oändlighet”.

ANNONS

“Hans problem är att han överdriver”, sa Zeng.

“En del projekt kanske kräver fem år, men han säger två. Jag frågade honom varför han gör så. Han svarade att han vill pressa sina anställda. Innerst inne tror han nog att det tar fem år, men om man går på hans linje och tror att det bara tar två, då är man illa ute.”

Samarbete och konkurrens

CATL är en viktig leverantör till Teslas fabrik i Shanghai och kommer även att förse Nevada Gigafactory med batterier från 2025. Trots samarbetet är det tydligt att det finns en stark konkurrens mellan de två företagen. Zengs uttalanden visar att batteriteknik är ett hett område där olika aktörer kämpar om att dominera marknaden.

Läs också:

Tysk bävan inför Trump: “Påse full av överraskningar”. Realtid

Gav mat till hemlösa – nu stäms Kyrkan: “Hur omöjligt ska det vara”. News 55

2027 – året då elbilar får längre räckvidd?

Räckviddsångest. Ett ord som får många elbilsintresserade att tveka. Men nu kan en lösning vara inom räckhåll. Den kinesiska batteritillverkaren CATL, en

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS