I december 2024 fick påven en specialbyggd eldriven G 580, men den bleknar i jämförelse med denna spektakulära G-Wagen.
Carlex senaste G-Wagen tar lyx till extrema nivåer
![Kan det vara det sjukaste? (Foto: Carlex)](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2FMercedes-Benz-G-Class-6.png&w=1200&q=75)
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Carlex Design har tagit Mercedes-Benz G-Class till en ny nivå. Denna sexhjuliga version, kallad Habemus, är en av de mest extravaganta tolkningarna av modellen hittills. Carlex, som gjort sig känt för sina lyxiga interiörer, har nu skapat en bil som sticker ut även exteriört, skriver Carscoops.
Design som imponerar
De första bilderna på Habemus visar en slående design med förgyllda detaljer, unika grillar och en specialanpassad front. Den största förändringen syns dock bakom B-stolpen. Här har Carlex ersatt det vanliga lastutrymmet med en stor öppen bädd – men inte för att transportera last. Istället finns en roterande tronliknande stol placerad mitt i utrymmet, inspirerad av påvens eldrivna G-Class. Fyra mindre säten är placerade längs sidorna.
![Vem ska man placera i den där stolen? (Foto: Carlex)](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2025/02/Mercedes-Benz-G-Class-2-1024x512.png)
De visuella förändringarna är inte bara estetiska. Det längre chassit och den extra axeln ger bilen en mer imponerande närvaro på vägarna. Den förlängda karossen förbättrar inte bara komforten för passagerarna utan ger också utrymme för att implementera ytterligare funktioner.
Lyxig interiör i denna G-Wagen
Som väntat från Carlex är interiören klädd i material av högsta kvalitet. Stora delar är täckta i vitt läder, medan en djup röd matta löper genom bakre delen av fordonet. De gyllene detaljerna förstärker intrycket av att detta är en bil skapad för att synas.
![Som vanligt många fina detaljer från Carlex. (Foto: Carlex)](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2025/02/Mercedes-Benz-G-Class-5-1024x512.png)
Men interiören handlar inte bara om utseende. Komfort och exklusivitet går hand i hand i Habemus. De ergonomiska sätena, den avancerade belysningen och specialanpassade detaljer gör detta till en bil som erbjuder en unik upplevelse för både förare och passagerare.
Påvens nya G-Wagen
Mercedes har nyligen avslöjat sin senaste Popemobil, en specialanpassad G 580 EQ, framtagen för Påve Franciskus. Den eldrivna modellen är utformad med hållbarhet och säkerhet i åtanke. Ett fyrmotorigt fyrhjulsdriftsystem optimerat för lågfartsresor gör den perfekt för påvens offentliga framträdanden.
![Påven stolt framför hans nya Mercedes. (Foto: Mercedes)](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2024/12/Mercedes-pope-1024x512.png)
Karossen har modifierats för att passa påvens behov. Bland annat har den vänstra bakdörren tagits bort och den högra öppnas i “självmordsstil” för enklare tillträde. På en upphöjd plattform finns en vridbar stol som kan justeras i höjdled, vilket gör det lättare för påven att tala till folkmassor.
Denna modell fortsätter Mercedes långa tradition av att leverera Popemobiler, en historia som sträcker sig tillbaka till 1930-talet. Med den nya G 580 EQ kombineras klassisk design med modern teknik för att skapa en bil som både är praktisk och hållbar.
Kommer Habemus bli verklighet?
![Cool på framsidan, märklig på baksidan. (Foto: Carlex)](https://dagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/2025/02/Mercedes-Benz-G-Class-7-1024x512.png)
Det är ännu oklart om Carlex bygger om en befintlig G63 6×6 eller skapar en sexhjulig version av en standard-G-Wagen. Prislappen har inte avslöjats, men givet den påkostade designen lär den hamna i den övre prisklassen.
Om projektet blir verklighet kommer det att cementera Carlex Designs rykte som en av de mest kreativa och vågade aktörerna inom bilbranschen. Oavsett vad blir det svårt att hitta en mer uppseendeväckande G-Wagen på vägarna.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
![](https://www.dagensps.se/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2FRtU3G3d9-header.png&w=1200&q=75)
Veteranbilar slumpas på auktion – studenterna var uttråkade
En samling av veteranbilar från Academy of Art University i San Francisco ska auktioneras bort utan reservationspris. Över 100 fordon, varav många är
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
![Åsa Wallenrud](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F05%2FAsa-169x300.jpeg&w=1200&q=75)
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCompricer.png&w=1200&q=75)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.