Cadillac, USAs mest prestigetyngda bilmärke, är på plats igen på den svenska marknaden. Hoppas det går bättre denna gång, säger skeptikerna.
Cadillac på plats i Sverige – igen!
Mest läst i kategorin
Det har liksom inte lossnat för nybilsförsäljningen för Cadillac i Sverige. Detta fantastiska anrika amerikanska bilmärket som på alla sätt utstrålar lyx och flärd. Som vill bli förknippat med ekonomisk framgång och kändis-skap. Men kanske är det just det som är bekymret.
I Sverige i slutet på 1920-talet, fanns det ett antal bilmärken att välja på om du ville åka riktigt exklusivt. Ville du åka amerikanskt så fanns ju självklart Duesenberg (läs mer om de svenska Duesenbergs här) men strax därunder var det främst Packard och Cadillac som slogs om kunderna.
Packard vann
En match som Packard vann med råge. Ville du åka med stil i Sverige, valde du den sobrare Packarden. Åkte du Cadillac så valde du att bli förknippad med en brackigare livsstil.
Och det bekymret har sedan följt Cadillacs historia i Sverige. Bilmärket har aldrig riktigt lyckats slå sig in som lyxmärket med stil hos överklassen. Om det är det svenska kynnet, med lagom i innehållsförteckningen som spökar, det får någon annan svara på.
Nu gör dock Cadillac ett nytt försök att slå sig in på den svenska marknaden (läs mer här). Tillsammans med fem andra Europeiska länder, ska nu märkets ägare GM försöka lansera Cadillac som finsmakarmärket i elbils-segmentet.
Senaste nytt
El numera
För numera är det el som driver det amerikanska dollargrinet och det är i det segmentet som GM hoppas att märket ska kunna slå sig in i Sverige.
Med lanseringstart i en popup-butik vid Kungsträdgården i Stockholm har nu Cadillac Lyriq premiärvisats En lyx-suv som med 528 hästkrafter, 53 mils räckvidd och en utrustningsnivå i toppklass, ska ta bilen till garageuppfarterna i Djursholm, Långedrag och Fridhem.
Lansering i tre städer
Butiken ska sedan dyka upp i både Göteborg och Malmö för att visa bilen nära de plaster där Cadillac hoppas plocka kunder från Volvo, Jaguar och Tesla.
Cadillac Lyriq ska också ha vinterväglag i blodet med teknik som hjälper till att bland annat återvinna bilens egna spilvärme och återladda batteriet under färd.
De första bilarna kommer levereras i april 2024 men endast med privatleasing som alternativ. Ett 48-månadersalterantiv med 1000 mil/år landar på 15 390 kr/mån.
Men så småningom ska även direktköp fungera och då kommer prislappen för en standardutrustad bil att börja på 906 700 kronor.
Läs mer:
Om Volvos nya lyxbuss (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.