Den är helelektrisk, utrustad med GM:s förarassistent och kännetecknas av stil och klass – spana in bilderna på nya Cadillac Lyriq Crossover.
Cadillac Lyriq Crossover – komfort och lyx
Mest läst i kategorin
Cadillac prutar inte direkt på excesserna med sin debut-elbil.
Modellen av årsmodell 2023 och som bär namnet Cadillac Lyriq Crossover stillar hungern hos många kräsna bilköpare. Bilen erbjuder både komfort och lyx.
Elbilen, som är byggd på General Motors Ultium EV-plattform, har en supercruise-förarassistent, enligt Robb Report, som fått en första glutt.
Bilen har fyra dörrar, gott om benutrymme både fram och bak, ingen behöver sitta och trängas, om vi säger så. Hjulen på 22-tum är skjutna långt ut mot hörnen på fordonet, vars elmotor sitter i bak. Små ingrepp, kan tyckas, men det här gör att utrymmet i kupén blir större.
Ingen elbil för vanliga dödliga
Cadillac är ju känt för att vara en vräkig bil, ett epitet som man lever upp till även med Lyriq Crossover.
En bred front med animerad belysning och genomströmningsspoilern i bak skvallrar, tillsammans med en i övrigt kaxig design, med vertikalt ställda fram- och baklyktor, om en elbil utöver det vanliga.
Visserligen är formspråket detsamma som på tidigare Cadillac-modeller, men det är mer “subtilt, förfinat” nu, exempelvis uppges det mesta av interiören bestå av “högkvalitativt, handgjort material”, framgår det.
Cadillac har tidigare visat upp en konceptversion av skapelsen, och den helelektriska bil som nu färdigställs är nästan en kopia av den, enligt Robb Report.
Vd: “Det är en Cadillac – inte ett vetenskapligt experiment”
Andrew Smith, vd för Cadillac, har sagt till tidningen att kunder som köper Cadillac Lyriq Crossover inte ska behöva “kompromissa” om vad de kör för bil.
“Det är en Cadillac som råkar vara elektrisk, det är inte ett vetenskapligt experiment”, har Smith deklarerat.
Avancerad teknik, däribland en 33-tums LED-pekskärm, som underlättar för föraren att navigera Cadillacs nya “flaggskepp”, varvas med tjusiga detaljer för ögat där mycket av interiören består av träklädsel.
Där till är bilen utrustad med ett trafik-bullerdämpande system.
Klart mycket lyxigare än Tesla
Utan att precisera räckvidden närmare uppges Cadillac Lyriq Crossover ta sig längre på en laddning än både Jaguar I-Pace och Audi e-Tron, däremot ligger bilen steget efter Tesla i räckvidd.
Tesla får dock stryk när det gäller lyxen.
Cadillac utlovar semi-autonoma förarfunktioner från GM med sin elbilskapelse vars utgångspris i sin enklaste version är 60 000 dollar, alltså drygt en halv miljon kronor i svenska pengar.
Bilen börjar säljas under första halvåret 2022, och då endast med bakhjulsdrift och en motor på 340 hk. Senare under nästa år ska bilen vara utrustad med två motorer och per automatik mer hästkrafter och vridmoment – och ha fyrhjulsdrift.
Läs även: Glänsande Cadillac leder klicktoppen
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.