Dagens PS

Cadillac gör en Mercedes: Behåller bensinmotorerna

Cadillac Lyriq
Nu överger även Cadillac målet att vara helt elektrifierade 2030. (Foto: Cadillac)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 06 maj 2024Publicerad: 06 maj 2024

Först Mercedes, sedan Stellantis. Nu meddelar även Cadillac att de efter 2030 kommer erbjuda bensinmotorer till sina kunder.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra gången Cadillac slog riktigt på stora trumman var 1930. Då skeppades ett antal paradvagnar över från USA till Europa för en fantastisk turné, där bolagets lyxigaste bilar skulle visa upp sig för allmänheten och förhoppningsvis även dra kunder.

Turnén fick ett stort genomslag men antalet affärer blev inte riktigt som tänkt.

Självklart passerade de även genom Sverige och stannade bland annat hos bolagets svenske återförsäljare Hans Osterman i Stockholm där kortegen visades upp.

Cadillac-kortege 1930
Trots pampigheten i paraden, blev det inget lyckat PR-drag för Cadillac 1930. (Foto: Centrum för Näringslivshistoria)

Nu har Cadillac slagit på stort igen och återvänt till Sverige med en helt ny flotta bilar. Med löfte om att bolaget ska vara helt elektrifierat 2030 har de släppt två nya elbilar på den svenska marknaden.

Hur mottagandet har varit i Sverige har vi inga siffror på ännu. Men satsningen på att vara helt elektrifierade 2030 har tydligen inte mottagits som tänkt.

Vill ha både och

“Vi vill se till att vi har lyxen att unna välja och att båda har en möjlighet att möta kundernas behov när vi ser framåt”, säger Cadillacs vice vd John Roth enligt Carup.

Roths uttalande är egentligen ett sätt att meddela att sanningen mot 2030 inte har mötts på marknaden som tänkt. Att kunderna inte har svarat upp mod bolagets prognoser och att den strategiska kartan måste ritas om.

ANNONS

Försäljningen av elbilar fortsätter att stiga. Men i takt med att allt fler ska dela på den kakan, blir det mindre bitar kvar till var och en.

Cadillac Escalade
Toppmodellen Escalade kommer snart som elbil, men går nu även att beställa med en mullrande V8 under huven i många år till. (Foto: Cadillac)

Mercedes var bland de första som kände osäkerheten, rev upp löftet om hel-el 2030 och meddelade att förbränningsmotorerna kommer leva vidare inom koncernen även efter 2030.

I förra veckan sade jätten Stellantis ungefär samma sak, och ville fortsätta erbjuda kunderna ett brett drivmedelssortiment även efter 2030.

Risken med att backa från elbilsmålet riskerar dock att bli som att kissa i byxorna. Det känns bra att för stunden möta konsumenternas köpvilja av förbränningsmotorbilar.

ANNONS

Senaste nytt

Kina fortsätter framåt

Men med en elektrifierad kinesisk bilindustri ,som kommer fortsätta trycka ut sina statsfinansierade produkter, riskerar de tillverkare som nu tvekar om riktningen mot framtiden att bli frånåkta när det blir skarpt läge på riktigt.

Men tills dess kan du som Cadillac-spekulant fortsätta välja mellan el eller bensinmotor i din nya bil. Och visst är det något speciellt med en 6,2 liters V8 under huven. Om den bara hade varit klimatneutral.

Läs mer:

ANNONS

230 000 för reparation av en buckla på elbil. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS