Biltillverkaren BYD kastar sig in på pickup-marknaden med nya pickisen Shark. Målet? Att tugga i sig storsäljarna Ford och Toyota.
BYD:s kinesiska haj jagar Ford och Toyota
Mest läst i kategorin
Med medaljen “Världens största elbilstillverkare” hängande på bröstet, kastar sig nu BYD in i kampen om köpare på ännu en ny marknad.
Denna gång är det pickupernas förlovade land som BYD tänker sig att erövra, med målet att främst ta marknadsandelar av storsäljarna Ford Ranger och Toyota Hilux, berättar Car News China.
Shark kommer den nya bilen heta, och blir en fyrhjulsdriven dubbelhyttare. För framdrivningen kommer ett plugin-hybridsystem att stå, som på BYD-språk heter DMO – dual-mode off-road.
Redo för skogen
Målet är att bilen ska bli lika kompetent på asfalt som vid sidan av vägen. Modellen ska inte vara en fin-pickis utan kunna konkurrera med bland annat Ford Ranger och Toyota Hilux när det gäller att ta sig fram dit asfaltsläggarna inte nått.
Tillverkaren har dock ännu inte släppt några kalla fakta om bilens maskineri.
Gissningar och antaganden i branschen lutar åt att det kommer handla om företagets 106-hästars, 1,5-liters bensinmotor kopplad till en 194 hästars elmaskin, och ett 18.3kWh batteripack som tillsammans kommer stå för driften.
Inte hel-el ännu!
Om den kommer i en hel-elektrisk version vill BYD ännu inte svara på. Det lär väl märkas när modellen landar på den Europeiska marknaden i början på nästa år.
Läs också om kampen om att vara största elbilsproducenten. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.