Byd:s dottermärke denza lanseras i Europa med den kraftfulla Z9 GT, en sportig kombi som påminner om Porsche panamera.
Byd:s attack mot lyxbilarna: "Tio gånger bättre!"


Mest läst i kategorin
Byd:s vd, Stella Li, har uttryckt stor tilltro till denzas nya bilar och påstår att de är “tio gånger bättre” än konkurrerande produkter. Hon menar att denza överträffar etablerade konkurrenter inom teknik, komfort och värde.
Denza planerar att lansera i Europa i år med Z9 GT, en shooting brake som liknar Porsche panamera, och D9 minivan.
Vågad expansion på etablerad marknad
Att introducera ett nytt märke på en etablerad marknad är ett vågat steg utan garanterade framgångar. Men Li verkar inte ha några tvivel om Denzas chanser i Europa.

Byd:s framgångar i Europa med sina egna elbilar och laddhybrider ger Li anledning till självförtroende.
Denza riktar sig dock till en helt annan, mer image- och statusmedveten publik. Som ett premiummärke positionerat mellan Byd och det dyrare Yangwang, kommer Denza att konkurrera med etablerade europeiska namn som Mercedes.
Detta kan vara känsligt för Mercedes, eftersom Denza ursprungligen var ett samarbete mellan Byd och Daimler innan Byd fortsatte på egen hand.

Senaste nytt
Z9 GT: en utmanare i premiumsegmentet
Z9 GT förväntas bli den första Denza-modellen som når europeiska vägar senare i år.
Den erbjuder ett mer coupéliknande alternativ till bilar som Audi a6 och a6 e-tron avant samt BMW 5-serien och i5 touring. Den sportiga shooting brake-modellen, vars profil påminner om Porsche Panamera, är designad av den tidigare Alfa Romeo- och Lamborghini-designern Wolfgang Egger.
Z9 är en elbil med tre motorer som levererar 952 hästkrafter (710 kw). En laddhybridversion med en 2,0-litersmotor och 858 hästkrafter (640 kw) kommer också att erbjudas.

Teknikfokuserad och prisvärd strategi
“Denna bil är verkligen tio gånger bättre än konkurrensen,” sade Li till Car Magazine vid Denza-varumärkeslanseringen under milan design week.
“Vi har många unika funktioner som de andra etablerade märkena saknar.”
Dessa funktioner är inte begränsade till aggressiv prissättning. Denzas bilar kommer att erbjuda mer standardutrustning till en lägre kostnad än konkurrenterna för att locka köpare.
Teknik är ett stort fokus: Z9 kommer att kunna “krabbgång” och långsam drift vid parkering och i snäva svängar, funktioner som inte finns på premiumvästerländska bilar.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Övertygelse om marknadsandelar
“Vi är övertygade om att köpare kommer att hitta en distinkt, unik attraktionskraft i bilens kombination av sofistikerad, elegant design, stark prestanda och fantastisk teknik,” sade Li och tillade att Denzas överlägsna kundservice kommer att vara avgörande för att vinna marknadsandelar.
Europeiska priser har ännu inte bekräftats, men i Kina börjar Z9 GT på 334 800 yuan och toppar på 414 800 yuan (cirka 520 000 till 645 000 kronor).

USA riskerar att försvaga sin egen bilindustri
Nya tullar på import är avsedda att försvåra livet för utländska företag, men USA:s egna varumärken kan känna av smällen först. President Donald Trumps
Läs också:
Tinnitus sitter faktiskt inte i öronen – egentligen. News 55
Experten: Så mycket bör du spara privat till pensionen. E55
Trump anklagas för insiderhandel: “Vilka visste?” Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.