Dagens PS

BYD satsar stort: Tre nya PHEV:er nästa år i hybrid-satsning

Byd är på offensiven och kommer trycka ut en mängd bilar i Europa. Både rena elbilar men också hybrider. (Foto: Byd)
Byd är på offensiven och kommer trycka ut en mängd bilar i Europa. Både rena elbilar men också hybrider. (Foto: Byd)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 juli 2024Publicerad: 17 juli 2024

Byd:s vd säger att PHEV har en “mycket viktig roll” i varumärkets europeiska tillväxt. Därför smäller de till med en massiv hybrid-satsning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nästa år slår Byd till med tre nya plug-in hybrider (PHEV:er) och tre elbilar i Europa. De satsar stort för att bredda sitt utbud och öka marknadsandelen. Allt för att möta sviktande efterfrågan på elbilar och höga importtullar.

Utsikten för Byd är god. Som tvåa i elbilsracet tar de i från tårna och kommer producera fler bilar för Europa. (Foto: Byd)
Utsikten för Byd är god. Som tvåa i elbilsracet tar de i från tårna och kommer producera fler bilar för Europa. (Foto: Byd)

Näst bäst säljande, efter Tesla

Det kinesiska företaget är världens näst bäst säljande elbilstillverkare. Bara Tesla är bättre. Byd växer snabbt i Europa sedan deras lansering 2022. Deras utbud här är mestadels rena elbilar. Men nu har de även lanserat en plug-in hybridversion av Seal U crossover. Byd:s vd, Stella Li, berättade för Autocar att PHEV:er har en “mycket viktig roll” för deras tillväxt.

“Byd är annorlunda. Tesla har bara elbilar, men vi har PHEV:er,” sa hon. Hon kallar dem för en “game-changer”.

Byd lägger i en högre växel och börjar snart producera bilarna i Europa. Det för att slippa de skatter EU sätter på alla Kina-tillverkade bilar. (Foto: Byd)
Byd lägger i en högre växel och börjar snart producera bilarna i Europa. Det för att slippa de skatter EU sätter på alla Kina-tillverkade bilar. (Foto: Byd)
ANNONS

Senaste nytt

Bra insteg för elbilar

Li förklarar även att PHEV:er som Seal U DM-i blir allt viktigare. De fungerar som en bro till full elektrifiering för osäkra bilköpare.

ANNONS

“Många vill prova elbilar, men de har räckviddsångest och tvekar. Den här bilen ger dem lösningen,” sa hon.

Detta är särskilt vanligt i Kina, där PHEV:er och range-extender-fordon (REV:er) är mer populära än rena elbilar.

“Kina är ledande inom nya energibilar. Årlig elbilspenetration är 40 procent, men över 50 procent är PHEV. Vår data visar att vanliga människor använder PHEV som första steg mot elbilar,” sa Li.

Seal U DM-i PHEV globala försäljningsmästare

Efter några år byter de till en ny bil, och 60-70 procent är öppna för att köpa en elbil. Detta fenomen är inte unikt för Kina. Li noterade att 60-70 procent av Byd:s försäljning i Spanien är Seal U DM-i PHEV, företagets “globala försäljningsmästare”. Även om 85 procent av dessa säljs i Kina.

Flexibilitet och minskade driftskostnader är PHEV:s främsta fördelar.

“När du introducerar PHEV:er, utbildar folk och erbjuder dem till ett bra pris, inser folk besparingen. Då ser vi solid tillväxt i antalet nya energifordon (NEV:er),” sa Li.

Får vi ännu fler Byd:s på våra svenska gator framöver? (Foto: Byd)
Får vi ännu fler Byd:s på våra svenska gator framöver? (Foto: Byd)
ANNONS

Oklart vilka som kommer till Europa

Li avslöjade inte vilka PHEV:er Byd tar till Europa nästa år. I Kina säljer de DMI-versioner av Seal 06 och Seal 07 sedaner, samt Song-L crossover.

Märket planerar också att lansera sin Fangchengbao range-extender 4×4 i fastlands-Europa och Storbritannien snart, men detta är separat från deras PHEV-satsning.

Tre nya elbilar kommer också till Europa, möjligen Ocean-M hatchback och Sea Lion crossover.

Det här hjälper mot tullarna

Att diversifiera sitt utbud i Europa hjälper Byd att mildra effekterna av de betydande 17,4 procent importtullarna som EU-kommissionen infört på deras kinesiskt byggda elbilar. Företaget arbetar också snabbt för att etablera europeiska fabriker.

De börjar bygga bilar i sin nya fabrik i Ungern i slutet av 2025. En annan anläggning i Turkiet kommer strax därefter. Detta gör Byd till det första kinesiska bilmärket att öppna en egen fabrik i Europa.

“Byd är en global ledare och nu blir vi ett lokalt företag,” sa Li. “Lokalisering är ett av våra mål. Inom två år blir Byd ett europeiskt företag. Vi kommer att producera och bedriva forskning och utveckling lokalt. Byd blir verkligen ett europeiskt märke.”

ANNONS

Li sa att de ännu inte bestämt vilka bilar som ska byggas där. Men alla nuvarande och framtida modeller för den europeiska marknaden övervägs.

“De mest populära bilarna kommer vi att producera lokalt här,” sa Li.

BYD överlistar EU med miljardfabrik i Turkiet

Smart drag av BYD att flytta till Turkiet. De slipper EU:s tullar men även Turkiets extratullar på galna 40 procent till. BYD stod inför rätt höga tullar,

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS