Byd:s vd säger att PHEV har en “mycket viktig roll” i varumärkets europeiska tillväxt. Därför smäller de till med en massiv hybrid-satsning.
BYD satsar stort: Tre nya PHEV:er nästa år i hybrid-satsning
Mest läst i kategorin
Nästa år slår Byd till med tre nya plug-in hybrider (PHEV:er) och tre elbilar i Europa. De satsar stort för att bredda sitt utbud och öka marknadsandelen. Allt för att möta sviktande efterfrågan på elbilar och höga importtullar.
Näst bäst säljande, efter Tesla
Det kinesiska företaget är världens näst bäst säljande elbilstillverkare. Bara Tesla är bättre. Byd växer snabbt i Europa sedan deras lansering 2022. Deras utbud här är mestadels rena elbilar. Men nu har de även lanserat en plug-in hybridversion av Seal U crossover. Byd:s vd, Stella Li, berättade för Autocar att PHEV:er har en “mycket viktig roll” för deras tillväxt.
“Byd är annorlunda. Tesla har bara elbilar, men vi har PHEV:er,” sa hon. Hon kallar dem för en “game-changer”.
Bra insteg för elbilar
Li förklarar även att PHEV:er som Seal U DM-i blir allt viktigare. De fungerar som en bro till full elektrifiering för osäkra bilköpare.
“Många vill prova elbilar, men de har räckviddsångest och tvekar. Den här bilen ger dem lösningen,” sa hon.
Detta är särskilt vanligt i Kina, där PHEV:er och range-extender-fordon (REV:er) är mer populära än rena elbilar.
“Kina är ledande inom nya energibilar. Årlig elbilspenetration är 40 procent, men över 50 procent är PHEV. Vår data visar att vanliga människor använder PHEV som första steg mot elbilar,” sa Li.
Seal U DM-i PHEV globala försäljningsmästare
Efter några år byter de till en ny bil, och 60-70 procent är öppna för att köpa en elbil. Detta fenomen är inte unikt för Kina. Li noterade att 60-70 procent av Byd:s försäljning i Spanien är Seal U DM-i PHEV, företagets “globala försäljningsmästare”. Även om 85 procent av dessa säljs i Kina.
Flexibilitet och minskade driftskostnader är PHEV:s främsta fördelar.
“När du introducerar PHEV:er, utbildar folk och erbjuder dem till ett bra pris, inser folk besparingen. Då ser vi solid tillväxt i antalet nya energifordon (NEV:er),” sa Li.
Oklart vilka som kommer till Europa
Li avslöjade inte vilka PHEV:er Byd tar till Europa nästa år. I Kina säljer de DMI-versioner av Seal 06 och Seal 07 sedaner, samt Song-L crossover.
Märket planerar också att lansera sin Fangchengbao range-extender 4×4 i fastlands-Europa och Storbritannien snart, men detta är separat från deras PHEV-satsning.
Tre nya elbilar kommer också till Europa, möjligen Ocean-M hatchback och Sea Lion crossover.
Det här hjälper mot tullarna
Att diversifiera sitt utbud i Europa hjälper Byd att mildra effekterna av de betydande 17,4 procent importtullarna som EU-kommissionen infört på deras kinesiskt byggda elbilar. Företaget arbetar också snabbt för att etablera europeiska fabriker.
De börjar bygga bilar i sin nya fabrik i Ungern i slutet av 2025. En annan anläggning i Turkiet kommer strax därefter. Detta gör Byd till det första kinesiska bilmärket att öppna en egen fabrik i Europa.
“Byd är en global ledare och nu blir vi ett lokalt företag,” sa Li. “Lokalisering är ett av våra mål. Inom två år blir Byd ett europeiskt företag. Vi kommer att producera och bedriva forskning och utveckling lokalt. Byd blir verkligen ett europeiskt märke.”
Li sa att de ännu inte bestämt vilka bilar som ska byggas där. Men alla nuvarande och framtida modeller för den europeiska marknaden övervägs.
“De mest populära bilarna kommer vi att producera lokalt här,” sa Li.
BYD överlistar EU med miljardfabrik i Turkiet
Smart drag av BYD att flytta till Turkiet. De slipper EU:s tullar men även Turkiets extratullar på galna 40 procent till. BYD stod inför rätt höga tullar,
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.