Fyrhjulsdrift på pappret men bakhjulsdrift i verkligheten. BYD:s elbil får underkänt betyg när det gäller fyrhjulsdriften i ett nytt test.
BYD sågas i nytt test
Mest läst i kategorin
BYD krigar hårt om elbilskunderna och gör allt för att gasa om konkurrenter som Tesla.
Den nya prislappen hamnar därmed under motsvarande 100 000 kronor.
BYD erbjuder fyrhjulsdrift
Det innebär även att lova fyrhjulsdrift i sin BYD Seal AWD, vars prislapp hamnar betydligt högre än Seagull, med runt 590 000 kronor.
Nu visar dock ett nytt test som Teknikens Värld har gjort att BYD inte kan leva upp till sina lovord när det gäller fyrhjulsdriften.
Fungerar inte
Den fungerar helt enkelt inte i praktiken.
Teknikens Värld testar funktioner på två olika platser – i en hal backe i Sälen och med halkrullar i ett garage i Stockholm.
“När vi rullar upp den andra BYD Seal som vi kör under testet på våra testrullar, då är förhoppningen att den ska visa sig vara fyrhjulsdriven. Att den första bilens resultat var ett olycksfall i BYD:s arbete och att vi kan avskriva problemet. Men så blir inte fallet. Vi kör testet i backe, bilen får lite motstånd genom lutningen och behöver kunna dra sig av rullarna genom att ge kraft till framhjulen – men det gör den inte”, uppger Teknikens Värld.
Ska konkurrera med Model 3
Nya BYD Seal är tänkt att konkurrera med Teslas Model 3 – vars fyrhjulsdrift fungerade perfekt vid liknande tester.
BYD uppger i en kommentar att Teknikens Värld bland annat körde med felaktiga inställningar.
Läs även:
BYD är herre på täppan – men till vilket pris? – Dagens PS
BYD växlar upp globalt för att köra om Tesla – Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.