Dagens PS

Bugattis present för 100 miljoner slutsåld

Bugatti Centodieci
Detta är den tionde och sista Bugatti Centodieci. (Foto: Bugatti)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 19 dec. 2022Publicerad: 19 dec. 2022

Bugatti har nu levererat den tionde och sista av modellen Centodieci till en lycklig kund. Centodieci är en modern hyllning till den berömda EB110 som definierade märket på 1990-talet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Centodieci är en av märkets många specialmodeller och nu har alltså tio av tio bilar tillverkats och levererats till lika många kunder.

Modellen firar även Bugattis 110-års jubileum och varje bil kostar från cirka 100 miljoner kronor inklusive skatter och avgifter.

Centodieci betyder 110 på italienska och anspelar som sagt på modellen EB110. EB110 tillverkades i Italien, därav det italienska modellnamnet – det franska arvet till trots.

Bugatti Centodieci

Färgen på interiören har inspirerats av Bugatti EB110. (Foto: Bugatti)

Bugatti Centodieci är handbyggd

Likt många aktörer inom ultralyxsegmentet för bilar satsar även Bugatti på handbyggda skapelser. Centodieci var slutsåld innan den visades upp.

Den baseras på Chiron men har omarbetats för att erbjuda en unik körupplevelse samtidigt som karossen fått sig en ordentlig genomkörare.

Under huven ruvar Bugattis berömda 8-liters W16 som debuterade i Veyron. I Centodieci pumpar den ut 1 600 hästkrafter samt 1 600 newtonmeter.

Det räcker för att nå 100 knyck på 2,4 sekunder och vidare till en toppfart på 380 kilometer i timmen; ordinarie Chiron är begränsad till 420 kilometer i timmen.

ANNONS
Bugatti Centodieci

Centodieci baserar en hel del på Chiron. (Foto: Bugatti)

ANNONS

Senaste nytt

Nya tag

Nu när Centodieci är färdigbyggd ska Bugatti i stället satsa på att bygga de 100 resterande Chiron-modellerna som är kvar, samt de 99 Bugatti W16 Mistral som redan är slutsålda.

Med andra ord har fransmännen en hel del att stå i.

Även 40 stycken av banbilen Bugatti Bolide ska tillverkas. Samtliga bilar är redan slutsålda och ska tillverkas på Bugattis fabrik i Molsheim, Frankrike.

Varje bil har en unik dörrlist där det framstår vilket nummer i ordningen bilen är. (Foto: Bugatti)

Läs även: Provkörning av Bugatti Chiron
Läs även: Njut av när en Bugatti för 50 miljoner sladdar satan
Läs även: Här är 16-cylindriga Bugatti Mistral  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS