I söndags rapporterade vi från avtäckningen av Bugatti Mistral, i Kalifornien. Det blir den sista bilen som får Veyrons gamla W16-motor. Slutet för Bugatti-spisar är likväl inte här – man ska utveckla en helt ny förbränningsmotor.
Bugatti utvecklar ny förbränningsmotor
Mest läst i kategorin
Motorn ska designas av Kroatiens Elon Musk
I en intervju med Top Gear avslöjar Mate Rimac – hjärnan bakom den elektriska hyperbilen Rimac Nevera – att Bugattis framtid inte är helelektrisk.
Rimac är inte vilken liten experimentbilfabrik som helst. I drygt ett år har man tillhört Bugatti Rimac, sedan man köpt en majoritet av aktierna i den legendariska superbilstillverkaren i Molsheim.
Bugattis andra storägare är Porsche, som åtminstone för stunden ägs av Volkswagen, och åsikterna har gått isär om hur man ska utveckla Bugatti vidare.
Mate Rimac har drivit på för elektrifiering, medan de gamla krafterna har stått emot. Resultatet är följande överenskommelse: Rimac-bilarna fortsätter att vara helelektriska, medan Bugatti-bilarna får kraftigt hybridiserade förbränningsmotorer.
Nya förbränningsmotorn från Bugatti blir något speciellt
Eftersom Mistral blir W16-motorns sista framträdande, vet vi med säkerhet att den inte kommer att figurera i någon hybridbil. Gissningsvis blir den nya motorn något mindre än den åtta liter stora, fyrdubbelt turbomatade monsterspisen.
Elektrifiering tillför ju nämligen inte bara ökad effekt och minskade utsläpp, grejerna har en tendens att väga mycket – och övervikt är bland det sista man vill ha i en sportbil.
Mate Rimac säger inget mer än att den nya motorn kommer att bli något överraskande. Top Gear-skribenten, Jack Rix, funderar på om det kan bli en trepip à la Koenigsegg Gemera eller en 16-cylindrig boxermotor.
Andra potentiella – och konstiga – motorkonfigurationer skulle kunna bestå av en Wankel-motor (kanske med fler än två rotorer), en sju- eller niocylindrig motor, eller varför inte flera förbränningsmotorer i en och samma bil?
Motorn kommer att sitta i en helt nyutvecklad Bugatti
Vad det än blir för motor som överraskar oss, lär den inte göra det alltför snart. Bilen som den ska bo i ska nämligen designas från grunden.
Det betyder att allt är möjligt, och att något slags avsteg från Bugatti Chiron- respektive Bugatti Veyron-receptet är sannolikt.
Tids nog får vi veta. Varför inte hänga med oss till Bugatti-fabriken medan ni väntar?
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.