Dagens PS

Bugatti Tourbillon: En ny era för hyperbilar

Instrumentpanelen är skapad av schweiziska klockmakare och består av över 600 delar. Vansinnigt fint. (Foto: Bugatti)
Instrumentpanelen är skapad av schweiziska klockmakare och består av över 600 delar. Vansinnigt fint. (Foto: Bugatti)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 juni 2024Publicerad: 24 juni 2024

En helt ny era har startat. Bugatti har skapat ett konstverk, Tourbillon. På insidan hittar vi en instrumentpanel skapad av schweiziska urmakare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bugatti chockade världen 2004 med Veyron, en hyperbil på 1,001 hästkrafter

År 2016 tog de det ännu längre med Chiron, världens första bil med 1,500 hästkrafter.

Nu, 20 år senare, är det dags för en ny revolution. Bugatti Tourbillon, en bil som fullständigt omdefinierar begreppet hyperbil, är här.

Läckerbit med sina dörrar och former. Tänk att få köra en sådan här någon gång. (Foto: Bugatti)
Läckerbit med sina dörrar och former. Tänk att få köra en sådan här någon gång. (Foto: Bugatti)

Vd Mate Rimac berättar:

“Utvecklingen av Bugatti Tourbillon leddes av 115 år av Bugattis historia och mantrat från Ettore Bugatti. Vi inspirerades av legendariska modeller som Type 57SC Atlantic, Type 35 och Type 41 Royale. Tourbillon är mer elegant, mer känslosam och mer lyxig än något annat.”

Vi känner igen nosen. Dock har den avancerat lite. (Foto: Bugatti)
Vi känner igen nosen. Dock har den avancerat lite. (Foto: Bugatti)

Ny motor i Bugatti Tourbillon

ANNONS

För första gången på över 20 år använder Bugatti inte sin ikoniska W16-motor.

Istället har Tourbillon en ny 8.3-liters V16-motor, utvecklad med Cosworth, som tillsammans med tre elmotorer ger totalt 1,800 hk.

Detta, kombinerat med ett 25 kWh batteri, ger en elektrisk räckvidd på över 60 km.

PÅ utsidan följer den Bugattis klassiska linjer och former även om de har vässats lite. (Foto: Bugatti)
På utsidan följer den Bugattis klassiska linjer och former även om de har vässats lite. (Foto: Bugatti)

Designen följer Bugattis tradition med hästskogrillen, Bugatti-linjen, den centrala åsen och den tvåfärgade delningen. Varje yta och ventil är noggrant utformad för att balansera aerodynamiska krafter och termiska krav vid hastigheter över 400 km/h.

Här kan man sitta och titta länge utan att tröttna på vyn. Klassiskt vackert. (Foto: Bugatti)
Här kan man sitta och titta länge utan att tröttna på vyn. Klassiskt vackert. (Foto: Bugatti)
ANNONS

Senaste nytt

Klockmakarkonst i bilen

Interiören är tidlös, inspirerad av klockmakarkonst. Instrumentpanelen är skapad av schweiziska klockmakare och består av över 600 delar. En HD-skärm kan döljas tills den behövs, vilket ger ett klassiskt men modernt utseende.

ANNONS
Kolla bara på mittkonsolen. Episk lyx. (Foto: Bugatti)
Kolla bara på mittkonsolen. Episk lyx. (Foto: Bugatti)

Bugatti Tourbillon, som lanseras 2026, är en hyllning till både historia och framtid.

Med sin avancerade teknik och design är den en bil för evigheten, precis som Bugatti alltid har strävat efter att skapa.

Inredningen är något utöver det vanliga. Så mycket lyx går inte ta in. (Foto: Bugatti)
Inredningen är något utöver det vanliga. Så mycket lyx går inte ta in. (Foto: Bugatti)

Avskedet: Sista Chiron någonsin

Sista Chiron någonsin, enligt Bugatti i alla fall. Dena specialbyggda L’Ultime är något alldeles extra och vi vet inte vem som köpt den. Precis som Veyron

ANNONS

Allt om nya MINI Countryman – nu helt elektrisk.

Körglädje med gokart-känsla och plats för hela familjen – som gjord för äventyr.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS