Dagens PS

Bugatti kan redan renovera din Veyron

(Foto: Bugatti)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 08 mars 2023Publicerad: 08 mars 2023

Begreppet moderna klassiker appliceras på bilar som är kring 20 år gamla, men definitionen är flytande. Det är en del av den klassiska bilvärlden som ökar i popularitet, något allt fler biltillverkare tar vara på. Nu har Bugatti börjat renovera gamla Veyron.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Bugatti Veyron kom till världen 2005 och var den första Bugattin som tillverkades av Volkswagen-gruppen.

Dess häpnadsväckande prestanda gjorde den till världens första hyperbil med sin 8-liters W16 på 1 001 hästkrafter och toppfart på 407 kilometer i timmen.

Nu erbjuder Bugatti sina kunder att renovera bilar i vad de kallar för sitt La Maison Pur Sang-program.

Bugatti Veyron

Bilarna på bilden genomgick den nio månader långa processen. (Foto: Bugatti)

Två Bugatti Veyron, en ägare

De två bilar som renoverats av Bugatti – en niomånadersprocess – var en Bugatti Veyron 16.4 Coupé från 2006 och en Veyron Grand Sport från 2009.

Coupén lackades om till den klassiska tvåtons svart/blåa lacken medan interiören byttes från ”cognac” till ”havanna”, vilket är en ganska mörkbrun färg.

Så här ser den nya interiören ut i Bugatti Veyron 16.4 Coupé. (Foto: Bugatti)

I Grand Sportens fall behölls den ursprungliga lacken medan interiören byttes från ”silk” till ”magnolia” som är en ljus beige.

ANNONS
Bugatti Veyron

Grand Sporten fick sig en ljusare interiör. (Foto: Bugatti)

Båda bilar ägdes av en och samma person, hemmahörande i Förenade Arabemiraten.

Det är en och samma ägare som äger båda bilarna. (Foto: Bugatti)

ANNONS

Senaste nytt

Inte bara kosmetiskt

Utöver de kosmetiska förbättringarna, genomgick bilarna även en mekanisk genomgång för att säkerställa att drivlinorna är i bästa möjliga skick.

Med tanke på att bilarna är 17 respektive 14 år gamla kan man tycka att den renovering, som Bugatti uttrycker det, känns lite väl överflödig.

Med det sagt lär inte detta vara bilar som rullar särskilt mycket, samtidigt som drivlinorna är av en annan kaliber än i någon annan bil.

Vad kalaset kostar har inte kommunicerats, men det lär inte vara en billig peng.

Tidiga Veyrons börjar på runt 15 miljoner kronor men börjar klättra i värde.

ANNONS
Bugatti Veyron

Bilarna fick sig även en mekanisk genomgång. (Foto: Bugatti)

Läs även: Provkörning av Bugatti Chiron
Läs även:
Titanernas kamp – Bugatti Chiron mot Rimac Nevera
Läs även: Körde 400 knyck på allmän väg – slipper åtal  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS