Titeln världens snabbaste bil är ingenting att fnysa åt. Vi begav oss till Molsheim i Frankrike för att provköra Bugatti Chiron Sport.
Bugatti Chiron provkörd – världens snabbaste bil
Mest läst i kategorin
Om du är på jakt efter en Bugatti Chiron är sannolikheten stor att du har en rad andra bilar i din vagnpark, i snitt 42 stycken. Kundkretsen ställer högre krav än sultanen av Brunei och kan köpa exakt vilken bil de än vill.
Ingen vanlig Chiron
Det finns en rad Bugatti Chiron att välja mellan ifall man är på jakt efter en bil, förutom att samtliga 500 bilar är sålda. Bugatti Chiron Sport, är som namnet antyder, en sportigare variant av ordinarie Chiron.
Rent mekaniskt är den identisk till vanliga Chiron – en 8-liters W16 som pumpar ut 1 500 hästkrafter och 1 600 newtonmeter.
Chiron Sport är emellertid 18 kilogram lättare då den använder sig av mer kolfiber.
Fortsättningsvis är fjädringen styvare i syfte att göra den mer atletiskt lagd, samtidigt vill Bugatti inte inkräkta på bilens GT-ambitioner.
Även styrningen har fått sig en genomgång och samt fyrhjulsdriftsystemet.
Jämte en vanlig Chiron kostar Chiron Sport ungefär fem miljoner kronor till, eller en Rolls-Royce Cullinan.
En legendar i passagerarsätet
Under vår dag med Chiron Sport hade vi ingen mindre än Andy Wallace med oss. Hans jobb var dels att guida oss genom vår heldagsprovkörning, dels säkerställa att vi inte kvaddade en bil för närmare 40 miljoner kronor.
Andy Wallace var mannen som rattade McLaren F1 till sin toppfart på den tiden det begav sig.
Han körde även en Bugatti Chiron Super Sport i 490 knyck. Andy har dessutom vunnit 24-timmars Le Mans och är lika legendarisk som the Beatles.
“Här är bilen som ni ska få köra”. Hade det varit en pokermatch hade jag visat alla mina kort, det var helt enkelt för mycket för min hjärna att ta in.
Att ens se en Chiron är en händelse i sig och på bilmässor är de lika välbevakade som Mona Lisa men nu stod det plötsligt en framför mig, en som jag själv skulle få köra tillsammans med en av världens främsta bilförare genom alla tider.
Drömmen började bli verklighet.
Konsten att lita blint på någon
Körningen inleddes med lite mer vardaglig körning. Nervositeten ökade och det var mycket att ta in.
Trots sina 1 500 hästkrafter är Chiron lika lättkörd som en golfbil och vem som helst skulle kunna framföra bilen utan särskilt mycket om och men.
”Tryck plattan i mattan” utbrast Andy. Vägen smalnade, mina inälvor slog bakut, och jag teleporterades till en annan dimension.
Om en tidsmaskin någonsin uppfinns föreställer jag mig att den kommer att kännas som att trycka plattan i mattan i en Bugatti Chiron.
Det är en upplevelse som fullständigt förvränger ens sinnen och som bokstavligt talat tvingar en att bilda sig nya uppfattningar om vad som faktiskt är möjligt.
Andy sa till mig att ”allt måste följa fysikens lagar” men när det kommer till Bugatti Chiron undrar jag verkligen om det stämmer, det är så nära transdimensionellt resande man kan komma.
Innan man ens hinner reagera når man horisonten. Det gäller att låta huvudet vila mot nackstödet när man stampar på gaspedalen, annars riskerar man att bryta nacken.
Ögonen hinner knappt med, hjärnan får för sig att den hallucinerar och hjärtat slår hårdare än på en elefant.
Bugatti Chiron är en tung ballerina
Man förväntar sig att en Chiron ska kännas tung och otymplig, mem faktum är att den rör sig med en flinkhet som är imponerande och den skriver om reglerna för bilkörning.
Man kan bromsa helt otroligt sent innan kurvorna, samtidigt som man kan både gasa och bromsa mitt i kurvorna utan att bilen ens blinkar.
Gasen i botten resulterar i att bilen katapulteras fram och Chiron säkerställer att man som förare inte gör bort sig.
Luftbromsen i kombination med de kolfiberkeramiska bromsarna gör att full broms kan liknas med att dunka huvudet i en tegelvägg.
Att ta sig an franska landsvägar med en Bugatti Chiron Sport är lite som att köra paintball med en Apache-helikopter. Upplevelsen är helt sanslös att ta in och kräver ens fulla engagemang.
Bugatti Chiron erbjuder en oas av lyx
Interiören är oerhört lyxig, ljudnivån i kupén är tämligen hög, huvudsakligen för att motorn som lika gärna skulle kunna sitta på ett passagerarflygplan modell större är placerad inom en decimeters avstånd från ens öron och däcken som är bredare än en buss.
Trots det lämpar sig bilen utmärkt för att korsa kontinenter.
Det finns ingen skärm i mittkonsolen för att interiören ska förbli tidlös och luftkonditioneringsreglagen dubblerar som informationsskärmar där man kan se hur mycket effekt man använder.
Jag kom upp i 1501 hästkrafter (eftersom bilarna är byggda för hand varierar siffran) och en hastighet ni själva får lista ut.
Summan av kardemumman
Bugatti Chiron är rent ingenjörsmässigt så högt man kan klättra inom bilvärldens hierarki.
Konsten att tillverka en bil med 1 500 hästkrafter som även är bekväm, lyxig, pålitlig, lättkörd och som får ett flygplan att framstå som ett medeltida påfund är otroligt imponerande.
Trots den det astronomiska prislappen skulle jag dessutom bestämt hävda att den är prisvärd, en insikt man får när man lär sig om allt som har gjorts bakom kulisserna.
Bugatti Chiron Sport är en av historiens mest imponerande bilar.
Om den nu bara faktiskt hade varit som det den känns: en tidsmaskin, så man hade fått uppleva det igen. Och igen. Och igen.
Bugatti Chiron Sport (2020)
Motor: 8-liters W16, fyra turbos, 1500 hästkrafter, 1600 Nm
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration
0-100 km/h: 2,4 sekunder
0-200 km/h: 6,5 sekunder
0-300 km/h: 13,6 sekunder
0-400 km/h: 32,6 sekunder
Toppfart: Begränsad till 420 km/h
Vikt: 1 978 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4544/1212/2038 mm
Pris: Från 33 000 000 SEK
(testbil cirka 37 000 000 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Bugatti Chiron Sport
Slutbetyg: 5/5
Bugatti Chiron är bland det högsta man kan komma inom bilindustrin. Den är skräckingivande, omdefinierar vad som är möjligt och är fullständigt briljant.
Podcast om bilar: ”Vi fick testa en bil som redan var slutsåld”
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.