Privatpersoner väljer i allt högre grad bort nya bilar, vilket påverkar elektrifieringen av bilmarknaden. Nu har marknaden för nya personbilar nästan stannat av helt.
Branschen i kris: "Inte en kotte köper ny bil"
Mest läst i kategorin
Det visar sig att privatleasingen av elbilar har minskat med nästan 50 procent, något som kan vara förödande.
Sverige var det EU-land som hade högst andel elbilar i nybilsförsäljningen, men nu är det i stället helt dött när det kommer till nybilsförsäljning till privatpersoner.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18
Turbulent marknad
Prognosen för antalet nyregistreringar under 2023 har sänkts till 265 000 bilar vilket matchar nivåer för 10 år sedan.
Orderböckerna hos de flesta biltillverkare var smockfulla på grund av pandemin, halvledarbristen, kriget i Ukraina, och diverse logistikproblem.
Mycket av problematiken löstes men då möttes tillverkarna i stället av ett avtagande intresse från privatpersoner.
Senaste nytt
Ny bil är inte lika attraktivt
Privatleasing var enormt populärt bland privatpersoner, inte minst för att kostnaderna varit låga tack vare låga räntor.
Dessutom fanns en klimatbonus på upp till 70 000 kronor och saftiga erbjudanden från biltillverkarna.
Den 8 november försvann dock klimatbonusen, samtidigt som inflationsoro och ökande räntekostnader har gjort att privatleasingkostnaderna i vissa fall har ökat till det dubbla.
Ljuset i tunneln
Många kunder som lade beställningar för länge sedan väljer att inte hoppa av, i stället fullföljer de avtalen.
I vissa fall har det varit över ett års väntetid, men situationen kommer att ordna upp sig berättar Per Avander, vd för Bilia, till SvD.
Han menar även på att räntehöjningarna troligtvis avtar mot slutet av året och att det i sin tur kommer att driva försäljningen.
I dagsläget kantas nybilsköp av en stor osäkerhet, något som gör att många kunder drar i handbromsen inför ett potentiellt köp.
Elektrifieringen stannar upp
Osäkerheten gör att elektrifieringen av den svenska vagnparken stannar upp då kunder i stället väljer att behålla sin gamla bil eller köpa en fossilbil med lägre förbrukning.
Läs även: Bilpriserna dyker – “uselt för kunderna”
Läs även: Privatleasing har gått från billigt till svindyrt
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.