Dagens PS

Bosch-chefen varnar när efterfrågan sviker

Stefan Hartung, Bosch, målar upp en dyster bild om den närmaste framtiden. (Foto: Bosch)
Stefan Hartung, Bosch, målar upp en dyster bild om den närmaste framtiden. (Foto: Bosch)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 sep. 2024Publicerad: 19 sep. 2024

Bilmarknaden svalnar: Bosch-chefen ser utmaningar framöver. Kommer elbilarna att leva upp till förväntningarna?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bosch, den tyska fordonsjätten, ser mörkt på bilmarknadens framtid. Vd Stefan Hartung förutspår minimal tillväxt både i år och nästa år, både för personbilar och nyttofordon. Det här skriver Automotive News Europe.

Efterfrågan sviktar

“Efterfrågan på bilmarknaden globalt är lägre än vad branschen förväntade sig för fem år sedan”, förklarade Hartung under transportmässan IAA i Hannover.

Särskilt Europa har drabbats, med en bilproduktion som ligger flera miljoner under prognoserna. Hartung tror att det kommer ta flera år för efterfrågan att återhämta sig.

ANNONS

Senaste nytt

Europeiska utmaningar

Europas biltillverkare kämpar med höga arbets- och energikostnader, samtidigt som konkurrensen från billigare asiatiska rivaler ökar.

Volkswagen har till och med övervägt att stänga fabriker i Tyskland för första gången någonsin, i ett försök att möta den asiatiska konkurrensen.

Volkswagen stänger ner fabriker och Bosch hoppas på att slippa det genom en del strategiska beslut. (Foto: Getty Images)
Volkswagen stänger ner fabriker och Bosch hoppas på att slippa det genom en del strategiska beslut. (Foto: Getty Images)

Elbilsmarknaden bromsar in

ANNONS

Även elbilsmarknaden visar tecken på avmattning, trots att försäljningen av batterielektriska bilar ökar jämfört med förra året.

Hartung påpekar att tillväxttakten har minskat, eftersom konsumenter, särskilt i Kina, allt oftare väljer laddhybrider.

Står fast vid elektrifieringen

Trots marknadens svängningar håller Bosch fast vid sin elektrifieringsstrategi.

Hartung menar att korrigeringar på marknaden är normala och utesluter inte ytterligare personalnedskärningar på Bosch, eftersom kunder skjuter upp sina beställningar av elbildelar.

Globala trender

Det är inte bara Bosch som känner av förändringarna. Biltillverkare världen över skruvar ner sina elektrifieringsmål på grund av minskad efterfrågan på elbilar.

Brist på prisvärda modeller, långsam utbyggnad av laddinfrastruktur, ökande handelsspänningar och hårdare konkurrens från Kina bidrar till den dämpade efterfrågan.

Trots utmaningarna behåller Bosch sin topposition som världens största billeverantör, med en omsättning på 55,9 miljarder dollar under 2023. Framtiden för bilmarknaden är dock oviss, och både tillverkare och leverantörer måste anpassa sig till nya förutsättningar.

ANNONS

Läs mer:

Volvo växlar upp: Tio nya modeller på två år. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS