Dagens PS

BMW:s vd: EU smyger in bensinförbud

BMW:s vd Oliver Zipse är arg för att EU inte skyndar på tillgången till koldioxidneutrala bränslen. (Foto: Jack Dempsey/TT)
BMW:s vd Oliver Zipse är arg för att EU inte skyndar på tillgången till koldioxidneutrala bränslen. (Foto: Jack Dempsey/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 sep. 2024Publicerad: 02 sep. 2024

Tyska bilindustrin kämpar för att säkra förbränningsmotorers framtid i EU efter 2035 – men koldioxidneutrala bränslen är avgörande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Förra året drev den tyska bilindustrin stenhårt för att förbränningsmotorer (ICE-bilar) skulle få fortsätta säljas inom EU även efter 2035. De lyckades, men bara om bilarna använder koldioxidneutrala bränslen skriver Autocars.

Hotet mot framtiden

Men BMW:s vd Oliver Zipse är inte imponerad.

Han varnar för att om EU inte skyndar på tillgången till dessa bränslen, kan det i praktiken bli ett “förbud mot förbränningsmotorer genom bakdörren”.

Bilindustrin rör sig nämligen snabbare än vad många tror. Utvecklingen går så fort att syntetiska e-bränslen riskerar att inte hinna fram i tillräckliga mängder och till rimliga priser.

ANNONS

Senaste nytt

EU:s hårda krav

EU har satt ribban högt:

“Alla nya bilar och skåpbilar som registreras på EU-marknaden ska vara utsläppsfria senast 2035.”

ANNONS

Dessutom ska “nya bilars genomsnittliga utsläpp minska med 55 procent till 2030” jämfört med 2021 års nivåer.

Skåpbilar får lite lindrigare krav, men för tunga lastbilar pågår fortfarande intensiva diskussioner.

Transportindustrin går i olika takt

Andra transportsektorer tar det lugnare, vilket är förståeligt med tanke på fordonens långa livslängd och höga kostnader.

Flygindustrin inom EU måste minska sina koldioxidutsläpp med 20 procent till 2035, samtidigt som passagerarplan ska använda en blandning med 5 procent syntetiskt bränsle.

Sjöfarten måste minska sina utsläpp med 14,5 procent till samma år, men där finns inga krav på syntetiska bränslen.

Flygindustrin har höga mål att uppnå, oklart hur dock. (Foto: Getty Images)
Flygindustrin har höga mål att uppnå, oklart hur dock. (Foto: Getty Images)

Syntetiska bränslen som räddare i nöden

ANNONS

Inga krav har ännu införts för fordon inom jordbruk och byggindustri, men det är bara en tidsfråga. Syntetiska bränslen pekas ut som lösningen för situationer där batterielektrifiering inte är praktisk, särskilt för tunga, högbelastade eller långväga transporter.

Paddy Lowe, vd för brittiska Zero Petroleum, är övertygad:

“Flyget kommer att använda jetbränsle på obestämd tid.”

Hans företag har redan börjat producera små mängder syntetisk bensin, diesel och jetbränsle utan fossila bränslen, genom att utnyttja koldioxid från luften och väte från vatten.

Volkswagens vd Thomas Schäfer ser det annorlunda.

“Varför lägga en förmögenhet på gammal teknik som inte ger någon fördel?” frågade han.

Volkswagen planerar att sälja sin sista förbränningsmotorbil i Europa 2032.

Elbilar förväntas bli det självklara valet för de flesta bilägare, särskilt med kommande förbättringar av batteritekniken. Men förbränningsmotorer är långt ifrån utdömda inom vissa sektorer.

ANNONS

Det är därför avgörande att koldioxidneutrala bränslen blir tillgängliga snabbt och i stor skala – både för bilentusiaster och för tunga industrier som inte kan elektrifieras.

Nytt superbatteri ska slå energirekord

Japanska forskare har utvecklat ett batteri som kan förändra elbilsindustrin. Ny teknik öppnar för en imponerande energiförbättring. Forskare vid Yokohama

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS