Dagens PS

BMW:s nya raket: Muskelpaket för 6,7 miljoner

BMW M4 GT3 EVO. "Inception"-designen från BMW Group Designworks är både djärv och högkontrastig. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. "Inception"-designen från BMW Group Designworks är både djärv och högkontrastig. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 maj 2024Publicerad: 30 maj 2024

BMW M Motorsport har avslöjat EVO-versionen av BMW M4 GT3, som debuterar i 2025. Med förbättrad aerodynamik, effektivitet och körbarhet är den redo att dominera GT-racingbanorna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW:s ingenjörer har jobbat intensivt för att förbättra flaggskeppsmodellen inom GT-racing, BMW M4 GT3.

Resultatet?

EVO-versionen av bilen, som presenterades under onsdagskvällen innan 24-timmarsloppet på Nürburgring. BMW M4 GT3 EVO kommer att tävla från säsongen 2025. Dessutom kommer även BMW M4 GT4 få en EVO-version från nästa säsong.

Du hittar all information hos BMW.

BMW M4 GT3 EVO. Vad är vår åsikt om "njurarna" nu för tiden? På den här ser det bra ut, i alla fall enligt mig. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Vad är vår åsikt om “njurarna” nu för tiden? På den här ser det bra ut. (Foto: BMW)

För att optimera BMW M4 GT3 var nyckeln en intensiv dialog med team och förare. Ingenjörerna fokuserade inte bara på prestanda, utan även på körbarhet, effektivitet och tillförlitlighet.

Testarbetet utfördes av Jens Klingmann, Bruno Spengler och Augusto Farfus. Priset? 6,7 miljoner kronor.

BMW M4 GT3 EVO. Ok, den ser rätt vass ut. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Ok, den ser rätt vass ut. (Foto: BMW)
ANNONS

Detaljer om EVO-paketet

Först och främst syns förändringar i chassit. Bilen är nu täckt med en lättare katodisk doppbeläggning. Dessutom har den mindre aero-speglar, större luftutsläpp på framhjulshusen och ett justerat vingsystem för bättre aerodynamik.

BMW M4 GT3 EVO. Otroligt snygga speglar. Skär igenom luften. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Otroligt snygga speglar. Skär igenom luften. (Foto: BMW)

Vidare har nya krängningshämmare på fram- och bakaxlarna, större bromsskivor bak och en finjusterad differential minskat däck- och bromsslitage.

Detta ger bättre och mer konsekvent körbarhet.

BMW M4 GT3 EVO, BMW M4 GT4 EVO. Två är bättre än en. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO, BMW M4 GT4 EVO. Två är bättre än en. (Foto: BMW)

M-färgerna framträder i samma sekvens som i M-logotypen: ljusblått till vänster, mörkblått i mitten och rött till höger, men nu i tredimensionella pixlar.

Designen är asymmetrisk med en matt svart del framför föraren för bättre fokus. Dessutom har den mörka folien på BMW M4 GT3 EVO tagits bort för att visa upp kolfiberkonstruktionen och spara vikt.

ANNONS

Läs även:

BMW:s nya modeller – körupplevelse till max. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

BMW Concept Skytop: En hyllning till klassiska roadsters. Dagens PS

BMW M4 GT3 EVO. M-färgerna framträder i samma sekvens som i M-logotypen: ljusblått till vänster, mörkblått i mitten och rött till höger, men nu i tredimensionella pixlar. Jag tycker det ser väldigt snyggt ut. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. M-färgerna framträder i samma sekvens som i M-logotypen: ljusblått till vänster, mörkblått i mitten och rött till höger, men nu i tredimensionella pixlar. Det ser väldigt snyggt ut. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Bilen har ett justerat vingsystem för bättre aerodynamik. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Bilen har ett justerat vingsystem för bättre aerodynamik. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Jag vill så gärna ta ut denna på banan. Det kommer absolut gå långsamt jämfört med proffsen men gud vad kul jag skull ha. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Vi vill så gärna ta ut den här på banan. Det skulle absolut gå långsamt jämfört med proffsen, men gud vad kul det vore. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Sportbilsdesign så klart. Gillar skarpt lyktorna och de ger mig lite känslan av neonljus. (Foto: BMW)
BMW M4 GT3 EVO. Sportbilsdesign så klart. Vi gillar lyktorna skarpt då de inger känslan av neonljus. (Foto: BMW)
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS