BMW M Motorsport har avslöjat EVO-versionen av BMW M4 GT3, som debuterar i 2025. Med förbättrad aerodynamik, effektivitet och körbarhet är den redo att dominera GT-racingbanorna.
BMW:s nya raket: Muskelpaket för 6,7 miljoner
Mest läst i kategorin
BMW:s ingenjörer har jobbat intensivt för att förbättra flaggskeppsmodellen inom GT-racing, BMW M4 GT3.
Resultatet?
EVO-versionen av bilen, som presenterades under onsdagskvällen innan 24-timmarsloppet på Nürburgring. BMW M4 GT3 EVO kommer att tävla från säsongen 2025. Dessutom kommer även BMW M4 GT4 få en EVO-version från nästa säsong.
Du hittar all information hos BMW.
För att optimera BMW M4 GT3 var nyckeln en intensiv dialog med team och förare. Ingenjörerna fokuserade inte bara på prestanda, utan även på körbarhet, effektivitet och tillförlitlighet.
Testarbetet utfördes av Jens Klingmann, Bruno Spengler och Augusto Farfus. Priset? 6,7 miljoner kronor.
Detaljer om EVO-paketet
Först och främst syns förändringar i chassit. Bilen är nu täckt med en lättare katodisk doppbeläggning. Dessutom har den mindre aero-speglar, större luftutsläpp på framhjulshusen och ett justerat vingsystem för bättre aerodynamik.
Vidare har nya krängningshämmare på fram- och bakaxlarna, större bromsskivor bak och en finjusterad differential minskat däck- och bromsslitage.
Detta ger bättre och mer konsekvent körbarhet.
M-färgerna framträder i samma sekvens som i M-logotypen: ljusblått till vänster, mörkblått i mitten och rött till höger, men nu i tredimensionella pixlar.
Designen är asymmetrisk med en matt svart del framför föraren för bättre fokus. Dessutom har den mörka folien på BMW M4 GT3 EVO tagits bort för att visa upp kolfiberkonstruktionen och spara vikt.
Läs även:
BMW:s nya modeller – körupplevelse till max. Dagens PS
BMW Concept Skytop: En hyllning till klassiska roadsters. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.