Just nu vintertestar BMW sin nya elektriska 7-serie i bitande kyla svenska Lappland. BMW klassar kaxigt bilen som ”världens första eldrivna lyxsedan”. Enligt rykten får bilen 520 hästkrafter.
BMW:s nya lyxsedan på iskallt uppdrag i Lappland
Mest läst i kategorin
Precis som många andra bilmärken använder BMW Arjeplog i Lappland som bas för att vintertesta sina kommande modeller. Just nu håller märket på att testa nya BMW i7, den elektriska versionen av lyxbilen 7-serie. Den är inte mer hemlig än att BMW själva tagit spionbilder på bilen som de kablar ut över världen.
Bilen ska ta upp kampen med Mercedes EQS och Tesla Model S, men BMW kallar den lite fräckt för världens första elektriska lyxsedan. Just nu har prototypen en förbrukning på 22,5 – 19,5 kWh/100 km enligt WLTP, uppger BMW. Men det gäller knappast i de 20 minusgrader som råder i Arjeplog.
BMW:s testingenjörer provar bland annat driv- och fjädringssystem på de snötäckta vägarna. Många tester görs också för att se hur bilen beter sig i sträng kyla. Bland annat provas hur batteriet och elmotorerna beter sig i kylan. Mot slutet av veckan ska det bli mer än 30 minusgrader i Arjeplog.
Kördynamiken, drivsystemet och fjädringskontrollen i bilen testas också på frusna sjöisar som plogats upp. Styrningen genomgår noggrann inställning liksom de många funktionerna i Dynamic Stability Control-systemet (DSC). Dessutom uppger BMW att det testar bromsar och regenerering av bromskraft.
BMW i7 bygger på samma plattform som övriga modellvarianter av BMW 7-serien. Köparna kan välja om de vill ha en rent eldriven bil, laddhybrid eller traditionell bensin- och dieseldrift.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.