08 apr. 2025

Antal läsare idag: 183 517

Dagens PS

BMW:s nya: Fortfarande bäst i klassen

BMW
Det mesta är nytt på den nya generationen BMW 5 Touring. Men ändå ser den ut som den alltid gjort. Lite märkligt är det hur BMW lyckas hålla liv i linjerna som släpptes första gången redan 1992. (Foto: BMW)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 feb. 2024Publicerad: 07 feb. 2024

Vill du ha en vanlig kombi, elbil och mycket plats för allt? Då är BMW:s nya 5-serie-kombi både ensam och bäst i klassen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW:s 5-serie är en långkörare.

Redan 1972 släpptes den första generationen. Sedan dess har över 10 miljoner bilar byggts, och det bara av sedanmodellen.

ANNONS

När så modellen kompletterades 1992 med en kombivariant, eller Touring som den heter på BMW-språk,blev märkets mellanklass ett ännu starkare kort i leken.

BMW
När BMW släppte kombivarianten på 5-serien, fick Volvo sig en rejäl konkurrent på marknaden. (Foto: BMW)

Nu släpper BMW den sjätte generationen av denna lyxiga familjekombi.

Avstampet är tydligt gjort i sedanmodellen som släpptes i höstas, men har berikats med ett lastutrymme med guldkant.

Mycket plats

Med baksätet uppfällt kan du knöka in 570 liter i bagaget. Fäller du sedan ned baksätet, blir den totala lastvolymen hela 1 700 liter.

Designen från första generationen består. Och fortfarande är BMW:s laståsna en av de bästa i klassen. (Foto: BMW)
ANNONS

Tittar du enbart på bara dessa siffror, får bilen spö i lastkapacitet av till exempel Mercedes E-klass-kombi. Vill du dessutom ha en hel- elbil, då är det bara BMW:n kvar i klassen.

Framdrivningen som BMW kommer trycka mest på, är hybriddrift och samma i5-maskineri som redan presenterades i sedanen i höstas.

ANNONS

Senaste nytt

Två varianter

BMW i5-paketet går att få i två versioner, dels eDrive40 med en 334 hästar stark frammonterad enkelmotor som ger en räckvidd mellan 48 och 56 mil och puttar iväg dig upp till 100 på 6,1 sekunder.

Nya större skärmar – absolut. Men när ska de integreras fullständigt i den gamla instrumentpanelen som fortfarande härstammar från de analoga mätarnas tid? (Foto: BMW)

Väljer du det större högprestanda-alternativet M60, får du 592 hästkrafter att leka med och en acceleration upp till 100 på bara 3,9 sekunder. Räckvidden? Den bantas då ned till mellan 45 och 50 mil.

Även hybrid

Självklart kommer också bilen med hybrid-drivkälla ombord. Men ännu så är det i5-varianterna som BMW själva mest vill lyfta fram. För där är de ensamma i klassen och därmed också klassvinnare.

I alla fall en stund till.

ANNONS
BMW
Det är ute på långtur som Touringen trivs bäst. Fylld med packning, barn och två lyckliga föräldrar i framsätena. (Foto: BMW)

Läs mer:

Om den nya kombin här

Om vad vi tyckte om i5 sedan i höstas. (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Åsa Wallenrud om hybrid- och elbilar som lämnar landet
Spela klippet

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

Svenska hybrid- och elbilar lämnar landet i en oroväckande takt, visar nya trender i bilbranschen. Ekonomiska utmaningar och förändrade konsumtionsmönster tvingar fram en export som kan hota Sveriges klimatmål. ”Det går utför när det kommer till hållbarheten”, varnar motorjournalisten Åsa Wallenrud. Hon pekar på att både elbilar och hybridbilar försvinner från den svenska marknaden i […]