Dagens PS

BMW:s hemliga vapen – så ska de krossa elbils-konkurrenterna

Konceptbilen BMW Vision Driving Experience med Heart of Joy. (Foto: BMW)
Konceptbilen BMW Vision Driving Experience med Heart of Joy. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 feb. 2025Publicerad: 17 feb. 2025

BMW tar täten i elbilsracet med “Heart of Joy”. Deras nya superdator, tio gånger snabbare än tidigare system, ska ge BMW-bilar en unik körupplevelse och oöverträffad prestanda.

ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW:s “Heart of Joy” är inte bara en vanlig dator. Det är en central styrenhet, en liten svart låda på cirka 20×20 cm, som kombinerar drivlina och kördynamik på ett sätt som aldrig tidigare skådats, skriver BMW i ett pressmeddelande.

Denna innovation, som kommer att debutera i BMW:s kommande Neue Klasse-modeller, förväntas sätta en ny standard för elbilar och ge BMW en tydlig konkurrensfördel.

ANNONS

“”Heart of Joy” gör det möjligt för oss att ta körglädjen inte bara till nästa nivå, utan ytterligare ett steg bortom det”, säger Frank Weber, utvecklingschef på BMW AG.

Dessutom ökar vi effektiviteten och därmed räckvidden, eftersom föraren i framtiden nästan uteslutande kommer att bromsa med hjälp av energiåtervinning.

Så ska BMW rädda V8:an från elektrifieringen

I en tid när många biltillverkare skiftar fullt fokus mot elbilar, väljer BMW en annan strategi. Företaget fortsätter att investera i förbränningsmotorer

Teknik i framkant

“Heart of Joy” är en liten men kraftfull enhet som bearbetar information tio gånger snabbare än tidigare system. Den styr acceleration, inbromsning, fordonsstabilisering, dynamiska styrfunktioner och laddningshantering med en precision som är svår att överträffa. Enheten är så snabb att den kan justera bilens inställningar i realtid, vilket ger en ännu mer responsiv och dynamisk körupplevelse.

En av de mest imponerande funktionerna är energiåtervinningen. Genom att integrera drivlina, broms och energiåtervinning kan systemet öka effektiviteten med upp till 25 procent. Detta innebär inte bara en längre räckvidd utan också en mer hållbar körupplevelse, eftersom mindre energi går till spillo.

Konceptbilen BMW Vision Driving Experience med Heart of Joy. (Foto: BMW)
Konceptbilen BMW Vision Driving Experience med Heart of Joy. (Foto: BMW)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

En unik körupplevelse

“Heart of Joy” är inte bara snabb och effektiv. Den är också designad för att ge föraren en unik körupplevelse. Genom att kombinera kördynamik och drivlina i en och samma enhet kan systemet erbjuda en precision och kontroll som är svår att hitta i andra elbilar. Bilen reagerar omedelbart på förarens input och ger en känsla av att vara ett med maskinen.

En journalist från The Verge fick möjlighet att testa “Heart of Joy” i en specialbyggd testbil, kallad Vision Driving Experience, och var imponerad av resultatet.

“Det var knappt nödvändigt att bromsa som vanligt in i skarpa svängar”, skriver han.

Bilens regenereringssystem tog hand om det mesta. Testbilen, som är utrustad med en otrolig mängd vridmoment, visade tydligt potentialen i “Heart of Joy”-systemet.

BMW:s nya hjärta som ska förändra elbilarna. (Foto. BMW)
BMW:s nya hjärta som ska förändra elbilarna. (Foto. BMW)

Elbilarnas framtid

BMW:s “Heart of Joy” är en viktig del i deras satsning på elbilar. Genom att utveckla denna teknik internt visar företaget att de tar elektrifieringen av bilindustrin på allvar. Det är dock viktigt att komma ihåg att BMW inte är ensamma om att satsa på elbilar, och konkurrensen är stenhård.

“Heart of Joy” är en intressant lösning som kan ge BMW en konkurrensfördel. Det är dock för tidigt att säga om det kommer att bli en succé. Det beror på många faktorer, som till exempel hur väl systemet fungerar i praktiken och hur det tas emot av kunderna.

ANNONS

Det är också viktigt att notera att “Heart of Joy” inte är den enda faktorn som kommer att avgöra BMW:s framgång på elbilsmarknaden. Andra faktorer, som till exempel design, pris och räckvidd, spelar också en viktig roll.

Sammanfattningsvis kan man säga att “Heart of Joy” är en spännande teknik som kan bidra till att göra BMW till en ledande aktör på elbilsmarknaden. Det är dock viktigt att vara medveten om att det finns många utmaningar och att framgången inte är garanterad.

Forskare: Det här är värre för miljön än diesel

Bilar med förbränningsmotorer raderas sakta från planeten och elbilarna blir fler. Men det är faktiskt inte bensin eller diesel som är de värsta

Läs också:

Äldre “nias” mot sin vilja – vill bli kallade “du” i butiker. News 55

Kan Europa bygga ett starkt försvar? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS