Vi tar oss till Rumänien för att utforska landets berömda vägar med sportbilen BMW Z4 M40i som resesällskap.
BMW Z4 M40i på roadtrip i Rumänien
Mest läst i kategorin
Modellen Z4 har funnits som roadster i BMW:s modellutbud i flera generationer sedan introduktionen 2002.
Nuvarande generation lanserades 2018 och är den tredje i ledet. Modellen delar plattform med Toyota Supra som byggs parallellt med Z4 i Graz, Österrike.
Vi har tidigare kört både Z4 30i som har fyra cylindrar och 258 hästkrafter, samt instegsmodellen Z4 20i med fyra cylindrar och 197 hästkrafter.
Nu har det blivit dags att sätta värstingen Z4 M40i med sex cylindrar, dubbelturbo och 340 hästkrafter på prov.
Vi beger oss till Bukarest i Rumänien för att utforska staden och landets spektakulära vägar i en BMW Z4 M40i.
Z4 är ett recept för succé
Z4 är en roadster, det vill säga en tvåsitsig sportbil med öppet tak.
Roadsters är på väg att bli en bristvara och bilar som Jaguar F-Type och Audi TT är på väg att försvinna.
Nuvarande generation BMW Z4 har funnits tillgänglig på marknaden i fem år som en sportbil med öppningsbart canvastak och bakhjulsdrift.
På papper är den med andra ord en ren glädjemaskin under soliga sommardagar.
Senaste nytt
På väg till första anhalt
Vi hämtar en mattgrå Z4 med röd inredning sent på kvällen, när solen har gått ned och mörkret redan har hunnit lägga sig över Bukarest.
Den relativt stora huvudstaden lämnas bakom oss och GPS:en står inställd på en liten ort norr om Brasov, en bra bit från närmsta stad.
Vi tar en påfart som visar sig vara överraskande kort och bilen kastas ut på en motorväg som är fylld med bilar som kör om i högt tempo.
Jag tvingas trampa gasen i botten för att inte riskera att bli påkörd bakifrån. Den åttastegade automatlådan svarar direkt och skjuter iväg bilen till högre hastigheter i en väldans fart.
I högt tempo på motorvägen
Färden fortsätter norrut på motorvägar och landsvägar, och vi märker snart att den rådande hastighetsbegränsningen mer verkar vara en rekommendation snarare än lag.
Ibland kör vi om skruttiga bilar som kör hälften så fort som skyltarna visar, och inte sällan blir vi omkörda av prestandabilar som verkar ha dubblat rådande hastighetsbegränsning.
Den Z4 M40i vi sitter i är tyst med taket uppfällt och relativt bekväm i komfortläge även i högre hastigheter på motorvägen.
Full fart på kurviga bergsvägar med Z4
Natten tillbringas vid ett boende uppe i bergen och dagen efter fortsätter färden genom landet.
Bergsvägarna till och från övernattningsorten visar sig vara en utomordentligt bra plats att pröva BMW Z4:s mer sportiga egenskaper på.
Vi tar tillfället i akt och pressar den 340 hästkrafter starka roadstern upp och ner för de slingriga bergsvägarna med blandat snäva hårnålskurvor och långa, jämna raksträckor.
Slutsatsen blir att BMW Z4 M40i är riktigt snabb och ibland till och med lite lekfull.
Det krävs dock en relativt hög hastighet innan bilen visar sin lekfulla sida och den känns aldrig okontrollerad eller svår att behärska.
I lägre hastigheter upplevs den som mogen och stabil.
Z4 kan kvickt fälla taket
Att fälla suffletten tar bara drygt 10 sekunder och kan göras i upp till 50 kilometer i timmen.
Den snabba processen hjälper till att hålla interiören torr när himlen plötsligt öppnar sig och ett skyfall i form av regn och hagel börjar störta ner.
BMW Z4 tar sikte mot bergen
Målet är att ta Z4:an till den välkända vägen Transfagarasan Highway som anses vara en av Europas bästa vägar.
Tyvärr visar det sig att vägsträckan, som ligger på en hög höjd, nyligen varit med om en rad jordskred som resulterat i att en stor del av vägen är avstängd.
Dessutom visar väderprognosen regn och tjock dimma långt upp i bergen och det är osäkert om den förväntade körupplevelsen kommer att bli som tänkt.
Vi bestämmer oss därför för att fortsätta färden till staden Sibiu som ligger relativt nära bergen, för att morgonen därpå bestämma vilken rutt vädret tillåter.
En färd i exotisk miljö
Resan mot Sibiu bjuder på slående vacker natur och oerhört bra och jämna vägar.
Vägsträckan slingrar sig genom öppna landskap med höga bergstoppar i bakgrunden och pittoreska byar med blandat förfallna och fascinerande byggnader.
Vi möts av familjer som åker häst och vagn och rullar fram i en tiondel av vad hastigheten på skyltarna visar. Dessutom går ofta gatuhundar och kor omkring löst i de små byarna.
Z4 möter taskig väderleksrapport
Till slut når vi Sibiu i Transsylvanien och stadens äldre delar som bjuder på vacker arkitektur, idylliska torg och mysiga caféer och restauranger.
Natten tillbringas på ett boende mitt i staden och dagen därpå rör vi oss söderut, tillbaka mot Bukarest.
Väderrapporterna är dystra och visar mest regn och dimma. Vi bestämmer oss för att ta en väg på en lägre höjd som leder genom bergen snarare än över topparna.
Vi åker genom vacker natur med branta berg på båda sidor av vägen. Solen tittar fram och taket fälls på Z4:an, så att det trevliga motorljudet från den raka sexan hörs ännu bättre.
Accelerationen under omkörningarna är kvick tack vare den snabba automatlådan, den starka motorn och bilens låga vikt.
Med Z4 i smått anarkistisk trafik
Efter några timmar är vi tillbaka i Bukarest där den kaosartade stadstrafiken är igång för fullt.
Vi har bekantat oss väl med bilen och väljer att sätta på musik, trycka hårt på gasen och njuta av den vilda trafikrytmen.
Efter en tid hittar vi fram till hotellet i stan där vi lastar ur våra tre resväskor som ryms i det klart godkända bagageutrymmet bakom suffletten – och andas ut.
Summan av kardemumman
Att åka på roadtrip i Rumänien är något vi rekommenderar starkt.
BMW Z4 M40i var ett fantastiskt sällskap som med sin lätta vikt och bakhjulsdrift är som gjord för att ta sig genom bergen på riktigt bra, kurviga vägar.
Den sexcylindriga motorn garanterar ett leende som sträcker sig från öra till öra när man trycker gasen i botten, hör motorljudet och får känna vinden i håret.
M40i är det starkaste motoralternativet i Z4 och det absolut bästa valet.
I en roadster, där man sitter nära marken och kan ta kurvor som om däcken vore täckta med superlim, så krävs det en stark motor med många hästkrafter för att körupplevelsen ska bli så rolig som möjligt.
Z4 M40i är en utmärkt sportbil för sommarmånaderna och ett vettigt val när man ska utforska spännande vägar i nya länder.
Vi vill rikta ett stort tack till BMW:s pressansvarige i Rumänien, Alex Seremet, för hjälpsam guidning och ett fantastiskt omhändertagande under hela resans gång.
BMW Z4 M40i Roadster
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, 340 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 640 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4324/1864/1304 mm
Pris: 716 600 SEK (Testbil cirka 800 000 SEK)
Redaktionens helhetsintryck av BMW Z4 M40i
Slutbetyg: 4/5
BMW Z4 M40i är den starkaste versionen och det bästa valet bland de olika motorerna bilen erbjuds med. De 340 hästkrafterna, bakhjulsdriften och den kompetenta automatlådan gör bilen till en snabb glädjemaskin. Den som inte har besökt Rumänien rekommenderas starkt att göra det och ta sig till bergen med bil där det finns mycket att upptäcka.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.