För tredje året i rad så testar redaktionen en sommarcabriolet. Denna gång var det dags för för BMW Z4 20i Roadster som ska upp till kamp mot de två tidigare sommarbilarna.
BMW Z4 20i – snygg men utan ambitioner
Mest läst i kategorin
Läs mer: Test av Mazda MX-5
Läs mer: Test av Porsche Boxter
Det är lite speciellt att hämta upp bilarna för testkörning – man funderar hur tillverkarnas PR-avdelningar tänker när de lämnar över nycklarna till en journalist som ska skriva en recension.
Det hände igen
Det är nu andra gången på rad som BMW lämnar ifrån sig en skitig bil.
Förra gången var värre eftersom vi till och med var tvungna att lämna tillbaka bilen för tvätt då den pressbilen var omöjlig att fotografera i det skicket vi fick den.
Denna gång var det lite bättre. Det behövdes bara en kvarts städning av inredningen för att få bilen i skick för fotograferingen.
Första intrycket exteriört – som en S2000
När man går runt bilen och synar designen så är det svårt att inte jämföra linjerna med den ikoniska Honda S2000, en bil från storhetsperioden för tvåsitsiga roadsters under 90-talet.
En tidsepok som startade med Mazda Miata och deras enorma globala försäljningssuccé tände gnistan hos alla biltillverkare. De sprutades ut små läckra roadsters som exempelvis Honda S2000, MG F, Fiat Barchetta, Porsche Boxter och BMW Z3, som senare ersattes av just Z4 runt 2002.
Honda S2000 var tyvärr en modell som inte fick leva så länge men som idag är ett av de hetaste objekten på begagnatmarknaden. Trots den i förhållande korta tillverkningsperioden fick formerna inspirera till dagens generation av BMW Z4.
Den långa motorhuven med den sluttande fronten, uppdragna strålkastare och korta akterparti gör att Z4 och S2000 har en tydligt släktskap. Vilket inte på något sätt är dåligt.
Betraktar man BMW Z4 från sidan så är det svårt att inte gilla designen – den ser helt enkelt snabb ut.
En sista uppdatering inför 2023
Modellen presenterades redan 2018 men redan nu spås den gå i graven 2025. Inför 2023 har den fått det som troligen är den sista uppdatering.
Trots några kosmetiska förändringar, så känner vi fortfarande igen bilen. Den har fått en ny grilldesign, nya luftintag och strålkastare med annan geometri.
Z4 levereras nu med M-paketet som standard även för de fyrcylindriga versionerna. Utbudet är i stort sett oförändrat: sDrive20i och sDrive30i med fyra cylindrar samt M40i med sex cylindrar, som ger maximal effekt på 197, 258 respektive 340 hästkrafter.
Vår testbil är sDrive 2.0i vilket, jämfört med våra tidigare tester av BMW Z4 med de större motorerna, är en mycket stor skillnad.
Förutom motorstyrkan i vårt testbil så har det under de senaste två åren hänt otroligt mycket inom bilutvecklingen. Men det verkar som BMW Z4 har stått stilla.
Interiör
Trots den läckra designen så blir det en besvikelse i upplevelse bakom ratten.
Interiört finns det inga märkbara förändringar i designen. Ingenting som kan ge oss en känsla av fräschhet eller nytänkande.
Det är en besvikelse att se att BMW inte har satsat mer på att förnya och förbättra Z4:s interiör. Den känns helt enkelt “lite gammal”.
Visst är den elegant och kvaliteten på materialen är förhållande vis hög och de klassiska M-stolarna ger bra stöd och komfort.
Infotainmentsystemet är inte BMW:s senaste och det känns tydligt att det är BMW:s sista ansträngningar för att hålla modellen vid liv.
Tyvärr har det inte lagts så mycket kraft att återuppliva den förlorade glansen från Roadsterns tidigare dagar.
På vägen
Under huven hittar vi en 2,0 liters fyrcylindrig turbomotor som levererar 197 hästkrafter och 320 Nm vridmoment. Det är okej men långt ifrån den körupplevelse som den fina designen utlovar.
BMW Z4 Roadster är smidig och responsiv, med M-sportpaket och hygglig acceleration och en precis styrning så borde det locka till mer inbjudande körning.
Men det är något som saknas som vi inte riktigt kan sätta fingret på.
När det gäller körupplevelse är det, som på många BMW-modeller, riktigt bra men den saknar den där körglädjen och dynamiken man upplever i de andra sommarcabbarna. Detta trots att vi på testbilen har M-sportpaket som skall uppmuntra till just detta.
Sammanfattning: Snygg, dyr och utan klassiska roadsterambitioner
Summerat är BMW Z4 sDrive 20i en bra och framför allt snygg cabriolet men som saknar passion. Och just det kanske är det viktigaste attributet i en sommarcabriolet.
Men är man inte ute efter körglädje utan bara vill ha en bekväm och tillförlitlig sommarcabriolet utan några klassiska roadsterambitioner så är BMW Z4 20i Roadster ett perfekt alternativ. Om man känner att det är värt ca 600 000 kronor förstås
Betyg: Hos oss blir det betyget 3,5 av 5 möjliga.
Fakta: Z4 sDrive 20i Roadster med M sportpaket
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 197 hk
Max vridmoment: 320 Nm vid 1.450-4.200 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic-låda
Prestanda: 0 – 100 km/h på 6,6 sek (6,8) och toppfart 240 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,6-7,3 l/100km
CO2-utsläpp: 172-166 g/km
Pris: Med M Sportpaket 600 900 kr
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.