Dagens PS

BMW X7 M60i testad: Bamse-bil med bamse-motor

BMW X7 M60i
Vi testade BMW X7 genom att köra den från München till Como och tillbaka. (Foto: Marcus Berggren)
Andreas Bergman
Andreas Bergman
Uppdaterad: 10 juli 2023Publicerad: 09 juli 2023

BMW har uppdaterat bamse-suven X7 och vi gjorde därför en bamse-roadtrip, en tur-och-retur-tur till Comosjön från München, för att sätta den på ordentligt prov. Vi valde toppmodellen BMW X7 M60i för vår hundramilatur.

ANNONS

Mest läst i kategorin

X7 lanserades 2018 och nu, fem år senare, har det blivit dags för en uppdatering. Vi provkörde bilen i USA under förra året, men nu har det alltså blivit dags för ett mer utförligt test nere på kontinenten.

BMW X7
Rutten tog oss över Alperna. (Foto: William Koitrand)

Ett kosmetiskt lyft

Designmässigt har X7 enligt mig aldrig varit en hit men jag tycker att den uppdaterade modellen ser bättre ut än den tidigare.

Detta är förvisso är lite som att säga att Shrek 4 är bättre än Shrek 3, egentligen ganska intetsägande men likväl en förbättring.

Den största uppdateringen har skett i fronten, och då mer specifikt med lyktorna som nu är uppdelade i två L-formade lampor.

I övrigt är designen i mångt och mycket oförändrad. X7 ska ju vara en stor och praktisk flyttlåda till bil varför BMW:s designers inte haft överdrivet många parametrar att skruva på för att skapa en vacker design.

Jämför exempelvis med Mercedes-Benz GLS som från sidan ser ungefär likadan ut som X7.

Vår testbil var tyvärr gräsligt specificerad med en mattblå lack och svarta fälgar, men den med lite känsla för stil kan få till ett utförande som är fullt acceptabelt.

ANNONS
BMW X7 M60i
Exteriört är X7 ingen höjdare. (Foto: William Koitrand)
ANNONS

Senaste nytt

Större skärmar

På insidan får man nu BMW:s kurvade panel som innehåller två stora skärmar, en för instrumentpanelen och en för infotainmentsystemet. 

Här har BMW tappat en del funktionalitet och intuitivitet, främst på grund av en bortrationalisering av ett gäng knappar man använder ofta (såsom stolsvärme och temperatur) samt ett för stort fokus på touch-vänlighet i systemets interface i stället för det smidiga vridhjulet i mittkonsolen.

På det stora hela fungerar dock systemet fortfarande bra och har några riktigt suveräna funktioner. Ett exempel på dessa är en AR-funktion för navigationen som gör det omöjligt att köra fel, och BMW:s klassledande kamerasystem.

BMW X7
M-beteckningen på X7 M60i känns överflödig. (Foto: William Koitrand)

BMW X7 har för många assistanssystem

X7 kommer även med alla möjliga assistanssystem som allt som oftast gör det de ska förutom sidokollisionssystemet som upprepade gånger försökte styra mig in rakt in i ett gäng parkerade bilar, trots att jag aldrig var i närheten av en faktisk sidokollision. 

Livsfarligt men lyckligtvis möjligt att stänga av.

ANNONS

Den interiöra kvalitetskänslan är god, betydligt bättre än i en modern Mercedes, och det är lätt att hitta en bekväm körposition som lång förare.

Det enda klagomålet jag har är stolsdynan som är på tok för smalt skålad för en person av normal bredd.

BMW X7
Interiören är funktionell och högkvalitativ. (Foto: Marcus Berggren)

V8 power

Under huven på X7 M60i sitter en uppdaterad version av BMW:s 4,4 liter stora V8 som katapulterar bilen framåt med samma bestämdhet som ett godståg. 

Kraften är enorm, hela 530 hästkrafter, vilket resulterar i ett autobahn-lok av rang.

Väghållningen är bra, men i mycket höga hastigheter blir det omöjligt att undgå det faktum att en hög och tung bil inte känns lika stabil som något som närmast slickar asfalten.

På landsvägar är ändock X7 M60i mer än nog kompetent.

Jag har emellertid alltid haft vissa problem med BMW:s så kallade M-Performance-modeller. 

ANNONS

Med undantag för M240i tycker jag att de oftast känns lite för tama för att rättfärdiga ett M i modellbeteckningen, trots att de inte är fullfjädrade M-modeller.

Även X7 M60i vill jag påstå känns mer som en X7 60i.

BMW X7
BMW X7 M60i är mer komponent än man anar när man kör den på landsväg. (Foto: Marcus Berggren)

Fantastisk komfort och praktikalitet

BMW X7 är exceptionellt tyst och bekväm, och känns nästintill som en mer praktisk 7-serie på styltor.

Luftfjädringen bidrar till att man glider över de värsta av ojämnheter i vägen utan att behöva bry sig ett dugg. 

Såvida hastigheten inte överskrider 180 (då naturligtvis enbart på autobahn) skulle man kunna höra en mus sucka utan några större problem.

BMW X7 går att få i både sex- och sjusitsigt utförande, av vilka vår testbil var av det förstnämnda. 

Det innebär att mittenraden har två eljusterbara kaptensstolar i stället för en klassisk sätesbänk. 

ANNONS

Dessa är mycket bekväma men jag hade själv inte betalat extra för dem. Poängen med en så stor bil är ju trots allt att kunna frakta så många människor som möjligt.

Den bakersta sätesraden går att fälla upp enkelt med en knapptryckning och stolarna rymmer faktiskt vuxna, åtminstone om de inte är överdrivet ståtligt proportionerade. 

Med alla stolar uppfällda blir bagageutrymmet naturligt något begränsat men det är emellertid inte helt oanvändbart.

Med alla stolar nedfällda kan X7 enkelt agera flyttbil. Det finns en enorm charm i en bil som är så snabb och bekväm utan att uppoffra praktiska egenskaper. På något vis är det det bästa av två världar.

BMW X7
BMW X7 M60i är betydligt bekvämare än vad den är sportig. (Foto: William Koitrand)

Summan av kardemumman

Prismässigt landar X7 i testat utförande runt 1,8 miljoner kronor vilket är en enorm summa pengar, men faktum är att den framstår som lite av ett kap i förhållande till andra V8-bestyckade suvar som alla är dyrare.

En Range Rover med samma motor kostar exempelvis en halv miljon till.

BMW X7 M60i är en sanslöst kapabel familjebil för den mer entusiastiskt lagde familjen. Här får man allt man kan önska sig i ett paket som inte kräver några riktiga uppoffringar.

ANNONS
BMW X7 M60i
BMW X7 M60i är förvånansvärt prisvärd sett till konkurrenterna. (Foto: William Koitrand)

BMW X7 M60i (2023)
Motor: 
4,4-liters V8, 530 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 
8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 
4,7 sekunder
Toppfart:
 250 km/h
Vikt: 
2 675 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 
5181/1835/2200 mm
Pris: 
från 1 292 000 SEK (Testbil ca. 1 850 000 SEK)

BMW X7
BMW X7 är inte märkets vackraste skapelse. (Foto: Marcus Berggren)

Helhetsintryck av BMW X7 M60i

Slutbetyg: 4,5/5

BMW X7 M60i är en bestämt irrationell skapelse – en sjusitsig lyxsuv med atletiska ambitioner och en frustande V8 under huven i en tid av elektrifiering.

Tyskarna visar att de lyssnar på vad marknaden efterfrågar och även om X7 M60i är långt ifrån gratis framstår den som ett kap jämte sina konkurrenter.

Den presterar väl rent kördynamiskt och i termer av lyxkänsla och är en stark spelare i ett segment som blir allt mindre.

Vill du läsa mer om motor? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

ANNONS

Läs även: Test av Range Rover – prisvärd tvåmiljonersbil

Läs även: Test av Mercedes-AMG G 63 – omöjlig att inte älska

Läs även: Test av Ferrari Purosangue – galnaste suven pengar kan köpa

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS