X7 är den största suven i BMW:s modellutbud och den bjuder på mycket lyx och sju säten. Nu har flaggskeppet kommit i ny tappning med en ny design.
BMW X7 40d testad: Den ultimata familjebilen
Mest läst i kategorin
När BMW introducerade X7 för snart fem år sedan var den märkets största suv som siktade på att ta marknadsandelar i USA.
Den lyxiga och bekväma giganten är fortfarande störst i modellutbudet och har blivit en framgång i lyxsegmentet med 150 000 sålda bilar där USA, Kina och Korea är de främsta marknaderna.
BMW har fortsatt att satsa på premiumsegmentet för suvar och gav för en tid sedan modellen en uppdatering.
Vi har provkört både instegsmodellen 40i och värstingen M60i i Palm Springs, Kalifornien.
Nu är det dags att testa den mer Europa-anpassade motorn 40d – modellens enda dieselalternativ.
BMW X7 känns igen
De exteriöra skillnaderna jämfört med den tidigare designen är små och de karakteristiska detaljerna är kvar.
Njurarna, som blev en stor nyhet när X7 lanserades, är lika enorma som tidigare men eftersom modellen är så stor så klär de i mitt tycke bilen relativt väl.
Framlyktorna är smalare än innan och följer nu märkets formspråk som även genomsyrar nya BMW i7.
Bakdelen liknar den innan uppdateringen men bjuder nu på nya bakljus med 3D-effekt.
Ny insida med förbättringspotential
Det är på insidan som de största förändringarna har skett. Här finner man nu en välvd glaspanel som binder samman förardisplayen med infotainmentskärmen.
Panelen är snygg men många fysiska knappar har försvunnit vilket innebär att man måste in i displayen för att exempelvis ändra temperatur.
Fysiska knappar och vred för att styra musikanläggningen finns dock kvar.
Själva infotainmentsystemet är responsivt men inte så lätt att navigera i. Systeminställningarna är exempelvis utspridda i en meny.
Det innebär att ljudinställningar, sätesinställningar och ljusinställningar hamnar huller om buller. Det saknas någon typ av vettig kategorisering.
BMW X7 med plats för allt
X7 är som tidigare nämnt BMW:s största bil och det märks. Andra sätesraden bjuder på vad som känns som oändligt med utrymme och det är en genuint trevlig plats att sitta på.
Det enda negativa är mittensätet som är aningen upphöjt och lite hårdare än de två yttre sätena.
Stolarna i tredje raden är även de förvånansvärt rymliga och känns inte alls så trånga som den sista raden kan göra i andra sjusitsiga bilar.
Andra raden fälls upp och ner elektriskt vilket är bekvämt, men de är oerhört långsamma.
Jag som är 185 centimeter lång får plats längst bak med både knän och huvud utan problem. Man har ett takfönster som släpper in ljus och USB-uttag på båda sidor.
Lounge möter sportbil
Kryssar man i rätt tillval kläs hela innertaket med Alcantara vilket förhöjer känslan av lyx.
Lädret som klär stolarna i testbilen är brunt. Väldigt brunt. Det paras ihop med detaljer i kolfiber vilket är en kombination som inte passar särskilt väl tillsammans.
Det blir lite som att ett traditionellt engelskt bibliotek möter en sportbil med kolfiber. Här passar någon typ av träinlägg eller annat neutralt material i min mening bättre.
X7 med diesel är en bra kombination
Dieselmotorn 40d är en briljant motor. Den raka sexan är oerhört raffinerad och bjuder på en mängd vrid som maskerar bilens vikt och får den att kännas kraftfull.
Till det får man även ett fullt acceptabelt ljud trots bränsletypen.
Räckvidden med full tank är närmare 100 mil och förbrukningen vid en längre resa landade på under 0,9 liter per mil trots fullpackad bil och tung högerfot.
Det är imponerande med tanke på X7:ans storlek och vikt och en av anledningarna till att modellen är en briljant långfärdsbil.
BMW X7 med luftfjädring = sant
Luftfjädringen gör ett makalöst bra jobb med att få bilen att flyta över diverse ojämnheter och de breda sätena, som går att ställa i alla möjliga riktningar, bidrar till den goda komforten.
Den åttastegade automatlådan fungerar fint på motorväg men kan stundtals kännas aningen ryckig, särskilt i långsamtgående stadstrafik och i köer.
Fyrhjulsstyrningen hjälper till att navigera X7 runt riktigt snäva kurvor i låga farter. Det får bilen att kännas mer flink än vad den faktiskt är.
Summan av kardemumman
BMW X7 är en enorm bil som bjuder på enormt mycket komfort.
I och med uppdateringen av modellen har man stramat till utbudet och den dieselmotorn som finns kvar är 40d – ett otroligt kompetent alternativ.
Den största delen av försäljningen består av instegsversionen med bensinmotorn 40i och dieseln säljer ungefär lika mycket som bensin-V8:n.
Som familjebil finns det få andra modeller på marknaden som är lika kompetenta, praktiska, lyxiga och komfortabla som BMW X7.
De 352 hästkrafterna och 720 newtonmetrarna är mer än nog för att skjuta de närmare 2,6 tonnen framåt i godtycklig takt.
Vill man få plats med hela familjen och gillar att köra långa sträckor med få, korta stopp är X7 med 40d-motorn en riktigt svårslagen kompanjon.
BMW X7 40d (2023)
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, diesel, 352 hästkrafter, 720 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Vikt: 2 565 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5181/2000/1835 mm
Pris: 1 072 000 SEK (Testbil cirka 1 300 000 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av BMW X7 40d
Slutbetyg: 4,5/5
X7 är den största suven i BMW:s modellutbud och den är både rymlig och lyxig. Dieselmotorn gör modellen till en utomordentligt bekväm långfärdsbil och de sju fullstora sätena gör den till en ultimat familjebil.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.