Dagens PS

BMW tar täten i vätgasracet: Massproduktion år 2028

BMW tillsammans med Toyota verkar tro hårt på vätgasbilar och satsar stort. (Foto: BMW)
BMW tillsammans med Toyota verkar tro hårt på vätgasbilar och satsar stort. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 sep. 2024Publicerad: 06 sep. 2024

Medan andra lägger allt fokus på el, vissa på hybrid tänker BMW att vätgas är framtiden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW kommer att bli den första biltillverkaren att massproducera vätgasdrivna bilar med bränslecellsteknik.

Lanseringen är planerad till år 2028 och utgör en milstolpe i bilindustrins historia, enligt BMW. Det är Car and driver som skriver om det.

X5 blir först ut i den nya eran

Det är troligt att den första modellen som kommer att dra nytta av denna nya teknik är BMW:s populära suv X5, eftersom företaget redan har genomfört tester med en modifierad version av bilen.

De nya bilarna kommer att använda drivlinor som utvecklats i samarbete med Toyota, vilket stärker de två biljättarnas partnerskap inom området.

ANNONS

Senaste nytt

“En milstolpe i bilindustrins historia”

BMW:s styrelseordförande Oliver Zipse betonade betydelsen av detta steg och kallade det för “en milstolpe i bilindustrins historia”.

Han förutspår också en betydande efterfrågan på bränslecellsbilar i framtiden.

ANNONS
Det ska bli intressant att se vilken metod som kommer att vara den bästa. (Foto: Getty Images)
Det ska bli intressant att se vilken metod som kommer att vara den bästa. (Foto: Getty Images)

Detta drag gör BMW till den första biltillverkaren som erbjuder massproducerade bränslecellsbilar, medan konkurrenter som Toyota och Hyundai hittills endast har erbjudit sådana modeller i begränsad upplaga.

Samarbete för lägre kostnader

BMW poängterade i ett uttalande att samarbetet med Toyota kommer att resultera i synergier och en sammanslagning av produktionsvolymen för drivlinor, vilket i sin tur kommer att sänka kostnaderna för bränslecellstekniken.

Global uppmaning till investeringar i vätgasinfrastruktur

BMW och Toyota uppmanade samtidigt världens regeringar att investera i vätgasinfrastruktur. Toyotas president Koji Sato betonade vikten av samarbete för att förverkliga en framtid där vätgasenergi stödjer samhället.

Toyota har länge varit en stark förespråkare för vätgasdrivna bilar och lanserade sin första Mirai redan 2015. Trots utmaningar som stängningar av vätgastankstationer fortsätter företaget att satsa på tekniken och utvecklar även vätgasförbränningsmotorer.

BMW:s Vätgasbil

  • Lansering: 2028
  • Första modell: Troligtvis X5 SUV
  • Drivlina: Samutvecklad med Toyota
  • Milstolpe: Första massproducerade bränslecellsbilen
  • Samarbete: Sänker kostnaderna för bränslecellsteknik
  • Uppmaning: Globala investeringar i vätgasinfrastruktur

 

ANNONS

Läs mer:

Teslas självkörande bilar i Europa 2025. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS