BMW är ett av få bilmärken på den europeiska marknaden som inte har ett slutdatum för sina fossilbilar. Det är trots att märket har höjt sin prognos för märkets EBIT-marginal för 2023 till följd av elbilarnas framgång.
BMW satsar fortsatt på fossilt - trots lyckade elbilar
Mest läst i kategorin
Märket räknar med att sälja fler bilar och på så vis öka sin EBIT-marginal till 8–10 procent för företagets bilrelaterade verksamhet.
BMW räknar med att andelen sålda BMW-elbilar kommer att vara 50 procent till 2030.
Den tyska jätten tror även att begagnatmarknaden kommer att stabilisera i år till följd av att leveransproblematiken rörande nya bilar reds ut.
Märkets aktie ökade med 1,07 procent efter beskedet.
EBIT för 2022 var 10,6 miljarder euro, med en marginal på 8,6 procent.
Det rapporterar amerikanska CNBC.
Elbilar största kassakon
BMW räknar med att elbilar kommer att vara en av de viktigaste delarna för märkets fortsatta tillväxt, tillsammans med märkets lyxigare modeller.
Trots detta har det tyska märket inget slutdatum i sikte för sina förbränningsmotorer, i stället fortsätter de att investera mycket pengar i den fortsatta utvecklingen av märkets bensin- och dieseldrivna pjäser.
Det rapporterar tyska Handelsblatt.
BMW vill fortsätta investera i sina fyr-, sex- och åttacylindriga motorer. Den åttacylindriga motorn (S68) är helt ny och återfinns under huven på exempelvis X7 M60i samt kommande XM.
Anledningen är egentligen ganska enkel – efterfrågan är fortfarande stark runtom i världen, särskilt när det gäller märkets suvar.
Det bayerska märket kommer att tillverka märkets elektriska drivlinor i München medan utvecklingen av förbränningsmotorer kommer att äga rum i Kina, Storbritannien, och Österrike.
Senaste nytt
BMW har mycket att säga om EU:s fossilbilsförbud
Det sägs att detta har att göra med Tysklands negativa inställning till EU:s förslag om att förbjuda försäljningen av bensin- och dieselbilar till 2035.
Tyskland vill i stället möjliggöra användandet av e-bränslen, något som tveklöst ligger i BMW:s – och andra aktörers – intresse.
Läs även: Sluttankat 2035 – men är EU-förbudet verkligen grönt?
Läs även: Landet som slipper undan EU:s förbud
Läs även: Provkörning av BMW iX5
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.