Dagens PS

BMW pressar Berlin: Nej till EU-tullar

Oliver Zipse anser att tullarna på kinesiska bilar skadar mer än gör nytta. (Foto: Jack Dempsey/TT)
Oliver Zipse anser att tullarna på kinesiska bilar skadar mer än gör nytta. (Foto: Jack Dempsey/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 okt. 2024Publicerad: 02 okt. 2024

BMW trycker på Berlin för att rösta nej till nya EU-tullar på kinesiska elbilar, för att undvika handelskonflikt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW sällar sig till skaran som inte tycker att EU ska införa tullar på kinesiska bilar. För de tyska biltillverkarna slår det hårt på deras export till Kina skriver Bloomberg.

“Ytterligare tullar skulle skada företag med global verksamhet i Tyskland och riskera att utlösa en handelskonflikt där ingen vinner”, säger Oliver Zipse, vd på BMW, i ett uttalande.

Lägger ned sin röst

EU:s medlemsländer ska ju rösta om tullarna nu på fredag, den 4 oktober.

För att blockera förslaget krävs att 15 medlemsstater, representerande 65 procent av EU:s befolkning, röstar nej.

Tyskland har meddelat att man troligtvis kommer att lägga ned sin röst, snarare än att aktivt motsätta sig förslaget.

Tyska tjänstemän tror även att andra EU-länder kan göra likadant, vilket minskar chanserna att stoppa tullarna.

ANNONS

Senaste nytt

Hopp om diplomatisk lösning

Den tyska regeringen vill istället att EU och Kina ska försöka hitta en förhandlingslösning på den eskalerande spänningen.

ANNONS

Detta kommer sannolikt att vara på agendan när förbundskansler Olaf Scholz träffar Frankrikes president Emmanuel Macron i Berlin under onsdagen.

EU-kommissionen lade fram tullförslaget efter en utredning som visade att Kina otillbörligt subventionerar sin elbilsindustri och snedvrider konkurrensen.

Fruktar kinesiska motåtgärder

Tyska biltillverkare har uttryckt sin oro över förslaget om höjda tullar och de möjliga konsekvenserna på den kinesiska marknaden.

En kinesisk reaktion med motåtgärder skulle kunna påverka deras försäljning negativt.

Mercedes-Benz vd Ola Källenius har under de senaste månaderna uppmanat till öppna och fria marknader. Ä

ven Volkswagens vd Oliver Blume har vid flera tillfällen varnat för de möjliga följderna av en handelskonflikt med Kina, vilket skulle kunna skada företagens verksamhet.

Elbil för alla? Inte om EU får som de vill

Den 4:e oktober är det dags för EU att rösta om tullarna på kinesiska elbilar. Något som kommer göra det mycket dyrare för folket i EU. Minns ni när

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS