BMW:s M-avdelning ser stor potential i elektrifiering. Nu smygvisar man en elektrisk M-coupésedan som kommer att göra att Teslas Plaid-modeller får det hett om öronen.
BMW M:s elbil ska utmana Tesla Plaid
Mest läst i kategorin
På BMW M:s hemsida uttalar sig VD:n Franciscus van Meel om möjligheterna man ser i omställningen till eldrift. De är riktigt stora.
En BMW som ska spöa Tesla
För närvarande jobbar man på ett riktigt järn, baserat på deras i nuläget sportigaste elbil, BMW i4 M50. I sitt nya utförande ska fyrdörrarscoupén få dubbelt så många elmotorer.
Medan M50:n “bara” har en motor per axel kommer den här bilen alltså att få en per hjul. Det kan man inte ens säga om en Tesla Model S Plaid, som har en elmotor fram och två bak.
Detta betyder inte nödvändigtvis att BMW kommer att bygga en elbil med över tusen hästkrafter – det där med att det ska gå fort rakt fram är ju egentligen jänkarfasoner. BMW pratar snarare om manövrerbarhet på en helt ny nivå.
Ser ut som en riktig M-bil
Frågar man BMW är i4 M50 faktiskt en riktig M-bil. Betraktar man den jämte en M3 eller M4, är det dock uppenbart att man har lämnat visst utrymme för något maffigare, alltså bilen vi nu har framför oss.
På de få bilder som finns att tillgå (som kommer från videon man kan se här nedan) syns njurar som ser ut att vara direkt hämtade från ovan nämnda M-bilar, med vertikala ribbor i stället för den täckta varianten som skvallrar om eldrift på i4:an. Därutöver har bilen fått rejält breddade skärmar.
Några ytterligare detaljer är svåra att skönja i och med prototypens omfattande kamouflage. Enligt BMW finns dock fler M-detaljer under skalet, som till exempel en särskild krängningshämmare.
Oändlig kontroll
BMW säger att deras fyrmotoriga M-prototyp har förmågan att förmedla drivkraften till vägen på ett sätt som är oändligt variabelt, extremt precist, och mycket snabbt.
I videon får vi se (en uppenbart animerad version av) bilen göra en vändningsmanöver som man annars bara förknippar med den av oss nyligen testade elpickupen Rivian R1T.
Den nya BMW:n ska ögonblickligen kunna ta hänsyn till alla slags förarinput, hjulrotationer, g-krafter, och greppförhållanden, och utifrån helhetsbilden anpassa kraften som skickas till varje hjul. Detta ska kunna ske hundratals gånger per sekund.
Till råga på allt kommer alla fyra elmotorer att kunna mata tillbaka energi till batteriet vid inbromsning. Trots det kan vi nog vara tämligen säkra på att inget av de rekord, som eventuellt plockas av den här pjäsen, kommer att vara av räckviddskaraktär.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.