Konsten att ta mer betalt för mindre är något som sportbilstillverkare har förfinat i årtionden. Hur går det ihop? Låt mig förklara genom att använda nya BMW M4 CSL som exempel.
BMW M4 CSL - bättre än Porsche 911 GT3?
Mest läst i kategorin
På bana är det oftast bara sekunder, eller till och med hundradelar, som står mellan att vinna och att försvinna.
Den självklara lösningen till bättre varvtider är massa fler hästkrafter men en lika viktig komponent är vikt, och helst så låg sådan som fysiskt möjligt.
Less is more – för en gångs skull
Och där anländer vi till att betala mer för mindre. Plockar man bort baksäte, ljudisolering och justering i stolarna får man ett lättare och därmed snabbare paket.
Precis det har BMW gjort med sin prestandamodell M4 vilket har resulterat i tillägget CSL, som står för ”Competition Sport Leichtbau”.
Men självklart är det bara halva sanningen.
M4 CSL får nämligen 40 extra hästkrafter i förhållande till M4 Competition, tuffare framlyktor med gula ängel-ögon, ett överflöd av kolfiberförstärkt plast, och Michelin Cup 2 R-däck.
Det innebär att vi här har att göra med den snabbaste BMW:n någonsin, både i termer av topphastighet (307 knyck) och runt Nürburgring (blixtsnabba 7:20,207).
Senaste nytt
Komfort, vem f*n behöver det?
Det blir alltså snabbt uppenbart att det är på bana BMW M4 CSL ska testas varför vi begav oss till Mantorp.
Problemet var bara att det var 20 mil motorväg mellan vår startpunkt och den ikoniska banan.
Majoriteten av viktbesparingen på cirka 100 kilogram härstammar från insidan av bilen vilket har en dramatisk effekt på komforten någon annanstans än på en persikolen racingbana.
De stenhårda skalstolarna borde komma med ett direktnummer till en kiropraktorklinik och avsaknaden av ljudisolering samt riktigt feta sulor innebär att den akustiska upplevelsen är allt annat än behaglig.
Efter två timmar i motorvägshastighet klättrade jag ur bilen med händerna först, min rygg klarade inte av annat och blod flödade från mina öron.
Det hade ärligt talat varit mer bekvämt att färdas i bagageutrymmet på en första generationens Mini Cooper.
Här gavs också möjlighet att granska specialmodellens designspråk.
Utöver ett snuskigt aggressivt bodykit i kolfiber får du även ett gäng stickers, svarta lättviktsfälgar, och en ovanligt diskret spoiler integrerad i bakluckan.
”Sicken elegant kärra!”, utbrast ingen någonsin. Men visst sticker M4 CSL ut från mängden.
Men hur är den att köra då?
Nu till det viktiga, väghållningen. Mantorp var nu helt och hållet vårt för resten av eftermiddagen, en ypperlig möjlighet att köra nya M4 CSL som den är byggd för att köras.
Det första som slår en är hur oerhört styv bilen är, till följd av den uppgraderade fjädringen som knappt fjädrar alls.
Styrningen är förvånansvärt kommunikativ genom den Alcantara-klädda ratten, så kommunikativ att man nästan kan utröna vilket år asfalten man kör på lagts.
Däcken är så racingbetonade att de kräver gedigen uppvärmning innan de fungerar som de ska, något man aldrig riktigt uppnår på allmän väg.
Väl varma är de dock så kladdiga att det känns som att man utan besvär skulle kunna köra upp för en lodrätt vägg.
Som man kan förvänta sig av en modern M-bil kan man konfigurera styrning, gasrespons, chassi och växellåda.
Bromsarna är keramiska och biter därför hårdare än ett utsvultet rovdjur. Växellådan är en momentomvandlare snarare än en dubbelkopplad pjäs men växlar som en genuin käftsmäll i sitt mest sportiga läge.
Den raka sexan är densamma som i en vanlig M4 men den har masserats ordentligt vilket ökar hästkraftantalet till 551.
0–100 knyck tar nu 3,7 sekunder men mest imponerande är att bilen gör 0-200 på bara 10,7 sekunder.
Summan av kardemumman
Efter några varv runt Mantorp inser man snabbt att nya M4 CSL är den mest kompetenta bil som BMW någonsin har tillverkat, en bil så vass att köra att man får skärsår bara man tittar på den.
CSL får en ”vanlig” M4 Competition att framstå som en slapp lyxlimpa i jämförelse.
En bodybuilder förväntar du dig inte ska vara duktig på att sy kläder eller lägga fiskbensparkett.
På samma sätt kan man inte begära av BMW M4 CSL att den ska vara skön i kökörning eller kunna frakta folk i samma nivå av komfort som en 7-serie.
Den gör det den är byggd för, och den gör det förbannat bra!
BMW M4 CSL (2023)
Motor: 3,0-liters rak sexa, bensin, 551 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 307 km/h
Vikt: 1 625 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4794/1921/1386 mm
Pris: 1 780 600 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av BMW M4 CSL
Slutbetyg: 4,5/5
BMW M4 CSL är den mest extrema bilen som märket hittills tillverkat. Den lämpar sig bäst för körning på bana och riktar sig mot de mest entusiastiska av kunder. M4 CSL gör precis det man förväntar sig och gör det riktigt bra.
Vad innebär egentligen CSL?
”Coupé Sport Leichtbau” stod det för när BMW släppte homologeringsmodellen E9 3.0 CSL, känd av vissa som ”Batmobile”, år 1972 och det var också startskottet för BMW M.
Sex år senare anlände den första riktiga M-bilen, M1, som var en superbil med mittmonterad motor utvecklad i samarbete med Lamborghini.
2003 kom nästa CSL-modell, då i kombination med M3 av E46-generationen och nu är det alltså dags igen.
M4 CSL är en extrem lättviktsmodell som byggs i 1 000 exemplar med ett pris på runt 1,8 miljoner kronor.
Läs även: Provkörning av BMW M1
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.