Elbilar i alla ära men vi bilälskare älskar ändå växlandet och ljudet av motorn och harmonin mellan dessa två. BMW har insett detta och jobbar på en elbil som ska kunna erbjuda detta.
BMW M ska bygga elbilar med fejkade växlingar
Mest läst i kategorin
Hyundai Ioniq 5 N har fått mycket beröm av bilentusiaster. Den anses av många vara den mest förarfokuserade elbilen på marknaden.
BMW:s M-division har lagt märke till detta. Deras chef har avslöjat att företaget arbetar på emulerade växlingar och fejkade ljud för sina elbilar.
När Hyundai byggde den första elbilen med N-märket kunde de ha följt samma väg som Kia med EV6 GT och gett den vanliga Ioniq 5 mer kraft, några chassiförändringar, stora bromsar och nöjt sig med det.
Men det gjorde de inte. Istället gick biltillverkaren hela vägen.
De utvecklade olika system och funktioner som förbättrar den totala körupplevelsen, inklusive möjligheten att växla genom en syntetisk åttaväxlad dubbelkopplingsväxellåda.
USA kan straffa BMW för förbjudna delar
Den tyska biltillverkaren BMW använde delar från förbjuden kinesisk leverantör. Senator Wyden kräver svar men får inga. Senator Wyden avslöjade efter två
Top Gear ställde frågan
Top Gear talade nyligen med BMW M:s vd Frank van Meel och frågade honom om Ioniq 5 N. Han berömde Hyundais kraftfulla skapelse. Och det verkar som att framtida elbilsägare från BMW kommer att få liknande leksaker att leka med.
“Jag gillar deras sätt att tänka – det är så vi också tänker,” sa han.
“Du behöver feedback i bilen. Om du är på banan har du inte tid att titta på din hastighetsmätare eller varvräknare. Om du tävlar, och du tar dig tid att titta på din display, kommer två bilar att köra om dig. Så det du vill ha är ett sätt att veta vilken växel du är i, ett sätt att ‘känna’ varven.”
“I en ren elbil med en växel, inget ljud och ingen känsla, vet du inte om du kör i 125, 150 eller vad som helst,” tillade van Meel.
“Du behöver en lösning för det. Du måste hitta en koppling till förarens hjärna, utan att tvinga dig att titta på din hastighetsmätare. Så jag tycker att det Hyundai gjorde med växelemulering och ljud – vilket är precis vad vi redan arbetar på – är rätt väg att gå. Vi behöver något sådant i våra snabba prestandabilar.”
Flera års utveckling bakom
BMW M:s chef sa att företaget har arbetat på simulerade växlingar för elbilar “i flera år redan” och att de har några “mycket intressanta tillvägagångssätt för detta problem.”
Den första högpresterande elbilen från M-divisionen kommer att vara en sedan baserad på företagets Neue Klasse-plattform. Denna modell förväntas lanseras 2026 eller 2027 och testas för närvarande med en fyrmotorig drivlina som kan leverera över 1 341 hk, en extraordinär siffra för en sedan.
Lägg till några fejkade ljud och simulerade växlingar, och det kan bli en förarfokuserad hyperbilskonkurrent.
Man stämmer BMW på miljoner efter reparation
En X5-ägare är ursinnig. Han hävdar att BMW:s hajtandsantenn läcker och orsakar elektriska skador. Det här har lett till en stämning på flera miljoner
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.