Dagens PS

BMW iX M60 provkörd - bryter mot alla lagar

BMW iX M60
BMW iX kör inte på det traditionella BMW--spåret. (Foto: William Koitrand)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 23 nov. 2022Publicerad: 23 nov. 2022

BMW iX M60 är den senaste elektriska prestanda-suven från det bayerska märket. Att tvinga in suvar på gymmet och inte låta dem komma tillbaka förrän de har muskler på ställen man inte visste existerade är inget nytt. BMW utforskade konceptets gränser redan år 2000 när man satte in en McLaren F1 V12 på 700 hästkrafter i en X5.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Resultatet var prototypen BMW X5 Le Mans. Sedan dess har världen skådat en hel del enorma suvar med orimligt stora motorer. 

Alla har gett sig an att låta föräldrarna som inte har plats med en sportbil och en praktisk suv finna en gyllene medelväg.

Den trenden har alltid lett till resultat med alltför många kompromisser. Men inte längre – låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW iX M60.

BMW iX M60 från sidan

BMW iX M60 tar sig an en modern approach till det här med prestandastinna familjebilar. (Foto: William Koitrand)

BMW iX M60 är mer pragmatisk än man kan tro. (Foto: William Koitrand)

BMW iX M60 har en drivlina som heter duga

Även om BMW iX M60 inte presenterar någon revolutionär approach till prestanda-suv-kategorin så förändrar drivlinan allt.

Eldriften möjliggör en tvåsidighet bäst jämförd med en björn. Det låter kanske lustigt, men låt mig förklara.

Ena sekunden, ligger den tyst och sveper över vägen. Fyrhjulsstyrning erbjuder otroligt lätt manövrering. Ljudisolering stänger ute omvärlden.

ANNONS

Komfort i högsta grad med dess luftfjädring; en björn i dvala. 

Andra sekunden, när läget vridits om till sport, då väcks björnen ur sin djupa sömn och presenterar orimlig prestanda. Alla 619 hästkrafter och 1 100 newtonmeter nästintill vibrerar.

Gaspedalen placeras i sitt djupaste läge och en argsint spurt på alla fyra fortskrider.

BMW iX M60 brassar på

BMW iX M60 går att köras för kung och fosterland. (Foto: William Koitrand)

ANNONS

Senaste nytt

Bjässe till ballerina

Fyrhjulsstyrningen bryr sig inte längre om att hjälpa dig snurra runt utanför mataffären, nu handlar det om att slunga dig runt kurvor i en skrämmande hastighet.

Först när det går alldeles för fort är vikten på 2,7 ton något som inkräktar på upplevelsen.

Men vid den hastigheten har du betydligt fler problem att tänka på än att BMW iX M60 käkat för många bär.

Design är subjektivt. Flera anser BMW iX exteriöra drag vara något mindre eftertraktade medan jag inte har något emot dem. I slutändan är det helt upp till var och en.

ANNONS
BMW iX M60 sladdar

Trots sin enorma vikt rör sig iX M60 med förvånansvärd fermitet. (Foto: William Koitrand)

BMW iX kalk

Vissa uppskattar hur iX ser ut. Andra inte. (Foto: William Koitrand)

BMW iX M60 är en ombonad oas

När det däremot kommer till interiören har jag betydligt starkare åsikter. Jag tycker det är en fantastisk plats att befinna sig på.

Oberoende om man gillar själva utseendet så är utrymmet ergonomiskt, användarvänligt och en allmänt lugnande plats att befinna sig på.

En ombonad interiör är något som ska värderas i hög grad. Trots allt är det platsen man faktiskt befinner sig på 99 procent av tiden man tillbringar med bilen.

Säteskomforten är av hög grad både fram och bak. Ljudisoleringen eliminerar de gigantiska fälgarna och däckens oljud och låter dig njuta av det tillvalda Bowers & Wilkins-systemet bestående av så lite som 30 högtalare.

Ett av de bästa ljudsystemen jag upplevt. På tal om ljud så erbjuder även de olika körlägena unika motorljud framtagna av självaste Hans Zimmer.

Det är något som låter helt fruktansvärt löjligt tills man ger det ett försök och finner att det är en riktigt fascinerande upplevelse.

ANNONS
BMW iX M60 interiör

Interiören är minst sagt inspirerad av ett vardagsrum. (Foto: William Koitrand)

Interiören är inte särskilt typisk för BMW-bilar. (Foto: William Koitrand)

Summan av kardemumman

Sammanfattningsvis vill jag alltså påstå att BMW iX M60 är ett av de allra bästa försöken till en prestanda-suv. En snabb och hög familjebil ska inte handla om att köra snabbast på bana eller kränga minst i kurvorna.

Prestanda-suvar som är lika hårt fjädrade som racingbilar borde förbjudas. Det handlar i stället om att majoriteten av tiden vara en helt vanlig och bekväm familjebil för att sedan kunna släppa prestandan fri när möjligheten ges.

Det är precis det BMW iX M60 lyckas så väl med och resultatet är enastående bra.

BMW iX M60 katapulteras till 100 knyck på blott 3,8 sekunder. (Foto: William Koitrand)

BMW iX M60 (2023)
Motor: Dubbla elmotorer, 619 hästkrafter, 1 014 newtonmeter (1 100 med launch control)
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 566 km
Vikt: 2 659 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4953/1967/1696 mm
Pris: Från 1 412 800 SEK

Högsta Växelns helhetsintryck av BMW iX M60

ANNONS

Slutbetyg: 4,5/5

BMW iX M60 lyckas med konststycket att vara en prestanda-suv där komforten inte äventyras. Den tar sig an vardagen på lämpligt manér men har möjligheten att släppa på tyglarna när lusten så infaller.

Podcast om bilar: ”Vi fick testa en bil som redan var slutsåld” 
Läs även:
Provkörning av BMW iX M60
Läs även: Provkörning av BMW i7
Läs även: Provkörning av BMW X7 M60i
Läs även: BMW XM måste höja ribban

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]