Under den gångna helgen gick den årliga elbilsmässan eCar Expo av stapeln i Göteborg. Mässan erbjuder utöver det traditionella mässgolvet även en möjlighet till att provköra flera av de utställda bilarna i anslutning till mässan.
BMW i7 tar sig an Nio ET7 och Mercedes EQS
Mest läst i kategorin
Under mässhelgen vi möjlighet att provköra tre eldrivna lyxsedaner: Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, BMW i7 xDrive60 och Nio ET7 för att ta tempen på klassen för elektrifierade lyxsedander.
Annorlunda testform
Alla tre bilar som artikeln avhandlar har tidigare genomgått mer omfattande tester.
Men genom att köra bilarna en kort stund och sedan byta till en konkurrent får man en tydlig uppfattning kring vilken som levererar bäst på svenska vägar.
NIO ET7
Först ut på vägarna var Nio ET7 som vi skrivit mycket om på sistone. Främst eftersom Nio från början enbart erbjöd en prenumerationsmodell om man ville lägga vantarna på en ET7 vilket var något som skapade rubriker.
Kort därefter gick Nio ut och ändrade sig och nu erbjuds i praktiken tre alternativ vilket vi rapporterat om tidigare.
Prenumeration eller köp
Nios presschef i Sverige, Gustaf Sjöholm, kommenterade alltjämt att de flesta kunderna till slut valde prenumerationsmodellen trots att alternativet att köpa på konventionellt sätt fanns som ett alternativ.
Oavsett gjorde Nio antagligen rätt i att öppna upp möjligheten till köp eftersom många säkert uppskattar möjligheten att få välja själva.
Rejält med effekt
Väl ute på vägen märker man direkt av att drivlinan har rejält med effekt och vinterdäcken levererar inte i närheten av det grepp som krävs för att få ner all kraft i backen.
Resultatet är spinnande hjul även i högre hastigheter. Det blir spännande att genomföra ett vintertest i framtiden för att se hur antisladdsystemet hanterar riktigt kluriga förhållanden.
Luftfjädringen gör ett okej jobb och de flesta ojämnheterna filtreras bort men frågan är om man inte hade velat ha en ännu lite mer molnliknande upplevelse?
Till syvende och sist slutar det nog ändå upp med att Nio ET7 kommer att få konkurrera med sitt pris som i förhållande till konkurrenterna är lågt, i alla fall om man väljer att köpa bilen.
Mercedes-AMG EQS 53
Näst på tur var Mercedes elektrifierade flaggskepp EQS i AMG-utförande. Interiören är dessvärre inte av den kvalitet som man kan förvänta sig av en Mercedes men den stora skärmen med namnet Hyperscreen bidrar i alla fall till att skapa en högteknologisk förarmiljö.
Här gäller det dock att over-the-air-uppdateringarna hänger med så att skärmarna inte känns hopplöst föråldrade om några år.
Trångt baksäte
På vägen märks inte den ansenliga vikten av och bilen rör sig flinkt. Tack vare fyrhjulsstyrningen manövrerar den fint även på trånga ytor som exempelvis ett parkeringsgarage.
Men lika liten som den känns på vägen relativt sina rejält tilltagna yttermått känns den tyvärr också i baksätet.
Kort sagt kan man säga att baksätet inte värdigt en Mercedes som aspirerar på att vara en elektrifierad S-klass. Det är tydligt att den är byggd för att köras snarare än för att man ska bli körd i den.
BMW i7
Sist ut i denna trio av elektrifierade lyxsedander var Münchens stolthet BMW i7. Bilen imponerar direkt med en närvaro som närmast kan beskrivas som att den är karvad ur ett stycke tyskt urberg. De cirka 20 extra centimetrarna jämfört med konkurrenterna gör sig påminda både på in- och utsidan.
När man tar klivet in genom de rejäla dörrarna möts man av en interiör som slår konkurrenterna på fingrarna i alla avseenden.
Visserligen är det tydligt att man flirtar med de stora marknaderna i Kina och Mellanöstern vilket bland annat illustreras med glasknapparna som närmast kan liknas med stora diamanter.
Silkeslen
Det är tydligt att BMW vill visa vad man kan med den här skapelsen och ur varje aspekt överraskar i7 med att vara ännu lite bättre än vad man förväntar sig. Det går inte att köra i7 utan att reflektera över att Rolls-Royce ingår i BMW Group vilket är ett mycket gott betyg.
Ute på vägen bjuder BMWn på det mest silkeslena väguppträdandet av de tre testade bilarna men utan att den mer dynamiska nerven som är det tyska märkets signum försvinner.
Det är överhuvudtaget svårt att hitta något negativt att säga om den stora tysken. Utseendet och framförallt fronten kanske inte tilltalar alla och priset är naturligtvis högt även om bilens egenskaper levererar i linje med prislappen.
Summan av kardemumman
Summerar man intrycken från de tre snabba testrundorna kan man ganska snabbt konstatera att BMW i7 är den nuvarande herren på täppan av de tre provkörda bilarna.
Både Nio ET7 och Mercedes-AMG EQS 53 är otroligt teknikspäckade men när det kommer till de traditionella lyxbilsegenskaperna hamnar de på efterkälken.
Kördynamiskt är Mercedesen vassast medan Nio ET7 bjuder på en mer allsidig upplevelse. Man skulle kunna beskriva det som att ET7 saknar lite av den egna karaktär som konkurrenterna besitter. Den känns skandinaviskt avskalad men utan att besitta det skandinaviska arvet.
Kinesen är visserligen klart billigare (tyskarna är cirka 50 procent dyrare) och det gör att den lär kunna vinna marknadsandelar trots allt.
Den levererar bra på viktiga elbilsegenskaper som räckvidd, batterikapacitet och som ess i rockärmen finns den innovativa batteribytestekniken som dock bara finns i Varberg än så länge.
Läs även: Recension av Mercedes-Benz EQS
Läs även: Recension av BMW i7
Läs även: Provkörning av Lucid Air
Läs även: Provkörning av Nio ET7
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.