BMW:s Milan Nedeljkovic föreslår egna körfält för elbilar som ett kraftfullt incitament för att öka försäljningen och intresset.
BMW: Egna körfält kan lyfta elbilsförsäljningen
Mest läst i kategorin
Bilindustrin står under hård press, och frågorna är många.
Men hur går det för BMW?
Merkur.de tog ett snack med Milan Nedeljkovic, BMW:s produktionschef, för att få en inblick i läget.
Bilindustrin krisar
I Tyskland pågår en het debatt om förbudet mot förbränningsmotorer, och elbilar är svårsålda. Samtidigt är många fabriker underutnyttjade, och anläggningar ifrågasätts. Men vad händer hos BMW? Hur ser de på elbilsdebatten?
Trots att vinsten sjunker och många fabriker står halvtomma, har BMW:s fabriker fullt upp. Speciellt i Tyskland har tillväxten varit konstant. Fabriken i Regensburg har återinfört nattskiftet, och samma sak planeras i Leipzig.
Ska bygga en miljon bilar
BMW räknar med att bygga över en miljon bilar i Tyskland i år – en ökning från 930 000 förra året. Man jobbar på rekordnivåer och har inga planer på att dra ner. BMW investerar tungt för att göra de tyska fabrikerna redo för den nya generationen elbilar.
På tal om elbilar: medan marknaden i Tyskland kämpar med att sälja dem, förväntar sig BMW fortsatt stark tillväxt. I Bayern kommer var tredje bil som rullar av bandet i år att vara helt elektrisk.
BMW:s produktionsstrategi bygger på flexibilitet – de tillverkar elbilar, förbränningsbilar och hybrider på samma band för att snabbt kunna anpassa sig efter efterfrågan.
Nedeljkovic är skeptisk
Men, är det verkligen realistiskt att elektrifiera hela bilflottan i EU till 2035?
Nedeljkovic är skeptisk. Ett totalt förbud mot förbränningsmotorer är svårt att genomföra.
Att ha fler elbilar på vägarna är dock ett riktigt mål. Men istället för att fokusera på förbud, borde vi skapa incitament. Detta handlar inte bara om köppremier. Andra metoder, som privilegierad tillgång till stadskärnor, gratis parkering och egna körfält på motorvägen, skulle kunna göra elbilar mer attraktiva.
Batteriproduktion i Tyskland
Och ja, BMW fortsätter att satsa stort på Tyskland. Trots att deras största projekt, en ny fabrik, byggs i Ungern. I Tyskland investerar man istället i batteriproduktion, med ett stort projekt på gång i Straßkirchen. Där har man mött viss kritik från lokalbefolkningen, men genom proaktiv dialog har man lyckats få majoritetens stöd.
Det är tydligt: BMW står starkt i Tyskland, men det är dags att tänka nytt och skapa rätt incitament för framtiden.
Elhybrider – inte så miljövänliga trots allt
Elhybrider har blivit alltmer populära i Sverige som miljövänliga alternativ till traditionella bensinbilar. Men hur miljövänliga är de egentligen? Medan
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.