BMW:s undersökningar har visat att, i likhet med den nuvarande koreanska situationen, ett fel i EGR-modulen (Exhaust-Gas-Recirculation) kan i sällsynta fall orsaka bränder i vissa dieseldrivna BMW-modeller på den europeiska marknaden.
BMW återkallar 320.000 dieselbilar i Europa
Mest läst i kategorin
En del av denna EGR-modul är EGR-kylaren. I vissa fall kan små kvantiteter av glykolkylmedlet frigöras och byggas upp i EGR-modulen. I kombination med kol- och oljesediment kan medlet bli brännbart. Med de höga temperaturerna i avgaserna i denna enhet så kan dessa ämnen antända. I sällsynta fall kan detta leda till smältning av insugsröret och i extrema fall kan det leda till brand.
BMW har därför beslutat att genomföra en teknisk kampanj för att kontrollera EGR-modulen och ersätta eventuella felaktiga komponenter på de potentiellt drabbade fordonen.
På den europeiska marknaden gäller det EGR-modulen för BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, X6-fordon med 4-cylindriga dieselmotorer (produktion från april 2015 till september 2016) och 6-cylindrig dieselmotor (produktion från juli 2012 till juni 2015).
Denna tekniska kampanj har beslutats i enlighet med EU: s godkända riktlinjer för riskbedömning. Företaget förbereder nu och kommer att distribuera kundinformation till återförsäljarorganisationen inom nästa vecka. Kunder med berörda fordon kommer då att kontakta sin BMW Service Partner.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.