En BMW-coupé, maskerad med bilder på gamla Bayern-järn, har fotats på Nürburgring. Det är den M4-baserade specialmodellen BMW 3.0 CSL, som ska tillverkas i begränsad upplaga och få vanliga M4 att framstå som en säck potatis.
BMW 3.0 CSL är en M4 utan bävertandsgrill
Mest läst i kategorin
Tester i ett sent skede av utvecklingen
När en bil testas med rent visuell maskering är det ett tecken på att lanseringen är nära. Är skådeplatsen för testerna dessutom racerbanornas racerbana, Nürburgring, betyder det att endast detaljer återstår innan perfektionen är ett faktum.
I det här fallet är den hyllningen till den gamla legendaren BMW 3.0 CSL – som eventuellt, eller förhoppningsvis, kommer att heta just BMW 3.0 CSL – som är i färd med att fulländas.
Modellen bygger i grunden på BMW M4 CSL, som är märkets snabbaste bil runt Nordslingan med en tid på blott 7 minuter, 20 sekunder och ett par tiondelar.
BMW 3.0 CSL blir extra S och L
M4 CSL är i sig en förbättrad version av den redan bankära M4 på alla sätt som har med prestanda att göra. Den är starkare och även lättare – vilket råkar vara vad bokstaven L står för. C står för coupé och S för sport.
Ändå ska alles skruvas upp i 3.0 CSL. Treliterssexan kommer att begåvas med en effektsiffra som kan landa på allt ifrån lite mer än i M4 CSL:s 550 hästkrafter till dryga 600.
Hjulupphängningen ska också bli mer banfokuserad, bromsarna ska dimensioneras för ett godståg, och allt vad onödig vikt heter ska lämnas kvar på fabriksgolvet.
Det borde väl då betyda att nya BMW 3.0 CSL kommer att krossa det nuvarande BMW-rekordet på Nürburgring? Möjligheten finns, men i och med att alla hästkrafter ska gå till bakhjulen via en manuell låda lär det krävas en heroisk förarinsats.
Exklusiv är bara förnamnet
Den enda som kan tänkas våga sig på ett sådant rekordförsök torde vara en BMW-testförare som har fått carte blanche av sin arbetsgivare. 3.0 CSL blir nämligen en extremt exklusiv pryl.
Upplagan är troligtvis begränsad till 50 exemplar, eftersom 2022 är året för BMW M:s 50-årsjubileum. Det betyder både att produktionen lär innebära en hel del depensivt handbyggande och att prislappen kan anpassas efter betalförmågan hos ett mycket begränsat antal spekulanter.
Exakt hur det blir kommer att visa sig innan det nya året – BMW har nämligen bekräftat att allt ska vara klart innan dess. Dessutom vet vi ju vad tester på Nürburgring innebär.
BMW M:s historia
Historien om BMW M började 1972, och homologeringsmodellen 3.0 CSL var det första man byggde. Mot årtiondets slut kom den första modellen som var döpt enligt den nomenklatur som än i dag skiljer BMW:s fullblod från vanliga folkbilar: BMW M1.
Här kan man njuta av Carscoops bilder på testkörningen.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.