Dagens PS

BMW 230e Active Tourer testad: Ingen äkta BMW

BMW 230e
Vi testade nya BMW 230e i Stockholm. (Foto: Joel Sandberg)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 05 juni 2023Publicerad: 04 juni 2023

BMW 230e Active Tourer är en hög, kompakt halvkombi med en saftig prislapp och över 300 hästkrafter. Vi undersöker om det något oortodoxa receptet kan leverera riktig BMW-känsla.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den första generationen av BMW 2-serie Active Tourer föll inte i god jord hos världens BMW-fantaster.

Märket hade tidigare primärt producerat sportiga, bakhjulsdrivna premiumbilar med ett självsäkert yttre, och här var nu en vagn som verkade gå emot detta totalt.

Den såg tråkig ut, var byggd på en framhjulsdriven Mini-plattform och utstrålade varken självsäkerhet eller sportiga ambitioner.

Nya 2-serien är förvisso fortfarande en Mini under skalet, men bjuder på både mer prestanda och ett raffigare yttre, och bör således ha bättre förutsättningar för att leva upp till sitt anrika huvemblem.

BMW 230e

BMW 2-serie Active Tourer delar bottenplatta med en rad Mini-modeller. (Foto: Joel Sandberg)

Ett ofashionabelt format

Nya 230e Active Tourer är i grund och botten en hög halvkombi, eller en kompakt mpv, som biltypen också kallas.

Formatet är inte det mest fashionabla på dagens bilmarknad, men BMW har ansträngt sig för att få till en tilltalande design.

Från vissa vinklar råder det förvisso fortfarande inga tvivel om att bilen är en mpv, och särskilt i profil är likheten med det tidiga 2010-talets Volkswagen Golf Plus slående.

ANNONS

Som helhet är formspråket dock betydligt mer distinkt än på förra 2-serien.

BMW 230e

BMW 230e Active Tourer är en vettig bil. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Mycket effekt och bra räckvidd

Tittar man på specifikationerna ser man också snabbt att bilen nu har betydligt sportigare ambitioner än tidigare.

Framför allt är den elektrifierade delen av drivlinan ovanligt väl tilltagen.

Elmotorn, som sköter den bakre halvan av fyrhjulsdriftsystemet, har en effekt på hela 177 hästkrafter, och på ren eldrift kommer man drygt 9 mil.

I verkligheten kommer man runt 6 mil även när det är kallt ute, vilket är en högst användbar räckvidd för de flesta stadsbor.

Under huven bor en trecylindrig bensinmotor som driver framhjulen genom en 7-stegad dubbelkopplingslåda. 

Den kombinerade effekten ligger på 326 sprudlande hästkrafter, vilket sörjer för att 0-100-sprinten avverkas på bara 5,5 sekunder.

ANNONS
BMW 230e

BMW 230e är betydligt mer motorstark än man förväntar sig. (Foto: Joel Sandberg)

BMW 230e har en gemytlig interiör

Interiört är fördelarna av den framhjulsdrivna layouten med tvärställd motor genast uppenbara, eftersom den medför att passagerarutrymmet kan skjutas längre fram i bilen.

Utrymmet i både fram- och baksätet, samt bagageutrymmet, är således imponerande för en så pass kompakt bil.

Stolarna är dessutom riktigt bekväma, och till skillnad från i en traditionell BMW finns det inte heller en stor transmissionstunnel som stjäl utrymme.

På äkta BMW-manér är atmosfären invändigt också trevlig, med en snygg design och god byggkvalitet.

BMW 230e

230e är den mest pragmatiska av BMW:s bilar. (Foto: Joel Sandberg)

Ännu ett besök i touch-träsket

Mittkonsolen är av samma typ som BMW för första gången introducerade i el-suven iX, och består av ett stort armstöd med en kontrollpanel i framkant.

ANNONS

Här finner vi bland annat växelväljaren, samt kontrollerna för parkeringskamerorna och de olika körlägena.

Upplägget är synnerligen välfungerande och lättanvänt.

Uppe på instrumentbrädan är det däremot inte lika väl ställt.

Här finner vi nämligen MMI-systemets stora böjda touchskärm, av samma snitt som i andra nyare BMW-modeller.

Denna är fullspäckad med otaliga funktioner och oändliga menyer, vilket gör systemet vanskligt att använda medan man kör.

Att ventilationssystemet styrs nästan helt via skärmen gör inte saken bättre.

BMW 230e

Interiören är trevlig bortsett från alla touch-funktioner. (Foto: Joel Sandberg)

Kvick och flink körupplevelse

Som körupplevelse påminner BMW 230e ganska mycket om en sportig halvkombi.

ANNONS

Den lilla trepipen är alert och villig med ett underhållande motorljud.

Med en systemeffekt på över 300 hästar finns det också gott om prestanda.

Tack vare den rejält tilltagna elmotorn är bilen också ovanligt körbar på ren eldrift jämfört med många andra laddhybrider.

Med sina kompakta dimensioner och relativt korta hjulbas är bilen också smidig i stan, samt flink och rolig att ratta på kurviga vägar.

På större vägar och i högre farter ligger ljudnivån på en rimlig nivå, och fjädringskomforten är god.

Saknar BMW-karaktär

Att hävda att BMW 230e bjuder på samma körkänsla som en mer traditionellt konstruerad BMW – exempelvis 3-serien – hade däremot varit en överdrift.

Körupplevelsen, med den höga körställningen och den framhjulsdrivna chassi-geometrin, är inte karaktäristisk för BMW, utan hade platsat i en ny halvkombi från vilken större biltillverkare som helst.

BMW 230e

BMW 230e Active Tourer har ett polariserande utseende. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Summan av kardemumman

Den som är ute efter en traditionell BMW-upplevelse kommer således tyvärr att bli besviken på nya 230e Active Tourer.

Bilen är förvisso både snabb och körglad, med fin byggkvalitet och god praktikalitet, men samtidigt andas köregenskaperna och formspråket till viss del småbil snarare än premiumvagn.

Att den prismässigt ligger i nivå med betydligt större laddhybrider blir då lite svårt att svälja.

Bilens stora styrka är den goda räckvidden och körbarheten på ren eldrift, som gör att den till vardags i stan ofta känns som en ren elbil.

För stadsbon som behöver en kompakt men rymlig laddhybrid med bra räckvidd, och uppskattar en sportig körupplevelse och premiumkänsla, är bilen således definitivt värd att ha i åtanke. 

BMW 230e

BMW 230e är ingen tvättäkta BMW, men den förblir en bra bil. (Foto: Joel Sandberg)

BMW 230e xDrive Active Tourer
Motor: 3-cylindrig 1,5-liters bensinmotor och en elmotor, 326 hästkrafter, 477 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,5 sekunder
Toppfart: 205 km/h
Elektrisk räckvidd: 93 kilometer
Vikt: 1 920 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4386/1570/1824 mm
Pris: Från 513 000 SEK (Testbil ca. 670 000 SEK)

Högsta Växelns första intryck av BMW 230e Active Tourer

ANNONS

Betyg 4/5

BMW 230e Active Tourer är dyr och levererar inte traditionell BMW-känsla, men är välbyggd, körglad och rymlig för sin storlek.

Framför allt bjuder den på riktigt bra körbarhet och räckvidd på ren eldrift. 

Den är därför ett vettigt alternativ för stadsbon på jakt efter en praktisk, kompakt och premiumbetonad laddhybrid.

Läs även: BMW blickar tillbaka – släpper nya manuell clownsko
Läs även:
Här är nya BMW i5 – märkets viktigaste modell
Läs även:
BMW iX5 provkörd – är vätgas framtiden?
Läs även:
Provkörning av BMW M1

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]