Dagens PS

Blixtsnabb laddning: Från 10 till 80 procent på rekordtid

Nyobolt har presenterat en sportbilsprototyp som laddar från 10-80% på bara 4 minuter och 37 sekunder. (Foto: Nyobolt)
Nyobolt har presenterat en sportbilsprototyp som laddar från 10-80 procent på bara 4 minuter och 37 sekunder. (Foto: Nyobolt)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 juni 2024Publicerad: 30 juni 2024

Ingen gillar att vänta, men elbilsägare på långresor tvingas ofta till det. Nu kan detta snart vara historia. Nyobolt har presenterat en sportbilsprototyp som laddar från 10 till 80 procent på bara 4 minuter och 37 sekunder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Företaget, Nyobolt, säger att detta är “dubbelt så snabbt som de snabbaste laddningsfordonen i dag”. De första fyra minuterna sker med en konstant ström på 500A, vilket ger en räckvidd på 193 km.

Snabb men liten

Men det finns några viktiga detaljer. Prototypen har ett litet batteri på 35 kWh.

Som jämförelse har Jeep Wrangler 4xe plug-in hybrid ett batteri på 17,3 kWh medan MINI Aceman EV har batterier på 42,5 och 54,2 kWh.

Detta förklarar varför sportbilen endast har en WLTP-räckvidd på 249 km.

Nyobolt menar dock att deras batterier är bättre. De använder "nästa generations patenterade kol- och metalloxid-anodmaterial, innovativ lågimpedans-celldesign samt integrerad kraftelektronik och mjukvarukontroller". (Foto: Nyobolt)
Nyobolt menar dock att deras batterier är bättre. De använder “nästa generations patenterade kol- och metalloxid-anodmaterial, innovativ lågimpedans-celldesign samt integrerad kraftelektronik och mjukvarukontroller”. (Foto: Nyobolt)

Det lilla batteriet betyder kort räckvidd.

Företaget försöker ändå framställa detta som positivt. Batteriet är lätt och laddas snabbt. Andra batterier skulle kunna ha samma fördelar om de var mindre.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Är Nyobolt bättre?

Företaget menar dock att deras batterier är bättre. De använder “nästa generations patenterade kol- och metalloxid-anodmaterial, innovativ lågimpedans-celldesign samt integrerad kraftelektronik och mjukvarukontroller”.

De har löst problem med batterinedbrytning. Deras “24,5Ah-celler har genomfört över 4 000 fullständiga DoD (Depth of Discharge) snabbladdningscykler”.

Detta motsvarar över 965 606 km i Nyobolts EV-paket och behåller över 80 procent batterikapacitet.

Deras "24,5Ah-celler har genomfört över 4 000 fullständiga DoD (Depth of Discharge) snabbladdningscykler". Detta motsvarar över 965 606 km i Nyobolts EV-paket och behåller över 80 procent batterikapacitet. (Foto: Nyobolt)
Deras “24,5Ah-celler har genomfört över 4 000 fullständiga DoD (Depth of Discharge) snabbladdningscykler”. Detta motsvarar över 965 606 km i Nyobolts EV-paket och behåller över 80 procent batterikapacitet. (Foto: Nyobolt)

Kommer konceptet bli verklighet?

Sportbilen, baserad på Lotus, har en 350 kW DC snabbladdningskapacitet och väger endast 1 250 kg. Den är designad och konstruerad med Callum för lågvolymproduktion. Det är oklart om detta planeras, men Nyobolt säger att de kan börja lågvolymproduktion av batterier inom ett år.

Det Louts-baserade sportbilskonceptet kanske får se dagens ljus i liten skar. (Foto: Nyobolt)
Det Louts-baserade sportbilskonceptet kanske får se dagens ljus i liten skala. (Foto: Nyobolt)
ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS