När Daily Mails grundare, beställde en Mercedes-Simplex 1903, visste han inte att bilen 120 år senare, skulle bi en av världens dyraste bilar.
Historisk Mercedes: Världens dyraste antika bil?
Mest läst i kategorin
Den bara stod där.
Mitt i myllret av Bugattis, Ferraris och andra ädlingar från automobilens historia som visades upp på Retromobile i Paris.
Folk flockade sig i de andra montrarna. Hummade och klurade över de hyllade ädlingarnas färger, skick och genomförda renoveringar. Speglade sig i perfekta lackeringar och glänsande krom.
Den gamla Mercedesen i auktionsfirman Gooding & Companys monter, såg inte så mycket ut för världen.
I alla fall inte för den som inte förstod bättre.
Öppnade du ögonen lite mer än bara för flärden, fanns där en historiebok.
En tidskapsel
Bilen som stod där, är nämligen ett unikum.
En historisk tidskapsel som under de 121 år som gått sedan den byggdes i Mercedes fabriker i Tyskland, bara har haft en enda ägarfamilj.
Den beställdes av den engelske publicisten och motorsportsentusiasten Alfred Harmsworth 1903.
Alfred hade tillsammans med sin bror Harold, grundat tidningen Daily Mail år 1896. Tidningskonceptet bröderna lanserande var något helt annat än den traditionella pressen erbjöd.
Modern journalistik och ett helt nytt grepp på tidningen som koncept, gjorde att affärerna gick strålande och bröderna hade på kort tid blivit stadda vid en stabil kassa.
Tidig automobilist
Alfred Harmsworth hade tidigt fångats av den unga som spirande motorsporten. Både på land och i vattnet fascinerandes han av vad explosionsmotorns kraft kunde användas till.
Som medlem i Royal Automobile Club stöttade han föreningen med både prispengar och marknadsföring i tidningen.
Till sjöss satte han, tillsammans med Royal Cork Yacht Club, 1903 upp priset British International Trophy, med syftet att “Encourage the development of high-speed power-craft and to foster international competition”.
Priset blev dock snart känt som The Harmsworth Trophy och blev med tiden världens första och mest åtråvärda pris inom motorbåt-sporten.
En egen bil
Som aktiv medlem i Royal Automobile Club, var han självklart tvungen att äga en bil som stack ut.
En av de tillverkare som verkligen visat framfötterna under fartveckan i Nice i början av seklet, var tyska Mercedes.
Starka, snabba och moderna bilar som mer eller mindre rensat prisborden i de tävlingar de ställt upp.
Alfred Harmsworth beställde sålunda en bil av märkets störstas och mest framgångsrika modell. En 60 hästkrafters vagn med fartresurser upp mot svindlande 130 kilometer i timmen.
Bilen var vid leveransen världens snabbaste serieproducerade bil. Alltså dåtidens svar på dagens Koenigsegg eller Bugatti.
Två karosser
Bilen beställdes med två karosser – en för vacker långfärdsåkning med fyra personer ombord, och en tvåsitsig sportkaross för de tävlingar som Alfred Harmsworth mer än gärna ställde upp i. Bland annat då självklart Nice Speed Week där han nådde stora framgångar med sin bil.
Trots att åren gick och utvecklingen på alla sätt gick ifrån Mercedesen, fick bilen stanna i familjen. Användes länge för utflykter ned på kontinenten med familjen med den nya karossen på som den bär än i dag.
Många år på museum
Till slut hann tiden dock ikapp bilen.
Efter Alfred Harmsworth död 1922, blev bilen mest stående. Lösningen blev till slut att den genomgick en försiktig rekonditionering och hamnade som ett levande utställningsföremål på Beaulieu Motor Museum i Storbritannien.
Där har den sedan fått stå. Bortsett från några utflykter på veteranbilsrallyn, har “Grandma, som bilen kallas i familjen, fått stå.
Ett nytt kapitel
Nu är det dock dags att stänga kapitlet om familjen Harmsworth ägande.
Den 29 februari kommer “Grandma” upp på auktion hos Gooding & Company på Amelia Island i Florida
Firman har lite försiktigt gått ut med ett estimerat värde på bilen runt 100 miljoner kronor, vilket skulle göra den till världens dyraste antika bil såld på auktion.
Hur det än blir med värdet, så är “Grandma” en historisk artefakt som är ensam i sitt slag att kunna berätta hur världens första generation supercars såg ut.
Hoppas inte den nya ägaren förstår detta och vårdar denna Mercedes vidare i det skick den är, in i framtiden
Läs mer:
Om bilarna på Retromobile här. (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.