En dyster prognos från S&P Global Mobility visar på att biltillverkningen i Europa kan falla med 40 procent till och med årsskiftet 2023/2024 om energikrisen fortsätter. Det är ett katastrofscenario som presenteras i rapporten, som bär namnet “Winter is Coming”.
Utsatta leverantörskedjor och höga energipriser i Europa till följd av Rysslands invasion av Ukraina i slutet av februari ligger till grund för S&P Global Mobilitys dystra prognos i rapporten “Winter is Coming”. Redan under pandemin rådde stora problem, men tillsammans med kriget i Ukraina, höga energipriser och minskad konsumtionsbenägenhet kan innebära en rejäl kris i den europeiska bilproduktionen.
Biltillverkningen i träda
“Branschen kan tvingas lägga produktionslinor i träda”, skriver Privata Affärer. I dagsläget produceras drygt fyra miljoner bilar per kvartal i Europa.
I värsta fall kan produktionen falla till under 3 miljoner, eller så till så låga nivåer som 2,75 miljoner tillverkade fordon per kvartal, enligt rapporten. Det skulle innebära ett produktionstapp på 40 procent.
Ännu värre efter Nord Stream-attentatet
Dessutom är prognosen utformad innan attentatet mot Nord Stream, som Dagens PS skrivit om tidigare. Rapportförfattaren Edwin Pope säger till Reuters om scenariobedömningen att attentatet, som skadade den största gasledningen mellan Ryssland och Europa, ytterligare talar för att de värsta scenariot är det mest troliga.
“Dessutom kommer nästa vinter bli ännu värre än denna”, sade Edwin Pope till Reuters.
Produktionstappet kan innebära rekonstruktioner eller i värsta fall konkurser i de europeiska leverantörskedjorna.