Dagens PS

Biltillverkarnas spionskandal: Säljer din data för småpengar

Att våra uppkopplade bilar har koll på oss är nog ingen nyhet. Men att biltillverkarna säljer datan vidare är mindre kul. (Foto: Getty Images)
Att våra uppkopplade bilar har koll på oss är nog ingen nyhet. Men att biltillverkarna säljer datan vidare är mindre kul. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 aug. 2024Publicerad: 29 juli 2024

Två amerikanska senatorer har satt igång en stor utredning. Bilföretagen har tydligen samlat in och sålt data till försäkringsbolag för praktiskt taget ingenting.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Din bil kan ha spionerat på dig. Den kan ha samlat in data om dina körvanor. Men det värsta är att datan har sålts vidare till praktiskt taget inga pengar alls.

Tre biltillverkare pekas ut

New York Times rapporterar att senatorerna Ron Wyden från Oregon och Edward J. Markey från Massachusetts — båda rätt ivriga integritetsförespråkare — skickade ett brev till FTC den 26 juli. De pekar ut General Motors, Hyundai och Honda för att ha samlat in data om hur snabbt du accelererar, hur hårt du bromsar och hur ofta du överskrider hastighetsgränsen. Och sedan säljer de detta till försäkringsbolag för att bedöma din risk som förare.

Bilföretagen tjänade nästan ingenting på det här. Dataanalysföretaget Verisk betalade Honda ynka 250 920 kronor över fyra år för information om 97 000 bilar, vilket är bara 2,58 krona per bil. Hyundai fick drygt 10 miljoner kronor över sex år.

ANNONS

Senaste nytt

Åtta miljoner bilars data

GM avslöjade inte exakt hur mycket de fick, men källor berättade för The Times att de sålde data om över åtta miljoner bilar för bara “några miljoner kronor”.

Vad tycker vi egentligen om att vår data delas? Och skulle det vara bättre att ha en bilförsäkring baserat på ens körvanor? (Foto: Getty Images)
Vad tycker vi egentligen om att vår data delas? Och skulle det vara bättre att ha en bilförsäkring baserat på ens körvanor? (Foto: Getty Images)

Ännu värre är hur bilföretagen informerade förarna om detta. The Times rapporterar att Hyundai samlade in data på alla bilar med internetuppkoppling. GM och Honda gav förarna valet att dela data, men senator Wyden kallar detta vilseledande.

GM har slutat

ANNONS

Efter den ursprungliga rapporteringen har GM slutat samla in data. Men ett brev från GM till FTC avslöjar att de fortfarande delar platsdata och att det enda sättet att stoppa detta är att inaktivera bilens internetuppkoppling.

Chris Martin från Honda sa att Verisk tillhandahöll en körpoängstjänst till sina kunder och att “ingen identifierbar konsumentinformation delades med något försäkringsbolag” utan kundernas samtycke.

Hyundais talesperson Ira Gabriel sa att deras Bluelink-tjänst informerade kunderna om att data skulle delas med Verisk vid aktivering. Verisk delade data med försäkringsbolag endast med kundens samtycke, sa Gabriel.

“Verisk betalade Hyundai för potentiella framtida intäkter från kunder som valt att aktivera försäkringsfunktionen,” sa han i ett uttalande.

The Times rapporterar att detta är det tredje brevet FTC fått från kongressen som kräver en utredning. Senatorerna Wyden och Markey hoppas att FTC:s ordförande Lina Khan undersöker detta och säger att amerikanska förares data inte ska säljas utan deras samtycke:

“…det är särskilt kränkande för biltillverkare som säljer bilar för tiotusentals dollar att sedan pressa ut några ytterligare pennies i vinst med konsumenternas privata data.”

Nytt kylmedel ska göra elbilar brandsäkra

Prestone har nu förstärkt sin FoU-avdelning och anställt fler forskare. De utvecklar ett nytt kylmedel för elbilar och bränslecellsfordon för att öka

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS