Den traditionella småbilen är på väg att gå ur tiden.
Volkswagen säljer inte längre klassikern Polo i Sverige.
Nu ersätts den med ytterligare en crossover. Dagens PS har provkört splitternya Taigo – en SUV i miniatyr.
Test: VW Taigo - så bra är nya mini-SUV:en
Mest läst i kategorin
Under många år var Volkswagen Polo en riktig storsäljare i Sverige. Men i tysthet har Volkswagen slutat att sälja den här. I stället är det crossovers, små SUV:ar, som gäller för den som vill ha en liten bil. Det är ett bilsegmentet som blir allt populärare och står för 10 procent av försäljningen.
Sedan tidigare finns T-Cross och nu kommer Volkswagen med ytterligare en högbyggd bil i småbilssegmentet. Nya Taigo är en liten SUV-coupé som ska tilltala dem som söker en sportigare stil med fokus på design.
Provkörningen är förlagd till sörmländska landsbygden och Volkswagen har lyckats pricka in årets halaste dag. Natten innan kom det isregn följt av fem centimeter nysnö. Så det är med viss bävan jag vrider om nyckeln i nya Taigo. Jo, den har faktiskt startnyckel fortfarande om du inte väljer nyckellöst som extrautrustning.
Men farhågorna om halkan kommer på skam, bilen är väldigt stabil på sina dubbfria vinterdäck trots ishalka på de relativt kurviga vägarna. Det är inte förrän jag kör in i rondellerna som jag märker hur halt det är. Men då understyr bilen tryggt och kasar lite med framhjulen. Beteendet är välkänt från Volkswagens trygga framhjulsdrivna MQB-chassi som används i nästan alla modeller med förbränningsmotor.
Jag börjar testdagen med att köra instegsmodellen med en trecylindrig enlitersmotor på 110 hästkrafter. Den räcker gott för den lilla SUV:en, även om bilen inte är någon raket och behöver extra gas i uppförsbackarna. Den fina automatiska DSG-lådan maskerar mycket av motorns måttliga effekt.
Taigo är ovanligt analog i sin basversion, och det är lite ovant att starta en helt ny bilmodell med nyckel och att styra värmen manuellt med rattar och vred. För den som uppskattar en modernare känsla är automatisk luftkonditionering och nyckellös start väl investerade tusenlappar.
Flera säkerhetspaket är standard
I övrigt är bilen ganska välutrustad med flera säkerhetssystem, bland annat filbytesvarnare, och utrustningspaketet R-Line som standard med lite snyggare stolar och tuffare exteriör.
Andra halvan av testdagen byter jag till den motorstarkare 150-hästarsmotorn på 1,5 liter, toppmodellen av Taigo. Den gör sitt jobb bra i bilen och Taigo är en pigg liten SUV med den här motorn. Personligen hade jag nog betalat 18 000 kronor extra för den 40 hästkrafter starkare fyran om jag skulle köpa en Taigo.
Många bilköpare i dag söker SUV:ar och crossovers med lite högre insteg, och Taigo blir säkert populär. Det är en sympatisk liten bil för den som inte kan och vill hoppa på elektrifieringståget. Det har blivit dyrare att köra de minsta bilarna sedan de blev högbyggda. Prisskillnaden mot en större kompaktbil är obefintllig.
Kostar som en Golf
Frågan är om Volkswagens egen Golf inte är den svåraste utmanaren? Golf har modernare interiör, aningen större baksäte och kostar ungefär lika mycket som en Taigo. Men du sitter några centimeter lägre och Taigo är enklare att kliva in och ur i. Vilken du väljer är förstås fråga om tycke och smak.
Fakta Volkswagen Taigo 1,5 TSI
Motor: Turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI), fyrcylindrig
Cylindervolym: 1,5 liter
Effekt: 150 hk
Vridmoment: 250 Nm vid 1 500-3 500 varv/min
Drivsystem: framhjulsdrift
Växellåda: 7-växlad DSG
Bränsleförbrukning, WLTP: 6,1 l/100 km
CO2-utsläpp: från 139 g/km
Topphastighet: 212 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,3 s
Tjänstevikt / Totalvikt: 1 329 kg / 1 750 kg
Max taklast: 75 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg
Längd / Bredd / Höjd (max): 4 266 mm /1 757 mm / 1 518 mm
Axelavstånd: 2 554 mm
Vändcirkel: 10,9 m
Bagageutrymme, volym: 438-1 222 liter
Rek. cirkapris: 282 900 kronor
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.