Dagens PS testar Volvos första renodlade elbilsmodell C40 i tufft vinterklimat hemma i Sverige.
Mest av allt är bilen en Volvo XC40 med sluttande taklinje och fräckare design.
Men det gör inget. Volvo C40 är en himla trevlig bil och går nästan lika långt som en Tesla eller Volkswagen ID.4 i svensk vinterkyla.
Test Volvo C40: En himla trevlig elbil
Mest läst i kategorin
Om bara tre år ska varannan Volvo som säljs vara helt elektrisk. Det är en enorm förändring från några få procent där Volvo ligger i dag. I december har Volvo hittills bara fått ut 196 elbilar i Sverige. En droppe i havet när var tredje såld bil är helt elektrisk och nu måste Volvo spotta upp sig.
Volvos första försök med en modern elbil är XC40 Recharge som släpptes för något år sedan. Nu kommer den andra elbilen från det svensk-kinesiska bilmärket och modellen som ska dra det elektriska tåget 2022.
Mest en XC40 med rundat tak
Volvo C40 sägs vara den första helt elektriska modellen från Volvo. Men låt oss vara ärliga direkt. C40 är mest av allt en XC40 där taket rundats av. En bil som vill vara mer ärtig coupé och mindre tuff SUV.
I grunden bygger bilen på samma konstruktion som den bensindrivna XC40 som blev Årets bil 2018. Nya C40 har redan hunnit få en del kritik i pressen för att plattformen skulle vara gammal och bilen ha svårt att konkurrera med det senaste elektriska skriket från Kia, Hyundai, Volkswagen och Tesla.
Ingen skateboard
Volvon har risats för att vara dyr, gammalmodig och ha för kort räckvidd. I dag ska en toppmodern elbil stå på en skateboardplattform och det gör inte Volvo C40 som är byggd på en bensinplattform.
Så det är med viss spänning jag kliver direkt över från en Tesla Model Y till en Volvo C40. Kommer bilen kännas mossig och kommer batteriet att ladda ur snabbt i den svenska vinterkylan när temperaturen kryper ner mot -18 grader?
Coolare än XC40
Första intrycket är att bilens yttre känns betydligt coolare än Volvo XC40 som jag börjat tröttna lite på vid det här laget. Volvo har trollat med designen och gjort C40 ganska annorlunda. Bilen har väldigt runda former för att vara en Volvo. Visst är utseendet en efterhandskonstruktion, men det har blivit ganska lyckat, en elegant liten bil.
Inne i bilen är det mesta sig likt från XC40, men Volvo har jobbat med nya små accenter för att sätta pricken över i:et. Hela inredningen är vegansk och stolarna har nya tyger och dörrsidorna är gjorda av återvunna pet-flaskor.
Abisko-paneler
Materialet påminner om tovad ull och känns trevligt att ta på. Panelerna på dörrar och ovanför handskfacket har fått en topografisk profil lånad från Abisko. Det är bakbelyst när det är mörkt ute och skapar en mysig känsla.
På det hela taget är det en välkomnande och mysig kupé, även om den inte är toppmodern. Bilen känns betydligt lyxigare än den spartanska och karga Teslan där du måste köpa till stämningsbelysningen i en webbshop.
Omodernt Googlesystem
Volvons svagaste punkt är mjukvaran. Volvo säger stolt att det är ett toppmodernt samarbete med Google. Men systemet och gränssnittet är ett lappverk och känns skrattretande gammalmodigt i jämförelse med Tesla, som just släppt livekameror, ljusshow, Tiktok och två nya spel.
Volvo och Google har inte ens lyckats fylla systemet med ikoner med standardfinesser. Det är ekande tomt och utbudet känns som en sovjetisk köttbutik från 80-talet, även om du kan ladda hem saker via Google Play. Det är inte ens nära Tesla i modernitet och användarvänlighet, trots att Googles grejer ska vara top notch. Här måste Volvo och Google verkligen spotta upp sig framöver om de ska ha en chans i konkurrensen.
Långa passagerare slår i taket i bak efter att taklinjen rundats av och utrymmet offrats på designens altare. Den som ofta har fullvuxna passagerare gör klokt i att välja bort C40. Bagageutrymmet är nästan lika stort som på den reguljära XC40-modellen, men höga föremål får inte plats.
Chassi i toppklass
Jag tar plats bakom ratten på C40 och bilen minst lika trevlig att köra som den elektriska XC40. Chassit sväljer de flesta ojämnheter utan att bilen känns gungig och ratten har precis lagom mycket styrkänsla för att ge föraren närvaro utan att det blir nervöst. Bra jobbat av Volvo med tanke på att bilen väger mastiga 2,2 ton.
Inte ens Volvos hårt kritiserade allvädersdäck (mer om dem i ett kommande test) stör min framfart på vägarna. Den som vill åka sportigt och stötigt väljer med fördel en Tesla Model Y, men C40 har även i elektrisk version ett av marknadens bästa chassin. Kompromissen mellan komfort och sport är snudd på optimal för svenska vägar, men det är ju hemmaplan för Volvon.
Kontrollerad med året runt-däck
Volvos fina elektriska fyrhjulsdrift i kombination med ett bra antispinnssystem gör att bilen känns kontrollerad även när det är lite halt, även när bilen rullar på åretrunt-däck.
Effekten på 408 hästkrafter gör att det finns massor av effekt i alla lägen, även om antispinnsystemet filar ner topparna på vridmomentkurvan i halkan. 0-100 km/h på 4,7 sekunder gör att Hisingstraktorn är kvickare än Tesla Model Y:s Long Range-modell.
Körkänslan i C40 är i toppklass och jag trivs väldigt bra bakom ratten. Volvos ingenjörer har verkligen trollat när de förvandlat C40 till elbil. C40 kommer inom kort med endast framhjulsdrift och de 218 hästkrafterna räcker gott för de flesta.
Klarar kylan bra
Volvo C40 har batterier på 78 kWh och bilen har fått kritik för att vara gammalmodig och ha för kort räckvidd. Men i bitande svensk decemberkyla märker jag inte något större tillkortakommande mot Tesla Model Y eller Volkswagen ID.4.
Ny programvara och ett mer aerodynamiskt tak har jämnat ut oddsen lite i Volvos favör. Kylan decimerar räckvidden hos alla elbilar, men Volvo C40 kommer en bra bit över 30 mil även när Kung Bore håller Sverige i ett järngrepp. Men för att få ett rättvist omdöme borde den ställas mot andra elbilar med exakt samma förutsättningar, och det har jag inte kunnat göra.
Billigare versioner på G
Volvo har trollat med sin gamla konstruktion i stort som smått och C40 är tillräckligt bra på det mesta. Det finns egentligen bara ett par större invändningar kvar mot Volvo C40: Prislappen och mjukvaran. Den som ska köpa bilen får hosta upp med 689 900 kronor, eller betala en månadshyra från 7790 kronor. Det låter som otroligt mycket pengar, men Volvon är fulltutrustad från start, så egentligen är det i nivå med konkurrenterna. Snart kommer billigare versioner av C40 med framhjulsdrift.
Egentligen är det bara mjukvaran som känns alldeles för spartansk, gles och passé. Det är mil efter Tesla och även långt ifrån de senaste systemen från BMW och Mercedes. En så central del som bilens räckvidd borde till exempel vara en integrerad del och inte ligga i en app.
Många som söker en elbil vill ha det sista skriket och då känns kanske inte en gammal fossilbilsplattform med ett föråldrat infotainmentsystem tillräckligt hippt. Och för många är mjukvaran idag viktigare än hårdvaran när det ska väljas bil.
Trots att Volvo C40 är en himla trevlig bil får den svårt att göra succé då den har en ohipp aura runt sig, det är synd. För i många stycken är Volvon minst lika bra som flashigare konkurrenter med skateboardplattform.
Fakta Volvo C40 Recharge
Pris: Från 689 900 kr, privatleasing från 7790 kronor i månaden vid 36 månaders leasing. Kan leasas på tre månader för 8690 kronor.
Batteri: 78 kWh, brutto.
Fartresurser: 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Toppfart: 180 km/h.
Räckvidd: 42 mil enligt WLTP.
Laddning: 150 kW vid snabbladdning.
Längd/bredd/höjd: 443/203,5/158 cm.
Vikt: 2185 kg.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.