Som ett brev på posten bombarderas vårt rikes vägar med husbilar varje sommar. Att åka på husbilssemester har fått ett uppsving de senaste åren och segmentet är proppat med alternativ. Det är förhållandevis få husbilar som tillverkas direkt av ett bilmärke men sedan 1984 har Mercedes gjort just det. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Mercedes-Benz Marco Polo.
Test: Mercedes Marco Polo – campinglyx?
Mest läst i kategorin
Mercedes-Benz Marco Polo (2022)
Motor: 2-liters, 4:a, diesel, 239 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,0 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Vikt: 2 487 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5140/1973/1986 mm
Pris: 833 330 SEK (Testbil ca. 1 085 660 SEK)
Kompakt lyx
Mercedes-Benz Marco Polo är tänkt att erbjuda ett lyxigare alternativ i den kompakta husbilsdjungeln.
I husbilskretsar kallas dessa mindre husbilar för plåtisar och lockelsen är ett, oftast, lägre instegspris och bekvämligheten med att ratta något som inte är synonymt med åbäke.
Man får även ökad mobilitet och skyltar inte med sina fritidsintressen.
Ännu en fördel med en kompakt husbil är att den kan brukas till vardags utan hinder.
Den kan därför agera bruksbil i de fall där man varken har plats eller resurser för att ha fler bilar på garageuppfarten.
Höjden på knappa två meter med taket infällt gör dessutom att Marco Polo går in i nästan samtliga europeiska garage.
Utseendemässigt är det ytterst lite som särskiljer en Marco Polo jämte en V-klass, modellen den är baserad på.
På insidan finns det fyra sittplatser när bilen inte är i husbilsläge: två fram och två på soffan i bodelen.
Soffan fälls med ett knapptryck ner när det är dags att sova.
Antalet sittplatser har reducerats från sju i ordinarie V-klass, till förmån för förvaringsutrymmen i Marco Polo.
Konsten att utforska i expressfart
Testbilen var försedd med Mercedes dieselfyra på 239 hästkrafter som gör att bilen känns som en expresshusbil.
Rent kördynamiskt känns den som vilken skåpbil som helst förutom att den råkar ha en hel del kräm till förfogande.
Det innebär att man kan ligga och trycka i ytterfilen utan problem, i stället för att ta rygg på en långtradare vilket många husbilar verkar göra.
De förhållandevis kompakta dimensionerna och 360-kameran – som är standard – gjorde att vardaglig körning inte var några konstigheter.
Luftfjädringen bidrog dessutom till utmärkt komfort och den höga sätespositionen gör att man har en bra överblick över vägen framför.
Fyrhjulsdriften gör sig även bra om man är sugen på att fricampa.
Ett hus på hjul
Med de kördynamiska egenskaperna avhandlade är det nu dags för oss att oss an de mest väsentliga med en husbil – bodelen.
Mercedes-Benz Marco Polo är utrustad med fyra sängplatser – två i kupén, två i taktältet som man fäller upp.
Det förutsätter dock att man känner varandra extremt väl om något av utrymmena ska delas.
Det finns även en gasolspis, en diskho, en utomhusdusch, ett kylskåp och garderober att tillgå.
Med undantag av den delikata toalettfrågan är det ett fullbordat hem på hjul. Ståhöjden är imponerande 2,35 meter med taket uppfällt.
Dessutom finns det en markis att hissa ut och även tillhörande bord och stolar.
Till skillnad från upptäcktsresaren Marco Polo som tillbringade 24 år i Asien, var mitt äventyr det man skulle kalla för en hemester; är det kanske alltid hemester när man åker husbil?
Jag begav mig till Bredängs camping utanför Stockholm som kanske inte är den första plats man tänker på när man tänker på begrepp som lyxcamping men det var tydligen fler än jag som sökte en husbilsplats.
Bredängs camping är en så kallad turistcamping vilket innebär att det uteslutande är tyskar och icke-stockholmare som bor där.
Den erbjuder alla faciliteter som en camping bör – exempelvis dusch och delade toaletter, något som tveklöst faller utanför definitionen av lyx.
Jag kopplade in bilen så jag fick el, hissade upp taket till max och började göra mig hemmastadd i mitt nya hus på hjul.
Efter att ha förberett bilen, bäddat sängen och hela baletten stod jag inför samma frågeställning som sist jag campade: ”vad gör man på en camping?”
Jag står fast vid att hela frihetskänslan förknippat med en husbil är som bortblåst så fort man bor på en camping, något vi fick erfara på vårt Volkswagen Grand California-äventyr.
När John Blund hälsar på
Sedan var det dags att somna. Mercedes glömde att packa med gardiner till framrutorna, vilket innebar att jag satsade på en provisorisk lösning. I övrigt har samtliga rutor inbyggda gardiner, något som tveklöst behövs en sommarnatt i Norden.
Det finns även en särskild sida i Marco Polos infotainmentsystem rörande allt som är husbilsrelaterat. Det går att kontrollera vattennivån, ljudet i bodelen, lampor och viktigaste av allt: temperaturen.
Madrassen i underdelen hade inspirerats av en granitskiva. Jag kan inte komma på en enda bra anledning varför man skulle snåla på en madrass i en husbil.
Det resulterade i att jag behövde dra ner madrassen från överslafen vilket i sin tur innebar att jag tillbringade natten på två granitskivor i stället.
Det första jag hade gjort om jag köpt en Marco Polo hade varit att åka raka spåret till en sängbutik för att komplettera med faktiska madrasser.
Tidigt nästa morgon var det uppskattningsvis 85 grader i kupén. Trots att jag hade ställt temperaturen på rimliga 20 grader var det olidligt varmt i bilen.
Det kan mycket väl ha varit ett handhavandefel men det är något jag erfarit flera gånger tidigare med olika husbilar. Man vill ogärna sova med öppna fönster på grund av mygg och nyfikna grannar.
Summan av kardemumman
Mercedes-Benz Marco Polo är noga övertänkt och bidrar sannerligen till en känsla av att vilja ge sig ut på ett äventyr, men inte av samma kaliber som utforskaren med samma namn.
Körmässigt upplevs den som en vanlig V-klass och förbrukningen ligger på en sympatisk nivå.
Den största kritiken kan riktas mot sängarna som är lite väl obekväma och kvalitetskänslan på vissa håll i kupén.
I det stora hela är Marco Polo ett trevligt inslag i plåtissegmentet och tar sig an en mer premiumbetonad approach till hela van life-konceptet.
För priset är den emellertid svår att motivera, inte minst jämfört med exempelvis Volkswagen California.
Dagens PS intryck av nya Mercedes-Benz Marco Polo
Slutbetyg: 3,5/5
Mercedes-Benz Marco Polo gör att man fylls med en äventyrslängtan. Den känns påkostad men inte i den utsträckning som priset skvallrar om. Den gör sig bra som ett hem iväg från hemmet och med den stora dieselmotorn och fyrhjulsdrift är den dessutom riktigt trevlig att ratta.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.