Audi RS3 är bland det busigaste i bilväg du kan köpa.
Den femcylindriga turbomotorn har ett så fantastiskt ljud att jag hoppas bensinmotorer överlever. 400 vilda hästkrafter gör bilen vansinnigt rolig och snabb.
Test Audi RS3: Vassaste busbilen med 400 hk
Mest läst i kategorin
Om du är ute efter en bil som är 100 procent Audi så är nya RS3 helt rätt modell för dig. Fyrhjulsdrift, fem cylindrar, turbo, breda skärmar och ett fantastiskt motorsound, mer rätt än så här blir det inte.
Audi RS3 är en bil för dig som vill ha kul, njuta av livet, köra på slingrande landsvägar och bana. Jag höll på att skriva glöm ekonomin och det praktiska, men RS3 fungerar faktiskt i vardagslivet och är inte hutlöst dyr.
Rejält upphottad
Den här bilen är något helt annat än vanliga Audi A3, som förvisso också är trevlig. Audi har biffat upp grillen och gjort den större och maffigare.
Dessutom har RS3 breddats upp med skärmbreddare. Lägg på ett kjolpaket, 19-tums hjul och en aggressiv grå lack. Där har du Audi RS3. Jag får testa sedanmodellen som i mitt tycke är allra snyggast.
Även interiören skiljer sig från en standardbil. RS3 har fått kolfiberpaneler och röda dekordetaljer. Sportstolarna i nappaläder (extrautrustning) gör att jag sitter som klistrad i bilen. Instrumentklustret är unikt för RS3 och visar varvtal och hastighet med vertikala staplar på samma sätt som RS6. Infotainmentsystemet i skärmen bredvid har alla finesser du behöver och känns lättjobbat.
Hjärtat i Audi RS3 är förstås den femcylindriga motorn på 2,5 liter med turbo. Precis som tidigare ger den 400 hästkrafter, men vridmomentet har ökat till 500 Newtonmeter och bilen har en ännu lite spetsigare karaktär.
Redan när motorn startas förstår jag att det här är något extra. Precis så så här ska en Audi låta. Hårt trimmat och fem cylindrar. Det finns få bilar som har ett härligare motorljud än RS3. Femman är en nära nog perfekt kombination av direkt kraft och varvvillighet.
Visst är greppet med fyrhjulsdriften fantastiskt, men på våta och snöiga vintervägar kan jag inte testa accelerationen fullt ut. Men de som pressat bilen säger att den klarar sprinten upp till 100 km/h på 3,6 sekunder. Samma som RS6, och snabbare än de 3,8 sekunder Audi officiellt uppger.
Att köra bilen på hala vintervägar är en härlig upplevelse. Fyrhjulsdriften arbetar med torque vectoring och om jag råkar gasa för mycket hjälper bilen mig att hämta in bakändan och hålla spåret. Vissa prestandabilar är nervösa i styrningen, men RS3 är väl avvägd och inte tröttande att köra.
Har driftingläge
Bilen har till och med ett driftläge som inte ska provas på allmän väg. Jag testar lite lätt på en större parkeringsplats och det är riktigt roligt att sladda med Audin.
Visst är Audi RS3 hård och tuff, men bilen är heller ingen katastrof i vardagskörningen. Den tar sig över gupp och farthinder utan att jag får sprickor i skelettet. Bilen är inte heller alltför låg så den slår i guppen.
Går att köra snålt på långkörning
Både stolar och baksäte är såpass bekväma att det går att åka långt. Sätter jag bilen i ekonomiläge går det att långköra på 0,75 liter per mil och ljudnivån är riktigt anständig. Och behöver du köra om går det snabbt som blixten.
Huvudkonkurrenten är Mercedes-AMG A45 och Audis ställer Mercedesen schack matt på de flesta sätt. Väljer du till Dynamic-paketet har bilen en toppfart på 290 km/h, den vanliga versionen toppar fullt tillräckliga 250 km/h.
Inte så farligt dyr
Så vad finns det för nackdelar? Knappt några om jag ska vara ärlig. Här kan du äta kakan och ha den kvar. Hade jag inte haft fru och fyra barn och behövt en större bil hade jag varit allvarlig spekulant på en RS3. Inte ens prislappen på 621 000 kronor känns särskilt avskräckande. Livet är för kort för att ha tråkigt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.