Porsche 911 visades upp för första gången 1963. Sextio år senare har märket dragit skynket av sin jubileumsmodell 911 S/T. Vi begav oss till Italien på en provkörning.
Porsche 911 S/T: Förstör alla andra bilar
Mest läst i kategorin
“Bella macchina!”, utbrister den italienska mannen.
Vi har precis stannat och fotat nya Porsche 911 S/T framför hans första generationens Fiat Panda.
Ungefär samtidigt uppenbarar sig den språkliga barriären, men hans lyriskhet beträffande Porsches 60-årspresent till 911 smittar av sig och kräver ingen översättning.
Det är lätt att tro att likheterna mellan en Porsche 911 S/T och en Fiat Panda slutar vid fyra hjul, en ratt, och en manuell växellåda.
Faktum är dock att båda bilarna är utvecklade enligt en liknande filosofi, även om det handlar om om vitt skilda bilar. I fallet Fiat Panda handlar det om att demokratisera mobilitet för den italienska massan.
I fallet Porsche 911 S/T handlar det om att göra en bil som är så rolig att köra som det bara går.
Enligt Porsches ingenjörer på plats rör det sig om den bästa 911:an någonsin, åtminstone i termer av körglädje.
Med föraren i fokus
Porsche 911 S/T är begränsad till 1 963 exemplar, för att representera året då 911 kom till världen, och är utvecklad helt för att maximera hur kul man har bakom ratten.
I korta drag rör det sig om en Porsche 911 GT3 Touring med en rad uppgraderingar.
Det rör sig primärt om en lägre vikt – 1 418 kilogram kontra 1380 kilogram – vilket kan härledas till magnesiumfälgar, en lättviktskoppling, ett lättare svänghjul, ett lättare batteri, ingen bakhjulsstyrning, och kopiösa mängder kolfiber.
Fortsättningsvis har Porsche justerat utväxlingen i den 6-växlade manuella lådan vilket minskar toppfarten men gör att man som förare tvingas växla oftare – allt i körglädjens namn.
Styrningen redovisar till punkt och pricka vägytans struktur och det sker en strid ström av kommunikation precis hela tiden. Den är oerhört linjär och har även den fått sig en omkalibrering jämte GT3.
Senaste nytt
Bilkörning som främsta intresse
911 S/T är en bil som avslöjar för omvärlden att ens absolut största intresse i livet är att köra bil.
Interiört möts man av tygsäten, en ratt utan vred, inga handtag, en kolfiberbur, och ett fåtal knappar.
Det finns ett infotainmentsystem, som egentligen är helt onödigt men behövs för bilens elektroniska arkitektur.
Det finns även en knapp för att justera hur mycket bilen låter, som dock är helt onödig, samt en knapp för att justera fjädringen som inte gör något nämnvärt.
När din hobby är att köra bil
Vi begav oss till södra Italien, närmare bestämt Lamezia Terme, för att sätta den redan slutsålda bilen på prov.
Körningen skulle ta oss från den italienska västkusten och 35 graders värme, till 1 380 meters höjd och 18 grader.
I samma sekund som du vrider om nyckeln i 911 S/T vrålar den 4 liter stora boxersexan till liv.
Det är samma pjäs som du finner i Porsche 911 GT3 RS, vilket alltså innebär 525 hästkrafter och 465 newtonmeter.
Ljudisoleringen är som bortblåst och hela kupén fylls med boxersexans ljuva toner.
Kopplingen är lätt, men lättmodulerad och motorn varvar lika friskt som en bålgeting tack vare ett extra lätt svänghjul.
Många bäckar små
Porsches ingenjörer har kortat slagen i den sexväxlade manuella lådan med 10 millimeter vilket gör dem korta och distinkta.
Varje växling är som en handskakning med en gammal polare och bilen uppmuntrar ständigt till att man jagar efter 9 000 varv på mätaren.
Vid 5 000 varv ökar ljudbilden dramatiskt och det blir snudd på omöjligt att föra en dialog i bilen. Sätena håller både förare och passagerare på plats.
Varje raka i Kalabrien uppmuntrar till gasen i botten och varje kurva riskerar att dölja en traktor.
Extremt rastlös
Porsche 911 S/T känns extremt rastlös så fort man inte kör den för kung och fosterland. Den kombinerar denna otroliga otålighet med en förmåga att belöna sin förare. Detta är långt ifrån en bil man kan köra till vardags.
Skicket på syditalienska vägar kan jämföras med byggarbetsplats och får kullersten att framstå som en marmorskiva. Trots det lyckades inte en enda potthål få 911 S/T att hamna utanför sin komfortzon.
Oavsett underlag hugger fjädringen tillbaka – det tog en man 12 månaders heltidsarbete att kalibrera – och det är fascinerande hur orädd den är för ojämna underlag.
I vanliga fall brukar vi under provkörningar snacka friskt med de branschkollegor som vi delar bil med.
I en Porsche 911 S/T sitter vi istället helt knäpptyst för att bilen kräver vår fulla uppmärksamhet.
Porsche 911 S/T – svårare än ett matteprov
Porsche 911 S/T kräver all koncentration som man mäktar med. Den förvandlar körning till en aktivitet som livar upp både kropp och knopp.
Det gäller att vara totalt fokuserad, inte minst när man lockas till att jaga 9 000 varv på mätaren.
Dessutom är de slingriga, ojämna bergsvägarna i södra Italien belamrade med Fiat Pandor, vespor, traktorer och Iveco-timmerbilar.
Boxersexans ylande sprider sig ut över landskapet. Här är risken minimal att mötas av sömniga italienare som hytter med näven. Tvärtom möts du av glada tillrop, hela familjer som storögt beskådar din framfart, och italienska farbröder som ubrister ”bella macchina”.
Porsche 911 S/T tar körning på allvar
Att köra en Porsche 911 S/T är en fullständigt terapeutisk upplevelse. Det faktum att den kräver så mycket av föraren gör att du hela tiden befinner dig i nuet. Allt annat du tampas med i livet är som bortblåst.
911 S/T är en punkt A till punkt A-bil.
Det är en bil som förvandlar bilkörning till en aktivitet som kräver minst lika mycket engagemang som att gå till gymmet. Har man en 911 S/T måste man skriva in ”köra bil” i kalendern, för att det är en sådan involverande upplevelse.
Efter tre timmar körandes på italienska bergsvägar blir du genuint utmattad. Den ylande motorn, den sanslösa prestandan, och den briljanta manuella växellådan bidrar alla till att stimulera alla dina sinnen.
Det är en bil som kräver lite uppvärmning.
Varje gång du hoppar in i bilen blir det lite som första åket i skidbacken. Det dröjer lite innan du blir varm i kläderna men man uppmanas om och om igen till att pusha lite till, och lite till.
Summan av kardemumman
S/T är en födelsedagspresent av rang för Porsche 911.
Dess syfte att vara så fantastisk att köra som möjligt är något den fullständigt briljerar på. 911 S/T känns extremt rå och levande.
Den uppmuntrar till inspirerade körning men dess kompetens gör att den håller en lite lätt i handen hela tiden. 911 S/T kräver enormt mycket ansträngning, men som förare belönas man under resans gång.
Enligt rallylegenden Walter Röhrl är Porsche 911 S/T den bästa bil han har kört. Och vi kan inte annat än hålla med.
Bella macchina var det va?
Porsche 911 S/T (2024)
Motor: 4-liters sexcylindrig boxermotor, 525 hästkrafter, 465 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h: 3,7 sekunder.
Toppfart: 300 km/h. Vikt: 1 380 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4573/1852/1279 mm.
Pris: från 3 270 000 SEK
Redaktionens första intryck av Porsche 911 S/T
Slutbetyg: 5/5
Porsche 911 S/T är helt fenomenal att köra. Den erbjuder en upplevelse som förstör alla andra bilar i termer av hur man mår bakom ratten.
911 S/T är extremt rå och kräver förarens fulla uppmärksamhet. Det man belönas med är endorfiner i drivor. Porsche visar hur man firar någons 60-årsdag på bästa sätt.
Relaterad läsning:
Nya GT3 RS – Porsches mest extrema bil någonsin?
Nya Porsche 911 S/T – Manuell med GT3 RS-motor
Porsche 959 och 918 testade – magi på fyra hjul
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.