Dagens PS

Nya Honda Civic är bäst i klassen

Honda Civic
Den elfte generationen av Honda Civic tar sig an halvkombisegmentet med bravur. (Foto: Morgan Petri)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 25 okt. 2022Publicerad: 25 okt. 2022

Tidigare i år var vi på plats i Madrid och fick ett smakprov av vad nya Honda Civic hade att erbjuda, och blev genast imponerade av hur den presterade. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är emellertid inte lika enkelt som att endast karva genom de spanska bergen. 

Därför har vi lagt i Högsta Växeln och recenserat nya Honda Civic eHEV på hemmaplan.

Delikat design

Om designen av förra generationens Honda Civic var som ett ostädat tonårsrum har Honda storstädat både exteriör och interiör för att skapa en ren design.

Honda Civic Design

Honda har inte låtit designen bli plottrig vilket sannolikt tilltalar fler. (Foto: Morgan Petri)

Exteriören har en elegans och en siluett som inte motsvaras av någonting i prisklassen. Den ser både större och lyxigare ut än exempelvis Toyota Corolla som antar ett mer aggressivt formspråk. 

Med det sagt passar Civic fortfarande i en sportigare utstyrsel.

Testbilen var lackerad i “Premium Crystal Red Metallic” och hade en uppsättning svarta fälgar med en sportig design. Går man loss i konfiguratorn kan man få nya Civic att anamma street racer-stuket som somliga kanske saknar från förra generationen.

Interiören är även den ett stort steg i rätt riktning. Designen följer samma stil som i Honda HR-V, men med en aningen sportigare framtoning, och är därmed fantastisk. 

ANNONS
Honda Civic Interiör

Interiören både bra ut och känns kvalitativ. (Foto: Morgan Petri)

Det horisontella designspråket får kupén att kännas bredare än vad den egentligen är. Vidare är alla vred och knappar snyggt integrerade, inte i någon meny på skärmen, utan precis där de hör hemma.

Apropå skärmen är infotainmentsystemet tillräckligt intuitivt och föredrar man att använda Apple CarPlay eller Android Auto fungerar även det utmärkt.

Kvaliteten är genomgående hög med tanke på prislappen och även ytorna i plast känns gedigna och väl ihopskruvade.

Kritik kan riktas mot små saker som exempelvis växelväljaren som har fyra helt unika knappar för varje växelläge vilket skapar mer förvirring än vad det hjälper. Man vänjer sig dock inom kort och det blir ett ickeproblem. 

Instrumentdisplayen framstår även som någorlunda lågupplöst, särskillt bredvid den simpla, men kristallklara hastighetsmätaren. I topp-modellen “Advance” får man en helt digital förardisplay med bättre upplösning.

Fysiska vred och knappar är högst välkommet i en värld där touch och digitala lösningar blir allt vanligare. (Foto: Morgan Petri)

I baksätet finns det gott om benutrymme och jag på norr om 190 centimeter sitter bekvämt bakom mig själv. Har man en väldigt lång överkropp kan man dock hamna obekvämt nära den sluttande taklinjen.

Lastutrymmet tillhör de absolut största i klassen med sina 410 liter. Den stora öppningen och låga kanten gör det dessutom lätt att lasta in och ut prylar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Bakom ratten i nya Honda Civic eHEV

När man sätter sig bakom ratten känns det direkt som att man sitter i, och inte på bilen. Körpositionen kan anpassas väl till långskånkar som mig, eller till medianen.

Honda Civic

Nya Honda Civic bjuder på en klassledande upplevelse bakom ratten. (Foto: Morgan Petri)

Drivlinan är även den bekant från crossovern HR-V. Den är fascinerande komplicerad för målsättningen att uppnå maximal effektivitet, men den lyckas väl. 

Kort sagt fungerar bensinmotorn huvudsakligen som ett kraftverk som driver elmotorerna och laddar batteriet. Det möjliggör att den ständigt kan jobba på de varvtal där den är som effektivast. När hastigheten är i det intervall som bensinmotorn är som mest effektiv kopplas den direkt till hjulen.

Resultatet blir att Civic känns mer som en renodlad elbil än någon konventionell bensinare i hur kraften levereras. 

Ett kvitto på dess snillrika effektivitet kommer i form av en snittförbrukning som håller sig mellan 0,46 och 0,5 liter per mil beroende på högerfotens tyngd.

Problemet som uppstår i Honda HR-V är hur pass påträngande bensinmotorn blir när den plötsligt hoppar igång. Upplevelsen blir således någorlunda burkig och den sömlösa upplevelsen försvinner något.

Här presterar Civic lyckligtvis mycket bättre och upplevelsen är näst intill sömlös. Vid fullt gaspådrag simuleras ett sportigt motorljud, och även växlar, när Civic i verkligheten saknar bägge två. 

ANNONS

Trots att Civic har komfort i fokus, finns sportiga ambitioner. (Foto: Morgan Petri)

Det som faktiskt kan anses någorlunda sportigt är framfarten. Civic känns bra mycket rappare än vad den är på pappret och är pigg vid såväl stadskörning som motorvägskörning. 

Än sportigare är sättet som Civic tar sig an kurvor. Styrningen är direkt och förhållandevis kommunikativ. Det är lätt att placera bilen vilket är förtroendeingivande vid vardaglig körning och sätter ett leende på läpparna vid mer entusiastisk körning. 

På en slingrande landsväg blir Civic något understyrd, men känns mer lik en gokart än vad den komfort-fokuserade fjädringen får en att tro.

Civic absorberar nämligen ojämnheter i vägen med bravur. Hela chassit och upphängningen imponerar verkligen.

Något som inte håller samma nivå är stolarna. På längre resor känner man behovet av att flytta runt sig i stolen för att avlasta kroppsdelar som belastas onödigt mycket på grund av dåligt långvarigt stöd från dynorna.

Till standardutrustningen hör bland annat LED-strålkastare och adaptiv farthållare. (Foto: Morgan Petri)

Summan av kardemumman

Nya Honda Civic imponerar något rejält med en klassledande körupplevelse och en drivlina som är både effektiv, lyxig och sportig på samma gång. 

ANNONS

Designen, både in- och utvändigt, faller sannolikt i smak hos fler i och med dess stilrena formspråk. För de som vill ha ett mer uttrycksfullt yttre finns även det det att tillgå.

Den lilla kritik som går att underbygga riktas mot stolarna som inte lyckas ge tillräckligt med stöd, trots den initialt behagliga körpositionen.

Om man är på jakt efter en elegant, effektiv, praktisk och körglad halvkombi, skulle jag starkt rekommendera nya Honda Civic eHEV.

Honda Civic briljerar inom många områden utan att uppoffra något i de andra. (Foto: Morgan Petri)

Honda Civic eHEV (2022)
Motor: 2,0-liters, 4:a, 184 hästkrafter, 315 newtonmeter
Kraftöverföring: e-CVT-låda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 533 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4551/1802/1408 mm
Pris: från 314 900 SEK

Högsta Växelns helhetsintryck av Honda Civic eHEV
Slutbetyg: 4,5/5

Honda Civic eHEV bjuder på den bästa körupplevelsen i segmentet. Den tillhör även de rymligaste i segmentet. Drivlinan har finslipats och är otroligt trevlig. Det mest märkbart negativa är de något undermåliga stolarna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]