Tidigare i år var vi på plats i Madrid och fick ett smakprov av vad nya Honda Civic hade att erbjuda, och blev genast imponerade av hur den presterade.
Nya Honda Civic är bäst i klassen
Mest läst i kategorin
Det är emellertid inte lika enkelt som att endast karva genom de spanska bergen.
Därför har vi lagt i Högsta Växeln och recenserat nya Honda Civic eHEV på hemmaplan.
Delikat design
Om designen av förra generationens Honda Civic var som ett ostädat tonårsrum har Honda storstädat både exteriör och interiör för att skapa en ren design.
Exteriören har en elegans och en siluett som inte motsvaras av någonting i prisklassen. Den ser både större och lyxigare ut än exempelvis Toyota Corolla som antar ett mer aggressivt formspråk.
Med det sagt passar Civic fortfarande i en sportigare utstyrsel.
Testbilen var lackerad i “Premium Crystal Red Metallic” och hade en uppsättning svarta fälgar med en sportig design. Går man loss i konfiguratorn kan man få nya Civic att anamma street racer-stuket som somliga kanske saknar från förra generationen.
Interiören är även den ett stort steg i rätt riktning. Designen följer samma stil som i Honda HR-V, men med en aningen sportigare framtoning, och är därmed fantastisk.
Det horisontella designspråket får kupén att kännas bredare än vad den egentligen är. Vidare är alla vred och knappar snyggt integrerade, inte i någon meny på skärmen, utan precis där de hör hemma.
Apropå skärmen är infotainmentsystemet tillräckligt intuitivt och föredrar man att använda Apple CarPlay eller Android Auto fungerar även det utmärkt.
Kvaliteten är genomgående hög med tanke på prislappen och även ytorna i plast känns gedigna och väl ihopskruvade.
Kritik kan riktas mot små saker som exempelvis växelväljaren som har fyra helt unika knappar för varje växelläge vilket skapar mer förvirring än vad det hjälper. Man vänjer sig dock inom kort och det blir ett ickeproblem.
Instrumentdisplayen framstår även som någorlunda lågupplöst, särskillt bredvid den simpla, men kristallklara hastighetsmätaren. I topp-modellen “Advance” får man en helt digital förardisplay med bättre upplösning.
I baksätet finns det gott om benutrymme och jag på norr om 190 centimeter sitter bekvämt bakom mig själv. Har man en väldigt lång överkropp kan man dock hamna obekvämt nära den sluttande taklinjen.
Lastutrymmet tillhör de absolut största i klassen med sina 410 liter. Den stora öppningen och låga kanten gör det dessutom lätt att lasta in och ut prylar.
Bakom ratten i nya Honda Civic eHEV
När man sätter sig bakom ratten känns det direkt som att man sitter i, och inte på bilen. Körpositionen kan anpassas väl till långskånkar som mig, eller till medianen.
Drivlinan är även den bekant från crossovern HR-V. Den är fascinerande komplicerad för målsättningen att uppnå maximal effektivitet, men den lyckas väl.
Kort sagt fungerar bensinmotorn huvudsakligen som ett kraftverk som driver elmotorerna och laddar batteriet. Det möjliggör att den ständigt kan jobba på de varvtal där den är som effektivast. När hastigheten är i det intervall som bensinmotorn är som mest effektiv kopplas den direkt till hjulen.
Resultatet blir att Civic känns mer som en renodlad elbil än någon konventionell bensinare i hur kraften levereras.
Ett kvitto på dess snillrika effektivitet kommer i form av en snittförbrukning som håller sig mellan 0,46 och 0,5 liter per mil beroende på högerfotens tyngd.
Problemet som uppstår i Honda HR-V är hur pass påträngande bensinmotorn blir när den plötsligt hoppar igång. Upplevelsen blir således någorlunda burkig och den sömlösa upplevelsen försvinner något.
Här presterar Civic lyckligtvis mycket bättre och upplevelsen är näst intill sömlös. Vid fullt gaspådrag simuleras ett sportigt motorljud, och även växlar, när Civic i verkligheten saknar bägge två.
Det som faktiskt kan anses någorlunda sportigt är framfarten. Civic känns bra mycket rappare än vad den är på pappret och är pigg vid såväl stadskörning som motorvägskörning.
Än sportigare är sättet som Civic tar sig an kurvor. Styrningen är direkt och förhållandevis kommunikativ. Det är lätt att placera bilen vilket är förtroendeingivande vid vardaglig körning och sätter ett leende på läpparna vid mer entusiastisk körning.
På en slingrande landsväg blir Civic något understyrd, men känns mer lik en gokart än vad den komfort-fokuserade fjädringen får en att tro.
Civic absorberar nämligen ojämnheter i vägen med bravur. Hela chassit och upphängningen imponerar verkligen.
Något som inte håller samma nivå är stolarna. På längre resor känner man behovet av att flytta runt sig i stolen för att avlasta kroppsdelar som belastas onödigt mycket på grund av dåligt långvarigt stöd från dynorna.
Summan av kardemumman
Nya Honda Civic imponerar något rejält med en klassledande körupplevelse och en drivlina som är både effektiv, lyxig och sportig på samma gång.
Designen, både in- och utvändigt, faller sannolikt i smak hos fler i och med dess stilrena formspråk. För de som vill ha ett mer uttrycksfullt yttre finns även det det att tillgå.
Den lilla kritik som går att underbygga riktas mot stolarna som inte lyckas ge tillräckligt med stöd, trots den initialt behagliga körpositionen.
Om man är på jakt efter en elegant, effektiv, praktisk och körglad halvkombi, skulle jag starkt rekommendera nya Honda Civic eHEV.
Honda Civic eHEV (2022)
Motor: 2,0-liters, 4:a, 184 hästkrafter, 315 newtonmeter
Kraftöverföring: e-CVT-låda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 533 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4551/1802/1408 mm
Pris: från 314 900 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Honda Civic eHEV
Slutbetyg: 4,5/5
Honda Civic eHEV bjuder på den bästa körupplevelsen i segmentet. Den tillhör även de rymligaste i segmentet. Drivlinan har finslipats och är otroligt trevlig. Det mest märkbart negativa är de något undermåliga stolarna.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.