Toppmodellen i CLS-utbudet har tappat två cylindrar och heter nu Mercedes-AMG CLS 53 istället för välkända 63.
Mercedes-AMG CLS 53 testad: en äkta AMG?
Mest läst i kategorin
Faktum är att beteckningen 63, som ursprungligen avslöjade motorns slagvolym, har sakta men säkert börjat tyna bort i Mercedes uppdaterade modellutbud.
Vi har tidigare lärt känna både en Mercedes med 53-emblemet och även CLS, fast då med en liten dieselspis under huven.
Nu är det emellertid dags att reda ut huruvida kombinationen av de två är ett vinnande koncept; låt oss recensera Mercedes-AMG CLS 53.
Vad är Mercedes-AMG CLS 53 egentligen?
CLS delar bottenplatta med E-klass och spelar på sista versen då den i sin nuvarande generation har funnits sedan 2018.
CLS är den salladsätande supermodellen i Mercedes utbud och är den modell där man på pappret betalar mer för mindre.
Utgångspriset är nämligen 120 000 kronor högre än i E 53, vilken CLS 53 delar så gott som allting med.
Mercedes-AMG CLS 53 är tänkt att spela på känslor med dess känslomässiga formspråk.
En läckerbit i Adidas-utstyrsel
I vårt tidigare test av CLS var testbilen minst sagt wunderschön, mycket tack vare en grön lack och interiör prydd av brunt läder och trä.
AMG-varianten förblir riktigt snygg i linjerna men får fyra utblås och Panamericana-grillen framtill.
Testbilen var i detta fall i en mattgrå kulör som snarare utstrålar ‘kepsen bak och fram-energi’ än gentlemannaracer.
CLS kan tveklöst passa individer av bägge slag, även i AMG-skrud.
Den slanka karossen och den låga taklinjen medför dock ett par nackdelar.
CLS sätter form över funktion
Taklinjen skär av huvudet på alla längre passagerare i baksätet likt en giljotin.
Undertecknad, som är 194 centimeter, behöver luta huvudet 90 grader för att kunna sitta rakryggad.
Benutrymmet är även högst begränsat och baksätet är en plats man ogärna tillbringar längre stunder i om man är det minsta tilltagen på längden.
Man kanske tror att bagageutrymmet gynnas av det lilla baksätet, men icke, sa Nicke.
Det är oändligt djupt men det går knappt in ett mjölkpaket på höjden vilket gör det så gott som oanvändbart för det mesta, minus ett gäng golfklubbor.
Framsätet är desto bättre, men ergonomin förblir suboptimal för längre individer.
Partytrick en masse
Bakom ratten kan man avnjuta lyxiga funktioner såsom massage, sätesventilation och doftsatt luftkonditionering.
När det blir mörkt ute träder panelbelysningen fram och ser till att interiören känns ständigt exklusiv.
Designen är den äldre, vilket innebär att den är snygg som attan och kvaliteten bättre, men inte i paritet med de andra premium-tyskarna.
Kolfiberpanelerna är ett dyrt tillval som förvisso ger ett sportigt intryck, men inte faller mig i smaken på en bil som denna.
Infotainmentsystemet är intuitivt även om menyerna är bottenlösa. Att Apple CarPlay inte är trådlöst är ett tecken på att systemet är av det äldre slaget.
Ratten har man däremot uppdaterat med en miljon touchkontroller och vred för körlägen som bidrar till att man till en början kan bli lite överväldigad.
Drivlina á la BMW
Under huven på de fossildrivna 53-modellerna hittar man en rak sexa assisterad av en elektrisk kompressor och startgenerator.
Fyrhjulsdriften är inställd på så sätt att den enbart driver på bakhjulen tills greppet försvinner och då skickas kraften runt till alla fyra hörn.
Det låter kanske familjärt? Det är det också. Receptet är tveklöst mer i linje med vad en BMW traditionellt sett erbjuder snarare än en AMG.
Mercedes-AMG CLS 53 är inte tillräckligt stökig
När jag tänker på AMG tänker jag på ett gäng trollkarlar från Affalterbach som käkar gummi och dricker bensin.
Vad hände med de europeiska muskelbilarna med enorma V8:or och drivning på bakhjulen?
I vårt tycke ska en AMG ryta och smattra som en kulspruta. Det gör inte CLS 53, åtminstone inte på rätt sätt.
Visst går det att få den att smälla så att hela grannskapet vaknar, men allt är programmerat och låter artificiellt.
Vidare kan motorljudet i sig inte mäta sig mot en V8 och saknar karaktär.
Mercedes-AMG CLS 53 är oerhört raffinerad och odramatisk, vilket i sig inte är dåligt, bara inte vad jag beställde.
Plattan i mattan
Mosar man gaspedalen sätter ekipaget fart utan någon större fördröjning tack vare den snillrika elektriska hjälpen från en kompressor som ser till att turbon är ständigt redo.
Mercedes-AMG CLS 53 är vad som kan beskrivas som vardagssnabb; den är snabbare än det mesta på vägen, men saknar någon form av ‘dra mig baklänges-känsla’.
I mitt tycke ska inte en AMG vara behagligt snabb och om det inte går snabbt ska mängden drama mer än kompensera för det.
Fjädring är dock ett område där sofistikation premieras och där lyckas Mercedes-AMG CLS 53 väl.
Den förblir bekväm i låga hastigheter och skillnaden mellan olika körlägen är påtaglig.
I högre hastigheter stortrivs CLS 53. Det rör sig tveklöst om en långfärdsraket snarare än en balettdansös.
I kurvor döljer den sin tilltagna vikt väl och de aktiva sidostöden i stolarna håller fläsket på plats.
Summan av kardemumman
Mercedes-AMG CLS 53 är en av många 53-modeller som blir en allt vanligare syn. Drivlinan är nämligen ruskigt effektiv och har en rejäl dos prestanda.
Dessvärre saknar den mycket av det drama som skapar ha-begär hos äldre AMG-modeller.
För att överhuvudtaget överväga en CLS behöver man, likt modellen, sätta form över funktion.
Baksätet och bagageutrymmet är katastrofalt utformande, men tillåter för den iögonfallande designen.
Om man är redo att betala extra för designens skull är CLS det självklara valet, men drivlinan finns även i E-klass, som dessutom erbjuds som kombi.
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ (2022)
Motor: 3,0-liters rak sexa, 435 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatväxellåda
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 1 980 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5012/2069/1422mm
Pris: 968 900 SEK (Testbil cirka 1 150 000 SEK)
Redaktionens helhetsintryck av Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Slutbetyg: 3,5/5
Mercedes-AMG CLS 53 saknar motstycke från Audi och BMW. Det närmsta man kommer är BMW M850i eller Audi RS 7 och de är i en annan prisklass. Vill man ha en slank motorvägsmissil med sportiga ambitioner har man helt enkelt inte mycket val.
Läs även: Mercedes-AMG G 63 testad: Omöjlig att inte älska
Läs även: Nya Mercedes E-klass provkörd: Kungen av komfort
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.