Dagens PS

Hyundai Kona Electric: För djärv för sitt eget bästa?

Hyundai-Kona-Electric-8
Hyundai Kona Electric är en bestämt pragmatisk elbil. (Foto: Hyundai)
Andreas Bergman
Andreas Bergman
Uppdaterad: 24 sep. 2023Publicerad: 24 sep. 2023

Hyundai lanserade nyligen en helt ny version av familje-crossovern Kona. Till skillnad från den utgående generationen är denna byggd från grunden upp som en elbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lyckas den övertyga? Vi begav oss till Tjeckien för att ta reda på det.

Hyundai Kona Electric satsar hårt på design. (Foto: Hyundai)default

Design från yttre rymden

Nya Hyundai Kona är en helt ny bil. Inget facelift här, inte. Så fort du kastar ett getöga på bilen förstår du det.

Detta är helt uppenbart en ny design. Åsikter lär emellertid gå isär huruvida det är en bra sådan.

De ord som omedelbart kommer till oss när vi reflekterar över nya Konas utseende är sci-fi, futuristisk och oharmonisk.

Här korsar linjer varandra till höger och vänster, uppåt och nedåt. Kantigt blandas med runt. Tankarna förs till någon sorts rymddräkt från framtiden.

Samtidigt kan man också påstå att bilen ser bestämt kaxig ut, och det är också vad den potentiella köparen, förhoppningsvis, lär tycka.

Bildtext: Kona Electric har upp till 514 kilometers räckvidd. (Foto: Hyundai)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Det är insidan som räknas

Det märks att Hyundai har lagt krut på interiören i nya Kona.

Till skillnad från många konkurrenter har märket valt att behålla i princip alla knappar du tidigare kunde förvänta dig i en modern bil.

Detta innebär att du som förare lättare kan få tillgång till de funktioner du använder mest utan att behöva pilla runt i infotainmentsystemet.

Och på det temat: det nya infotainmentsystemet är riktigt bra. Det består av en touchskärm traditionellt placerad på instrumentpanelen.

Systemet är föredömligt responsivt och lättarbetat med snygg grafik som en prick över i.

Kvalitetskänslan är även den föredömlig men med vissa undantag. Det finns exempelvis en hel del otrevlig hårdplast i interiörens nedre hälft, främst i mittkonsolen.

Lägger du ett par nycklar där rasslar de runt som om de låg i en budgethink inköpt på Överskottsbolaget.

Interiören är en föredömlig historia. (Foto: Hyundai)
ANNONS
Med nya Kona satsar Hyundai på praktikalitet. (Foto: Hyundai)

Intetsägande körupplevelse – eller?

Nä, det är den faktiskt inte. Faktum är att Kona Electric har riktigt fin körkänsla sett till biltypen.

Den tar sig an kurvor med rimlig entusiasm utan att bli för hård i fjädringen, något som var en nackdel med den utgående modellen. Nya Kona ligger istället tyst och bekvämt på vägen.

Accelerationen är tillräcklig för att uppfattas som pigg, men självklart är inte detta en bil man vinner street-race med.

Hyundai har faktiskt sänkt vridmomentet något för att undvika att det rycker i ratten vid hårdare acceleration på grund av framhjulsdriften.

Körupplevelsen blir därför mer avslappnad men samtidigt mindre exalterande.

I termer av räckvidd bjuder Kona Electric på 377 och 514 km enligt WLTP för standard- respektive long range-varianten.

Snabbladdning erbjuds upp till 100 kW.

ANNONS
Nya Kona är avslappnade att köra. (Foto: Hyundai)

Hyundai Kona är praktisk och välutrustad

Hyundai Kona är inte en särskilt stor bil, men vi vill påstå att den är lagom stor för att klara av de flesta situationer. Bagageutrymmet är praktiskt utformat och rymmer en vettig mängd prylar.

Baksätet stoltserar med gott om både huvud- och benutrymme. Till och med tillräckligt för att undertecknad på 196 cm skulle kunna sitta där bekvämt, så länge personen framför inte är lika lång.

Kona går även att få i ett exceptionellt välutrustat utförande. Testbilen hade ventilerade stolar, head-up-display och en uppsjö av assistanssystem.

Tyvärr innebär de sistnämnda en viss irritation på grund av en förbannad mängd plingande vid minsta lilla körtekniska övertramp och man måste stänga av dem manuellt varje gång bilen startas om.

Detta är emellertid inget unikt för Kona utan snarare ett samtida industri- och regleringsproblem.

Kona Electric är större på insidan än exteriören ger nys om. (Foto: Hyundai)

Summan av kardemumman

ANNONS

Hyundai Kona Electric är en överraskande bra bil. På många sätt är den perfekt för den mindre familjen, bara man inte tycker att den potentiellt kontroversiella designen är just det. Körkänslan är fin och bilen är både praktisk och välutrustad.

Det stora frågetecknet gäller priset, som ännu inte har tillkännagivits. Nya Kona kostar i bensindrivet utförande lite drygt 300 000 riksdaler men prispåslaget för eldrivlinan lär vara betydande.

Om Hyundai ska lyckas med Kona Electric krävs en prissättning en bra bit under mer tilltalande modeller som Hyundai Ioniq 5 och Tesla Model 3, men det får tiden utvisa.

Något pris har ännu inte fastställts för nya Kona Electric, men det är helt avgörande för bilens framgång. (Foto: Hyundai)

Hyundai Kona Electric Long Range (2024)
Motor: Elmotor fram, 218 hästkrafter, 255 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Toppfart: 172 km/h 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Elektrisk räckvidd: 514 km Batteristorlek (brutto): 65,4 kWh Vikt: 1 440 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4355/1825/1575 mm
Pris: Ej fastställt

Första intryck: 4/5
Hyundai Kona Electric gör mycket rätt – den erbjuder en tuff design, en hög dos praktikalitet, och en avslappnade körupplevlese.

Priset är dock ännu inte fastställt och är helt avgörande för bilens eventuella framgångar.

Läs även:

Test av Kia Niro EV – fortfarande prisvärd?

ANNONS

Hyundai Ioniq 6 provkörd – bättre än BMW och Tesla?

Hyundai Ioniq 5 – en nästan fullänad elbil?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

Andreas Bergman
Andreas Bergman

Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]