Elektriska BMW i7 är synonym med komfort, lyx, och flärd. Nu har det emellertid adderats en dos sportighet till receptet. Vi har provkört den nya toppmodellen M70.
BMW i7 M70 provkörd: Inte elbilen du vill ha
Mest läst i kategorin
Vi blev tillräckligt imponerande av BMW i7 för att ge den bilvärldens mest prestigefyllda utmärkelse – Årets Högsta Växeln-bil. Ett epitet den kammade hem under fjolåret.
Vi har tidigare kört bilen i 60-utförande. Nu har alltså BMW skruvat upp prestandan och resultatet är märkets mest kraftfulla elbil: i7 M70.
Förra generationens 7-serie hade en toppmodell som huserade en V12 under huven. Nu rör det sig alltså om en elektrisk historia.
Ingen renodlad M-bil
BMW i7 M70 är ingen renodlad M-bil. I stället rör det sig om en så kallad M-performance-modell.
Det är ett epitet som i många fall tilldelas olika modellers toppversioner. Utöver att den hierarkiska aspekten säljer, är det just ett mer ihållande fokus på sportighet och prestanda.
Att ge i7 den behandlingen må framstå lika paradoxalt som att gå på Nobelmiddagen i gympaskor.
För att ta reda på om så verkligen var fallet begav vi oss till Portugal för att sätta nya BMW i7 M70 på prov.
Senaste nytt
En dyr paradox
Det som kännetecknar BMW i7 är en körupplevelse som grundar sig i absolut tystnad, och en komfortnivå som får en vattensäng att kännas som en spikmatta.
Materialvalen är av högsta kvalitet, ljudisoleringen bunkerlik, och baksätet segmentets bästa med hästlängder.
Bakom ratten är du väldigt isolerad från världen runtomkring, ett attribut som inte eftersträvas i en bil med sportiga ambitioner.
I termer av prestanda bjuder i7 M70 på hela 660 hästkrafter och 1 100 newtonmeter.
Det är nog för att katapultera den 2 770 kilo tunga bjässen till 100 kilometer i timmen på 3,7 sekunder, vilket är sanslöst.
Parallella världar
Det första du märker i i7 M70 är att fjädringen är hårdare. Resultatet blir att det inkräktar på bilens främsta paradgren – komfort – och att den slagskeppsliknande känsla som i7 erbjuder i grundutförande försvinner.
Det innebär dock inte att i7 M70 någonsin blir bestämt obekväm, men skillnaden jämte ”ordinarie” i7 är påtaglig.
Gasen i botten resulterar i en kraftig acceleration, men den upplevs aldrig som obehaglig. Prestandan finns onekligen där, men bilens atletiska färdigheter gör sig inte kända.
Det enda som avslöjar bilens hastighet är hastighetsmätaren som klättrar i rasande takt.
Fartblindhet är något som är ständigt närvarande, och att nosa på bestämt frihetsberövande hastigheter i i7 är en dans på rosor.
På motorväg seglar M70 fram likt en pansarvagn och baksätet i vår testbil bjöd på en 32 tum stor 8K-skärm som fälls ner från taket.
Det går även att inta en snudd på helt liggande ställning à la business class på ett flygplan samtidigt som de små skärmarna vid respektive innerdörrhandtag i baksätet tillåter dig att styra alla bilens funktioner, inklusive bilens körlägen.
Bjuder inte upp till dans
Om du byter den förvånansvärt släta portugisiska motorvägen mot landsvägar av mer spartanskt snitt tvingas fjädringen jobba allt hårdare.
Den gör emellertid ett exemplariskt jobb av att hålla ekipaget i styr, oavsett underlag, och slätar ut vägens ojämnheter likt en ångvält.
Även vid fullt brass räds inte fjädringen för något, vilket tveklöst är ett måste när man har att göra med 660 hästkrafter och 1 110 newtonmeter.
Bakom ratten känner man sig inte särskilt involverad i bilens framfart, och den enorma mängden kraften lyckas väl med att dölja bilens vikt, åtminstone i viss utsträckning.
När det vankas körning på serpentinvägar är det dock omöjligt för en i7 M70 att försöka förhandla med fysikens lagar.
I stället är det en fråga om att utnyttja raksträckor till att mosa gaspedalen, medan kurvor bör hanteras varsamt.
Som förare kan du hålla i dig i bilens ratt, medan eventuella baksätespassagerare kommer att ha en desto mer omtumlande upplevelse.
Summan av kardemumman
BMW i7 M70 förser märkets flaggskepp med attribut som är bestämt paradoxala.
7-serien må ha varit de mest atletiskt lagda lyxsedanerna rent historiskt, men den nya generationen bjuder på en upplevelse som är desto mindre involverande.
Den obefintliga fartsensationen gör även att en M70-variant egentligen inte adderar något förutom hårdare fjädring och en hastighetsmätare som rör sig snabbare mot toppfarten på 250 km/h.
BMW i7 M70 äventyrar 7-seriens trumfkort – enorm komfort och lyx – vilket rent objektivt gör den sämre ämnad för vad den är till för.
Modellen har emellertid en viss charm i hur paradoxal den är, något som några av mina branschkollegor slog ett slag för.
Det sägs att i7 M70 utvecklades parallellt med Rolls-Royce Spectre.
Att kombinera en massa lullull och lyx med prestanda och portugisiska landsvägar är ett tilltalande koncept.
Med det sagt är prispåslaget på 220 000 kronor och räckviddsförlusten på 6-7 mil svårmotiverat. Ska du få ut det bästa av 7-serien kommer du längre med övriga modeller.
BMW i7 M70 (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 659 hästkrafter, 1 100 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 559 km
Vikt: 2 770 kg
Mått: (längd/höjd/bredd): 5391/1544/1950 mm
Pris: Från 1 872 100 kronor
Första intryck: 3,5/5
BMW i7 M70 är ett sätt för tyskarna att visa upp det mest extrema av två världar – elektriska flaggskeppet i7 med inslag från motorsportavdelningen M.
Resultatet är ett kvitto på alla BMW:s styrkor. Dock ett exempel på för mycket, på en och samma gång. M70 är imponerande på sitt sätt, men inte den variant av i7 undertecknad rekommenderar.
Relaterade artiklar:
Nya BMW i7 krossar konkurrenterna
BMW – ”vårdslöst att bara satsa på elbilar
Elbilen Neuse Klasse visar framtiden för BMW
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.