Dagens PS

BMW i7 M70 provkörd: Inte elbilen du vill ha

BMW i7 M70
BMW i7 M70 är märkets mest kraftfulla elbil. (Foto: BMW)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 24 sep. 2023Publicerad: 24 sep. 2023

Elektriska BMW i7 är synonym med komfort, lyx, och flärd. Nu har det emellertid adderats en dos sportighet till receptet. Vi har provkört den nya toppmodellen M70.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi blev tillräckligt imponerande av BMW i7 för att ge den bilvärldens mest prestigefyllda utmärkelse – Årets Högsta Växeln-bil. Ett epitet den kammade hem under fjolåret.

Vi har tidigare kört bilen i 60-utförande. Nu har alltså BMW skruvat upp prestandan och resultatet är märkets mest kraftfulla elbil: i7 M70.

Förra generationens 7-serie hade en toppmodell som huserade en V12 under huven. Nu rör det sig alltså om en elektrisk historia.

BMW i7 M70.
M70-beteckningen tar plats högst upp i hierarkin. (Foto: BMW)

Ingen renodlad M-bil

BMW i7 M70 är ingen renodlad M-bil. I stället rör det sig om en så kallad M-performance-modell.

Det är ett epitet som i många fall tilldelas olika modellers toppversioner. Utöver att den hierarkiska aspekten säljer, är det just ett mer ihållande fokus på sportighet och prestanda.

Att ge i7 den behandlingen må framstå lika paradoxalt som att gå på Nobelmiddagen i gympaskor.

För att ta reda på om så verkligen var fallet begav vi oss till Portugal för att sätta nya BMW i7 M70 på prov.

ANNONS
BMW i7 M70.
Vår testbil hade ett pris på över två miljoner kronor. (Foto: BMW)
ANNONS

Senaste nytt

En dyr paradox

Det som kännetecknar BMW i7 är en körupplevelse som grundar sig i absolut tystnad, och en komfortnivå som får en vattensäng att kännas som en spikmatta.

Materialvalen är av högsta kvalitet, ljudisoleringen bunkerlik, och baksätet segmentets bästa med hästlängder.

Bakom ratten är du väldigt isolerad från världen runtomkring, ett attribut som inte eftersträvas i en bil med sportiga ambitioner.

I termer av prestanda bjuder i7 M70 på hela 660 hästkrafter och 1 100 newtonmeter.

Det är nog för att katapultera den 2 770 kilo tunga bjässen till 100 kilometer i timmen på 3,7 sekunder, vilket är sanslöst.

BMW
Den enorma mängden kraft döljer bilens astronomiska vikt – åtminstone till viss del. (Foto: BMW)

Parallella världar

ANNONS

Det första du märker i i7 M70 är att fjädringen är hårdare. Resultatet blir att det inkräktar på bilens främsta paradgren – komfort – och att den slagskeppsliknande känsla som i7 erbjuder i grundutförande försvinner.

Det innebär dock inte att i7 M70 någonsin blir bestämt obekväm, men skillnaden jämte ”ordinarie” i7 är påtaglig.

Gasen i botten resulterar i en kraftig acceleration, men den upplevs aldrig som obehaglig. Prestandan finns onekligen där, men bilens atletiska färdigheter gör sig inte kända.

Det enda som avslöjar bilens hastighet är hastighetsmätaren som klättrar i rasande takt.

Fartblindhet är något som är ständigt närvarande, och att nosa på bestämt frihetsberövande hastigheter i i7 är en dans på rosor.

På motorväg seglar M70 fram likt en pansarvagn och baksätet i vår testbil bjöd på en 32 tum stor 8K-skärm som fälls ner från taket.

Det går även att inta en snudd på helt liggande ställning à la business class på ett flygplan samtidigt som de små skärmarna vid respektive innerdörrhandtag i baksätet tillåter dig att styra alla bilens funktioner, inklusive bilens körlägen.

BMW
Paradgrenen i termer av teknologi är 8K-skärmen i baksätet. (Foto: BMW)
BMW
rots i7 M70:s sportigare ambitioner är baksätet där man vill tillbringa tid. (Foto: BMW)
ANNONS

Bjuder inte upp till dans

Om du byter den förvånansvärt släta portugisiska motorvägen mot landsvägar av mer spartanskt snitt tvingas fjädringen jobba allt hårdare.

Den gör emellertid ett exemplariskt jobb av att hålla ekipaget i styr, oavsett underlag, och slätar ut vägens ojämnheter likt en ångvält.

Även vid fullt brass räds inte fjädringen för något, vilket tveklöst är ett måste när man har att göra med 660 hästkrafter och 1 110 newtonmeter.

Bakom ratten känner man sig inte särskilt involverad i bilens framfart, och den enorma mängden kraften lyckas väl med att dölja bilens vikt, åtminstone i viss utsträckning.

När det vankas körning på serpentinvägar är det dock omöjligt för en i7 M70 att försöka förhandla med fysikens lagar.

I stället är det en fråga om att utnyttja raksträckor till att mosa gaspedalen, medan kurvor bör hanteras varsamt.

Som förare kan du hålla i dig i bilens ratt, medan eventuella baksätespassagerare kommer att ha en desto mer omtumlande upplevelse.

BMW i7 osar lyx och teknik. (Foto: BMW)
ANNONS
M70 är snabb men inte särskilt engagerande. (Foto: BMW)

Summan av kardemumman

BMW i7 M70 förser märkets flaggskepp med attribut som är bestämt paradoxala.

7-serien må ha varit de mest atletiskt lagda lyxsedanerna rent historiskt, men den nya generationen bjuder på en upplevelse som är desto mindre involverande.

Den obefintliga fartsensationen gör även att en M70-variant egentligen inte adderar något förutom hårdare fjädring och en hastighetsmätare som rör sig snabbare mot toppfarten på 250 km/h.

BMW i7 M70 äventyrar 7-seriens trumfkort – enorm komfort och lyx – vilket rent objektivt gör den sämre ämnad för vad den är till för.

Modellen har emellertid en viss charm i hur paradoxal den är, något som några av mina branschkollegor slog ett slag för.

Det sägs att i7 M70 utvecklades parallellt med Rolls-Royce Spectre.

Att kombinera en massa lullull och lyx med prestanda och portugisiska landsvägar är ett tilltalande koncept.

ANNONS

Med det sagt är prispåslaget på 220 000 kronor och räckviddsförlusten på 6-7 mil svårmotiverat. Ska du få ut det bästa av 7-serien kommer du längre med övriga modeller.

BMW i7 M70 försöker att kombinera sportighet med lyx. (Foto: BMW)

BMW i7 M70 (2024)

Motor: Elmotor fram, bak, 659 hästkrafter, 1 100 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 559 km
Vikt: 2 770 kg
Mått: (längd/höjd/bredd): 5391/1544/1950 mm
Pris: Från 1 872 100 kronor

Första intryck: 3,5/5

BMW i7 M70 är ett sätt för tyskarna att visa upp det mest extrema av två världar – elektriska flaggskeppet i7 med inslag från motorsportavdelningen M.

Resultatet är ett kvitto på alla BMW:s styrkor. Dock ett exempel på för mycket, på en och samma gång. M70 är imponerande på sitt sätt, men inte den variant av i7 undertecknad rekommenderar.

Relaterade artiklar:

Nya BMW i7 krossar konkurrenterna

BMW – ”vårdslöst att bara satsa på elbilar

ANNONS

Elbilen Neuse Klasse visar framtiden för BMW

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]